فوق تخصص آلرژی وایمونولوژی بالینی گفت: شوک آنافیلاکسی در آلرژی به حشرات یک وضعیت اورژانسی است.

محمد حسن بمانیان فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، گفت: بعضی از حشرات که به حشرات نیشزن معروف هستند آلرژی به زنبور‌های عسل و زرد جزء شایع‌ترین واکنش‌های آلرژیک به حشرات است. 

او با اشاره به اینکه  زنبور زرد و قرمز و زنبور عسل از این گونه  حشرات هستند، افزود: حساسیت به بعضی مورچه‌ها که مورچه آتشین نام دارد و در جنوب کشور در استان هرمزگان و شهر‌های میناب، بندرعباس و بوشهر وجود دارد که گزش این مورچه ها خطرزا است.

بمانیان گفت: گزش حشرات سه نوع واکنش ایجاد می کند واکنش‌های موضعی که این واکنش به دلیل تاثیر مواد آنزیمی روی عروق است و درمان با کمپرس آب سرد و خارج کردن نیش حشره است.

او ادامه داد: در واکنش‌های موضعی وسیع  اگر در یک قسمت از اندام گزش ایجاد کند کل  اندام را دچار التهاب می‌کند که واکنش جدی است و باید سرع به پزشک مراجعه کنند چرا که  این بیماران در معرض خطر هستند.

بمانیان افزود: واکنش‌های فراگیر که در اثر گزش کل پوست دچار التهاب می‌شود همراه با علائم تنفسی شامل؛ تنگی نفس، سرفه و گاهی علائم گوارشی شامل تهوع، استفراغ و دل پیچه و افزایش ضربان قلب، افت فشار و کاهش سطح هوشیاری است اگراین علائم ایجاد شد شوک آنافیلاکسی نام دارد.

او با اشاره به این که شهروندان باید زنبور گزیدگی را جدی بگیرند، گفت: در شوک آنافیلاکسی نیاز به اقدامات اورژانسی است  و باید سریع به مرکز درمانی مراجعه کنند.

بمانیان ادامه داد: فرم دیگری از حساسیت حشرات  این است که در  اجزای بدن حشرات پروتئین وجود دارد و حشرات  به هنگام پرواز در محیط  باعث علائم تنفسی و پوستی می‌شود.

او تاکید کرد، عوارض شدید گزش خصوصاً در کودکان، افراد سالمند و بیمارانی که ضعیف هستند، بیشتر دیده می‌شود.

فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی گفت: مراقبت‌های فردی و سریع پزشکی در فرد مشکوک به واکنش‌های حساسیتی، یک امر حیاتی است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۰۶ دی ۱۳۹۸
مانیان ادامه داد: فرم دیگری از حساسیت حشرات این است که در اجزای بدن حشرات پروتئین وجود دارد و حشرات به هنگام پرواز در محیط باعث علائم تنفسی و پوستی می‌شود.

علائم تنفسی با پرواز حشرات چه ربطی داره؟ توضیح مطلب فوق مزید تشکر است.ممنون
آخرین اخبار