یک شرکت صنعتی لوازم خانگی برای بهبود کیفیت محصولات خود از فناوری نانو در  ارتقاء اجاق گازها استفاده کرده است.

اجاق گاز نانوییبه گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، یک شرکت صنعتی لوازم خانگی برای بهبود کیفیت محصولات خود از فناوری نانو در  ارتقاء اجاق گازها استفاده کرده است. این شرکت با استفاده از نانوپوشش ویژگی‌هایی نظیر مقاومت به سایش و خوردگی را در اجاق گاز ایجاد کرده است.

یکی از مشکلات موجود در اجاق‌گازها، آسیب‌های ساختاری سطوح و بخش‌های مختلف آن است که با استفاده از نانوپوشش این آسیب‌ها به حداقل رسانده‌ شده است. این لایه‌های نانو مقیاس از جنس تیتانیم روی سطح اجاق گاز ایجاد شده که هم باعث افزایش مقاومت سطحی می‌شود و هم به دلیل ایجاد رنگ طلایی و نقره‌ای، زیبایی و چشم‌نوازی اجاق گاز را افزایش داده است.

طبق گفته مدیر این شرکت این لایه‌ها با استفاده از فناوری PVD روی سطح قرار می‌گیرد و ضخامت بسیار کمی دارند. در حال حاضر تولید ۵۰۰ دستگاه از این اجاق‌گاز‌ها در دستور کار قرار گرفته است که با توجه به تقاضای بازار و میزان استقبال از این محصولات، ظرفیت تولید را افزایش دهیم.


بیشتر بخوانید: تولید نانو ژنراتورهایی با کاربردهای پزشکی


ایجاد این نانوپوشش تاثیر چندانی روی قیمت نهایی محصول نداشته، اما ارزش افزوده زیادی برای مصرف‌کننده به دنبال دارد.

پوشش‌های لایه نازک مانند TiN و TiAlN دارای کاربرد‌های صنعتی گسترده‌ای در زمینه پوشش‌های محافظ سخت، موانع نفوذی در فناوری نیمه رساناها، کاربرد‌های نوری و تزئینی هستند. رنگ مهم‌ترین خاصیت پوشش‌های تزئینی بوده و شناخته‌ شده‌ترین پوشش سخت تزئینی TiN و TiAlN است. با اعمال این پوشش‌ها بر روی زیرلایه‌ای صاف، سطح ظاهری جذاب داشته و سختی بالا و سایش کم آن را با دوام‌تر می‌سازد. هچنین پوشش‌های سخت تزئینی لایه نازک در لوله‌کشی، کالا‌های ورزشی، لوازم غذاخوری فلزی، فریم عینک، لوازم تزئینی، جواهرآلات بدلی، شیرآلات، دستگیره و یراق‌آلات و دیگر کاربرد‌های مشابه که در آن‌ها پوشش در معرض سایش، فرسایش و خوردگی در حین استفاده و تمیز کردن است کاربرد دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.