قائم مقام سازمان آتش نشانی قزوین با هشدار درباره احتمال گاز گرفتگی در فصول سرد سال از شهروندان خواست بررسی وسایل گاز سوز و اطمینان از تهویه کافی فضای ساختمان‌ها را مورد توجه قرار دهند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ،  قدیر موسی خانی قائم مقام سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین گفت: با فرا رسیدن فصل سرما متاسفانه به علت رعایت نکردن نکات ایمنی در نصب واستفاده از وسایل گرمایشی هر ساله تعدادی ازشهروندان دچار گاز گرفتگی و مرگ می‌شوند.

موسی خانی افزود: گاز گرفتگی از جمله حوادثی است که معمولا بر اثر فقدان دودکش مناسب برای وسایل گاز سوز به ویژه بخاری، آبگرمکن و عدم تهویه کافی در فضای بسته رخ می‌دهد.

او از گاز مونوکسید کربن به عنوان قاتل پنهان و خاموش یاد کرد و گفت: دودکش‌ها حتما قبل از روشن کردن بخاری باید بازدید شوند و هر وسیله گازسوز باید دارای یک دودکش استاندارد، مجزا و مجهز به کلاهک باشد.

موسی خانی از شهروندان خواست همواره محل اتصال دودکش به وسایل گاز سوز را بازرسی و از آب بندی و ثبات آن‌ها اطمینان یابند.

قائم مقام سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین همچنین بر لزوم رعایت استفاده از دودکش با کلاهک استاندارد تاکید کرد و گفت: مسدود شدن دودکش سبب سوخت ناقص و ایجاد گاز‌های خطرناک و مسموم کننده می‌شود که برگشتن چنین گاز‌هایی به داخل فضای خانه یا محیط کار باعث گاز گرفتگی و مرگ افراد حاضر در آن مکان خواهد شد.

موسی خانی افزود: دودکش‌های وسایل گاز سوز در محل عبور از شیشه‌های پنجره نباید مستقیما با شیشه در تماس باشند، زیرا امکان شکستن شیشه در اثر حرارت و لق شدن و افتادن دودکش وجود دارد.

او اضافه کرد: قطر لوله خروجی بخاری باید بزرگتر و یا مساوی خروجی بخاری باشد و در صورتی که دودکش از پنجره به بیرون هدایت شده است باید دارای حداقل یک متر ارتفاع عمودی از محل خروج از پنجره باشد.

قائم مقام سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین تاکید کرد: شهروندان باید هر چند وقت یکبار کلاهک دودکش‌های وسایل گاز سوز را بازرسی و چنانچه کلاهک افتاده باشد آن را در محل خود نصب کنند.

موسی خانی افزود: کلاهک علاوه بر اینکه از نفوذ باران و برف و افتادن سایر اشیاء به داخل دودکش جلوگیری می‌کند، در منظم سوختن وسیله گاز سوز هم موثر است.

قائم مقام سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین ادامه داد: باید از فشردن بیش از اندازه کلاهک که باعث تغییر حالت و گرفتگی منافذ خروج گاز‌های دودکش می‌شود خودداری شود.

او با اشاره به اینکه انتهای دودکش‌های تو کار باید حداقل یک متر از سطح پشت بام بالاتر باشد افزود: هر وسیله گاز سوز باید دارای دودکش مناسب و بدون اشکال برای تخلیه گاز‌های حاصل از احتراق به فضای آزاد باشد و هر گونه نقص و نارسایی و رعایت نکردن استاندارد‌ها در این مورد باعث حادثه خواهد شد.

موسی خانی به شهروندان توصیه کرد: از نصب آبگرم کن و بخاری بدون دودکش در فضا‌های بسته مثل حمام جدا خودداری کنند.

او افزود: شهروندان از قرار دادن لوله بخاری در ظرف آب خودداری کنند و به این نکته توجه داشته باشند که شعله بخاری حتما باید آبی باشد و از داغ بودن لوله دودکش بخاری اطمینان یابند.

معاون عملیاتی سازمان آتش نشانی شهرداری قزوین ادامه داد: دودکش‌ها باید حتما دارای شیب مثبت باشد و جهت دودکش به سمت پایین نباشد.

موسی خانی توصیه کرد: حتی الامکان از نصب زانوی اضافی در مسیر دودکش خودداری شود، زیرا زانو کارایی دودکش را کاهش می‌دهد.

او اضافه کرد: به هیچ وجه نباید از لوله‌های آکاردونی به عنوان لوله بخاری استفاده کرد، زیرا این لوله‌ها به مرور زمان مقاومتشان را از دست می‌دهند و در آن‌ها افتادگی و در نتیجه ایجاد شیب منفی در لوله و در نهایت برگشت گاز‌های ناشی از احتراق به فضای سکونت می‌شود.

معاون عملیاتی سازمان آتش نشانی شهرداری قزوین گفت: یکی دیگر از عوامل وقوع حوادث گاز گرفتگی روشن کردن خودرو در گاراژ و پارکینگ منازل است، برخی رانندگان صبح هنگام برای اینکه موتور خودرو را گرم کنند این وسیله را درفضای بسته مثل پارکینگ ساختمان‌ها روشن می‌کنند و به مدت طولانی در این حالت باقی می‌گذارند که انتشار دود خودرو در فضای ساختمان و خانه سبب بروز گاز گرفتگی و حتی مرگ افراد می‌شود.

موسی خانی، خواب آلودگی، سردرد و خستگی، سر گیجه و بی قراری، حالت تهوع، بی حالی، کبودی بدن، رنگ پریدگی و کاهش دید را از علائم گاز گرفتگی عنوان کرد و گفت: شهروندان در صورت مواجهه با گاز گرفتگی سریعا با اورژانس تماس یگیرند و درب و پنجره‌ها را باز کنند تا هر چه سریعتر هوای محیط جابجا شود.

معاون عملیاتی سازمان آتش نشانی شهرداری قزوین از شهروندان خواست در صورت مشاوره و هرگونه سوال می‌توانند به ایستگاه‌های آتش نشانی مراجعه کنند و یا در مواقع ضرورت واحساس بروز مشکل با شماره ۱۲۵ تماس بگیرند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.