وزیر امور خارجه چین در مصاحبه‌ای بر نقش کشورش در برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه و حمایت از اثربخشی برجام تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در مصاحبه با روزنامه «پیپل دیلی» به نقش چین در برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه و حمایت از اثربخشی برجام اشاره کرد و گفت: صلح در خاورمیانه با منافع اساسی همه کشور‌های منطقه و ثبات و توسعه جهانی در ارتباط است. با بی ثباتی در خاورمیانه، صلح به سختی در جهان حفظ می‌شود.

وی افزود: چین همیشه به برقراری صلح در خاورمیانه کمک کرده است. ما از صلاحیت و اثربخشی برنامه جامع اقدام مشترک، برجام (JCPOA) حمایت کرده و طرفین ذیربط را برای حل اختلافات از طریق گفت‌وگو و مشورت تشویق کرده ایم.

وانگ یی درباره مذاکرات صلح بین فلسطین و رژیم صهیونیستی گفت: ما متعهد هستیم بر اساس ابتکار عمل دو طرف اقدام کنیم تا بن بست در مذاکرات صلح خاورمیانه را در سریعترین زمان بشکنیم. پکن در نقاط مهم منطقه‌ای مانند سوریه، لیبی، سودان جنوبی و یمن، مذاکرات صلح را ارتقا داده و راه حل‌هایی را پیشنهاد داده ایم. ما در مجموع ۲۷۰۰۰ حافظ صلح به خاورمیانه اعزام کرده ایم و کمک‌های گسترده بشردوستانه‌ای به پناهندگان برخی از کشور‌های منطقه ارائه داده ایم.

او در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: چین همیشه در توسعه خاورمیانه نقش داشته است. ما چشم انداز "توسعه برای صلح" را پیش رو داشته و به کشور‌های منطقه کمک کرده ایم تا صنعتی سازی خود را تسریع کنند و از طریق همکاری در طرح «یک کمربند یک جاده» و ایجاد ظرفیت، توسعه یابند.

وزیر خارجه چین همچنین اظهار داشت پکن از آمریکا و کره شمالی خواسته به توافق‌های پیشین پایبند بمانند و برای دست‌یابی به صلح پایدار نقشه راهی تهیه کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار