مشکلات مردم در استفاده از حمل و نقل عمومی در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب بررسی شد.

محمدیان: به دنبال نوسازی اتوبوس‌های فرسوده هستیمبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  پوریا محمدیان مدیرکل حمل و نقل وزارت کشور و حسین شهیدزاده نماینده شهردار تهران امشب سوم دی ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی مشکلات مردم در استفاده از حمل و نقل عمومی پرداختند.

پوریا محمدیان مدیرکل حمل و نقل وزارت کشور با اشاره به اینکه تاکنون ۳ هزار دستگاه اتوبوس ابلاغ شده است که از این تعداد ۱۵۰۰ دستگاه به شهرداری تهران و الباقی میان سایر کلانشهر‌ها پخش خواهد شد گفت: الان به لحاظ منابع مالی تحت فشار هستیم لذا ما به دنبال نوسازی و اورهال کردن اتوبوس‌های فرسوده هستیم تا از این طریق مسافر بر روی زمین نماند.

او با اشاره به اینکه منابع شهرداری تهران ناچیز نیست افزود: برای هر دستگاه اتوبوس ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است تا امر نوسازی صورت بگیرد لذا با صدور بخشنامه‌های مختلف تغییر اولویت‌ها را اعلام کرده‌ایم تا امر توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی صورت بگیرد. 

محمدیان با اشاره به اینکه باید اعتبارات برای تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شود گفت: در این باره دولت به پای کار آمده است، تهران وسعت ۶۰۰ کیلومتر مربعی دارد به طوری که خطوط شرقی و غربی داریم و به دلیل وجود شیب‌های تهران اتوبوس‌های گازسوز هم نیز از کشش لازم برخوردار نیستند و با توجه به حجم مسافر، تهران برای ما از اولویت برخوردار است.

مدیر کل حمل و نقل وزارت کشور با اشاره به بحث جرایم راهنمایی و رانندگی گفت: چندین بار با سازمان برنامه و مجلس مکاتبه داشتیم و گلایه داشتیم. بیش از هزار و دویست تا هزار و  سیصد  میلیارد تومان وصولی جرایم رانندگی است که  باید ۶۰ درصد به وزارت راه و شهرداری‌ها، ۱۵ درصد به پلیس، ۵ درصد برای فرهنگسازی و ۲۰ درصد به صندوق بیمه‌ها اختصاص پیدا کند اما در طی سه یا چهار سال اخیر تخصیص این موضوع در حد ۱۰ درصد بوده است. 

محمدیان با اشاره به اینکه اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین فشاری را بر روی ناوگان عمومی آورده است گفت: برای توسعه زیرساخت‌ها در کلان شهر‌ها برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است که دائم این پروسه به صورت پیوسته و پویا ادامه دارد، با افزایش قیمت بنزین تدابیری برای توسعه حمل و نقل عمومی اندیشیده شده ولیکن باید این ظرفیت‌سازی بیشتر شود.

او با اشاره به اینکه تهران در حال حاضر هفت خط مصوب دارد که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده چهار خط دیگر هم به این خطوط اضافه خواهد شد افزود: بر اساس بودجه‌های سنواتی که توسط مجلس شورای اسلامی به دستگاه‌ها مصوب و ابلاغ می‌شود و با بضاعتی که در اختیار مجموعه‌ها قرار می‌گیرد برنامه‌ریزی‌ها در حال انجام است یعنی خرید اتوبوس‌ها و تجهیز ناوگان پروسه‌ای است که به صورت ادامه دار در جریان است.

مدیر کل حمل و نقل وزارت کشور با اشاره به اینکه قبلا اعتبارات به صورت متمرکز در اختیار وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها قرار می‌گرفت گفت: بر اساس قانون ارزش افزوده از سال ۹۲ این پول به صورت مستقیم به حساب شهرداری واریز می‌شود و بر اساس آن سه درصد از ۹ درصد به حساب شهرداری‌ها واریز می‌شد.

وضعیت اتوبوس‌های شیراز نسبت به سایر شهر‌ها یک سر و گردن بالاتر است

محمدیان با اشاره به اینکه سه هزار دستگاه اتوبوس ابلاغ شد تا بانک مرکزی تامین مالی و ارزی را انجام دهد گفت: هزار و ۵۰۰ دستگاه از این تعداد به شهرداری تهران و الباقی میان کلانشهر‌ها بخش خواهد شد همچنین اعتبار مربوط به ۲ هزار دستگاه اتوبوس برای بحث بازسازی در نظر گرفته شده است.

او با اشاره به اینکه شهر شیراز جزء شهر‌های است که از محل منابع خودشان توانستند نوسازی قابل توجهی را در ناوگان حمل و نقل عمومی انجام دهند ادامه داد: انصافاً وضعیت اتوبوس‌های شیراز نسبت به سایر شهر‌ها یک سر و گردن بالاتر است، سیصد یا ۳۵۰ دستگاه اتوبوس در ۶ ماه گذشته از محل اعتبارات قبلی از خودروسازان تحویل گرفته اند.

مدیر کل حمل و نقل وزارت کشور با اشاره به اثر تحریم در میزان تحویلی اتوبوس‌ها از خودروسازان گفت: میزان تحویل از کارخانجات خیلی پایین آمده است اما با روش‌های مختلف می‌توان بسیاری از قطعات را در داخل کشور داخلی‌سازی کرد، اما نیاز به حمایت داریم، اتوبوس ساز‌های داخلی اعلام آمادگی کرده اند که می‌توانند به پای کار بیایند البته بخشی از قطعات باید وارد شود و مشکلاتی در این مسیر وجود دارد، اما به دنبال رفع موانع هستیم.

او با اشاره به اینکه قانون حمایت از سامانه‌های ریلی در سال ۸۶ توسط مجلس ابلاغ شد گفت: دولت می‌تواند تا ۵۰ درصد هزینه مترو را برای کلان‌شهر‌ها تامین کند، در شیراز بحث زیرساخت را خودشان انجام داده اند و منتظر واگن هستند، دو قرارداد بزرگ و کلان برای تأمین ناوگان مترو کشور داریم، یک قرارداد ۳۹۰ واگنه منعقد کرده‌ایم که از آن ۱۰۰ دستگاه به کلان‌شهرهای اصفهان، تبریز، شیراز و قم تحویل شده و ۵۰ دستگاه دیگر توسط واگن ساز داخلی تکمیل می‌شود تا در دهه فجر شاهد تحویل ۲۰ واگن  دیگر به کلانشهر‌ها باشیم. 

محمدیان افزود: جدا از این موضوع ، ۲۰۰۰ دستگاه واگن را در برنامه داریم که اعتبار آن دیده شده است؛  از این دو هزار دستگاه، هزار و ۵۰ دستگاه برای تهران و ۹۵۰ دستگاه برای سایر شهر‌ها است.

محمدیان با اشاره به اینکه از دل این هزار و ۵۰ دستگاه ۶۳۰ واگن قراردادش امضا شده است و در مرحله تامین مالی است افزود: به عبارتی این ۶۳۰ دستگاه مختص به تهران است، ۱۵۰۰ دستگاه واگن کم داریم که ۶۳۰ واگن از محل این قرارداد تامین خواهد شد.

از سال ۹۱ به این سو هیچ اتوبوسی از ناحیه دولت تحویل شهرداری تهران نشده است

حسین شهیدزاده نماینده شهردار تهران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه برای تامین اتوبوس راهکار‌هایی در برنامه دیده شده است گفت: طبق روان قرار بود ۸۰ درصد هزینه رادولت و ۲۰ درصد را شهرداری‌ها متقبل شوند، متاسفانه تقریباً از سال ۹۱ به این سو هیچ اتوبوسی از ناحیه دولت تحویل شهرداری تهران نشده است، در این فاصله شهرداری تهران به کمک بخش خصوصی توانست ۷۰۰ اتوبوس را جایگزین کند، ولی مسلما این تعداد کفاف نیاز تهران را نمی‌دهد، متوسط عمر اتوبوس‌های شهر تهران حدود ۱۱ سال و نیم است و این موضوع عمر بالایی است، تعداد زیادی از اتوبوس‌های تهران به سن فرسودگی رسیده‌اند و باید از چرخه خارج شوند.

او با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته کل اتوبوس‌هایی که تولید شده طبق آمار بیشتر از هزار دستگاه نبوده است عنوان کرد: در سال‌های گذشته منابع شهرداری بسیار کاهش پیدا کرده همچنین ساخت و ساز‌ها کم شده است.

ازدحام مسافر در ساعات اوج سفر فقط مختص تهران نیست

شهید زاده با اشاره به اینکه هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس را در این مدت توانسته ایم نوسازی کنیم گفت: قرارداد ۵۰۰ دستگاه مینی بوس برای شهر تهران منعقد شده که ان‌شاالله وارد خطوط خواهد شد، قبل از آن حدود ۱۷۰ دستگاه وارد خطوط شده است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه بودجه شهرداری رقمی حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان است افزود: قدرت خرید شهرداری نسبت به سه سال گذشته کمتر شده، زیرا قیمت‌ها چند برابر شده است.

شهیدزاده با اشاره به ناوگان مترو تهران گفت: ازدحام مسافر در ساعات اوج سفر فقط مختص تهران نیست و در همه دنیا می‌توان چنین ازدحامی را مشاهده کرد، در دو سال گذشته حدود ۲۰ کیلومتر افزایش خط ۷ مترو را داشتیم و حدود ۱۰ کیلومتر در خط ۶ به بهره برداری رسیده و در حال حاضر در تهران حدود ۲۲۷ کیلومتر خط مترو در ۱۲۵ ایستگاه در حال سرویس دهی به مردم است.

محمد احمدی کارشناس حوزه حمل و نقل عمومی طی تماس تلفنی با اشاره به اینکه اتوبوس‌های بازسازی شده به درد تهران نمی‌خورد خاطرنشان کرد: تهران از اختلاف سطح جغرافیایی حدود هزار متری برخوردار است و اتوبوس‌ها باید از قدرت موتور بالاتری بهره بگیرد.

این کارشناس حوزه حمل و نقل شهری تصریح کرد: اختلاف میان دولت و شهرداری‌ها همیشه وجود دارد، ولی شهرداری همیشه از محل درآمد‌های خود مشکلات را رفع می‌کند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۲ ۰۴ دی ۱۳۹۸
خوبه ، اتوبوس های اراک نوسازی شوند
آخرین اخبار