خبرگزاری فرانسه در گزارشی به بررسی حکم عجیب دستگاه قضایی عربستان درباره پرونده جمال خاشقجی پرداخت.

حکم دستگاه قضایی عربستان درباره پرونده خاشقجی انتقاد همه کشورها را برانگیخت به جز آمریکابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، حکمی که دستگاه قضایی عربستان سعودی درباره ماجرای جنجال برانگیز قتل جمال خاشقجی صادر کرد، صدای انتقاد همه کشور‌ها به جز آمریکا را درآورده است.

دستگاه قضایی عربستان در حکم خود نزدیکان محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را که مظنون به دست داشتن در قتل خاشقجی بودند، تبرئه کرده است. رویکرد دستگاه قضایی عربستان در این پرونده موجب شد همه کشور‌ها به استثنای آمریکا حکم صادر شده در این پرونده را یک نمایش مضحک قضایی توصیف کنند.

در این حکم پنج نفر به جرم دست داشتن در قتل ‌روزنامه‌نگار واشنگتن پست که اکتبر سال گذشته در کنسولگری عربستان در استانبول روی داد، به مرگ و سه نفر دیگر به حبس محکوم شدند.

جمال خاشقجی که ابتدا از نزدیکان رژیم عربستان سعودی بود و در ادامه به یکی از منتقدان ریاض تبدیل شد، توسط پانزده نفر که به گفته مقامات آنکارا، از ریاض به ترکیه آمده بودند خفه و جسدش تکه تکه شد، اما تکه‌های بدنش هرگز پیدا نشد.

حکمی که روز دوشنبه دستگاه قضایی عربستان درباره این پرونده صادر کرد نشان دهنده اراده ریاض برای پایان دادن به پرونده‌ای است که یکی از بدترین بحران‌های دیپلماتیک را برای این کشور رقم زد و چهره ولیعهد متنفذ این کشور را به شدت خدشه‌دار کرد چرا که گفته می‌شود محمد بن سلمان دستور این قتل را صادر کرده است. پرونده جنجال‌برانگیز قتل خاشقجی همچنین موجب شد عملکرد و پرونده عربستان سعودی در زمینه حقوق‌بشر زیر ذره‌بین قرار داده شود.

به رغم تلاش عربستان برای پایان دادن به این پرونده و ترمیم چهره خود در عرصه بین‌المللی آن هم پیش از برگزاری نشست سران گروه بیست در سال آینده در ریاض، بعید است که این قضیه به این راحتی دست از سر عربستان بردارد.

روز دوشنبه یک مسئول بلندپایه آمریکایی در یک اظهارنظر کاملا مغایر با موج محکومیتی که بر ضد عربستان در جهان به راه افتاده است، تاکید کرد احکامی که دستگاه قضایی عربستان درباره پرونده قتل خاشقجی صادر کرده گامی مهم در جهت به حساب کشیدن از آن‌هایی است که در این جنایت هولناک دست داشته‌اند.

این مقام آمریکایی افزود: ما عربستان سعودی را ترغیب کردیم یک پرونده قتل خاشقجی را در یک روند قضایی عادلانه و شفاف بررسی کند و از این پس نیز همین درخواست را از مقامات عربستان داریم.

این مسئول آمریکایی به گفتن این نکته بسنده کرد که مقامات ریاض باید شفافیت بیشتری در این باره از خود نشان دهند.

مقامات ریاض پس از آن که اظهارنظر‌های مختلفی درباره قتل خاشقجی داشتند، در نهایت اذعان کردند قتل خاشقجی توسط عده‌ای از ماموران سعودی صورت گرفته، اما این افراد سر خود و بدون دستور مقامات عالی رتبه مرتکب چنین کاری شده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب ها: قتل خاشقجی ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار