کارشناس باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از تهیه ۳۰۰ هزار نهال مثمر و ۶۰ هزار نهال غیر مثمر برای توسعه باغات این شهرستان خبر داد.

۳۶۰ هزار اصله نهال آماده عرضه به بازار است

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمد رضا مختاری کارشناس باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت با اشاره به تهیه ۳۰۰ هزار نهال مثمر و ۶۰ هزار نهال غیر مثمر برای توسعه باغات این شهرستان، اظهار کرد: توزیع نهال دارای لیبل (شناسه نهال) از بهمن ماه در مرودشت آغاز خواهد شد.

او با بیان اینکه ۴ نهالستان فعال و دارای مجوز در سطح ۳.۵ هکتار در شهرستان کار توزیع نهال را انجام می‌دهند، گفت: متقاضی باید قبل از خرید هر گونه نهال از مناسب بودن مکان باغ و شرایط آب و هوایی برای کاشت نهال اطمینال کسب کند.

شامل انواع درختان میوه معتدله و سردسیری، از جمله درختان مثمر مانند سیب، به، زردآلو، انار، گردو، توت فرنگی و انواع درختان غیر مثمر مانند زبان گنجشک، سرو، چنار، بیدو بید مجنون است.

مختاری با بیان اینکه تقاضا برای کاشت نهال‌های کم آب بر از جمله گل محمدی و انجیر در حال افزایش است، تصریح کرد: در صورت تقاضای جدیدی مبنی برصدور مجوز برای احداث نهالستان گل محمدی و انجیر در اسرع وقت موافقت خواهد شد.

او با تاکید بر اینکه همه متقاضیان نهال باید از مراکز معتبر و نهالستان‌های دارای مجوز نهال تهیه کنند، ادامه داد: افرادی که نهال کم آب بر و دارای لیبل مانند انگور و انجیر تهیه کنند یارانه نهال نیز دریافت خواهند کرد.

کارشناس باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت اشاره به اینکه نهال خریداری شده باید دارای گواهی بهداشت از مدیریت حفظ نباتات استان را داشته باشد، از خریداران خواست در زمان خرید، فاکتور فروش و گواهی تضمین پایه و پیوندک را از نهالکار دریافت نموده و نزد خود نگه دارند.

او در خصوص نحوه نظارت بر مراحل تهیه نهال نیز افزود: در زمان تهیه نهال در مراحل مختلف کارشناسان جهاد کشاورزی از نهالستان بازدید و نکات و توصیه‌های لازم را ارائه می‌دهند.

این کارشناس گفت: نهال تولیدی علاوه بر تامین نیاز شهرستان در صورت نیاز به استان و شهرستان‌های همجوار نیز ارسال خواهد شد.
مختاری، از متقاضیان خواست برای هر گونه مشاوره و راهنمایی لازم برای تهیه نهال به کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی بخش‌ها و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار