معاون پژوهشی دانشگاه امیر کبیر گفت: سرانه پژوهش در ۳۰ کشور اول دنیا بیشتر از هزار دلار بوده و در ایران این رقم ۲۰ دلار است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز اول دی ماه ۱۳۹۸ مراسم گرامیداشت روز پژوهش و فناوری در دانشگاه صنعتی امیر کبیر با حضور سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه، حسین حسینی تودشکی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه و برخی دیگر از مسئولین برگزار شد.

در این مراسم حسین حسینی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیر کبیر به ارائه گزارشی از عملکرد یکساله این دانشگاه در زمینه پژوهش و فناوری پرداخت.

حسینی در ابتدا با اشاره به نوآوری و روند‌های کلان در ظهور عصر جدید گفت: در کمتر از یک دهه، فناوری جهان را دوباره تغییر می‌دهد، بازیگران و قواعد گذشته قدرت خلق تصویر آینده را نخواهند داشت در نتیجه تزریق تفکر جدید بازیگران جدید و بازنگری قواعد، ضروری به نظر می‌رسد، تصویری که می‌توان در این زمینه از آینده ارائه داد، حاصل اثر گذاری کلان روند‌های فناورانه بر ابعاد مختلف زندگی هوشمند خواهد بود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیر کبیر در خصوص دسترسی آزاد به اطلاعات علمی بیان کرد: در زمینه دسترسی به اطلاعات، دغدغه‌های مهمی از جمله نگرانی جامعه علمی و کتابخانه‌ها در مورد بالا رفتن مداوم و انفجاری هزینه‌های بانک‌های اطلاعاتی و مقالات وجود دارد همچنین ضمن رعایت مقتضیات دسترسی‌های آزاد، محققان باید خودشان شیوه‌های دسترسی آزاد به مقالاتشان را تعیین کنند؛ با وضعیت فعلی منافع کلی کار محققان برای عموم روشن نمی‌شود.

حسینی ادامه داد: اتحادیه اروپا تا پایان سال ۲۰۲۰ به ناشران فرصت داده تا به طور کامل دسترسی آزادانه برای عموم را ایجاد و تا آن زمان دوگانه عمل کنند، در همین زمینه سرمایه گذاران پژوهشی کتابخانه‌ها، کنسرسیوم ها، ناشران و دانشگاه‌ها باید طی یک همکاری خلاقانه چشم انداز‌های تازه را فعال کنند.

او در ادامه این گزارش به سهم شاخص‌های پژوهشی در سال ۱۳۹۸ اشاره کرد و گفت: چاپ مقالات علمی راهنمای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، درآمد‌های صنعتی کارآفرینی (تجاری سازی)، تالیف و ترجمه کتاب و شهرت علمی از جمله شاخص‌های پژوهشی مهمی است که دانشگاه امیر کبیر در آن سهیم بوده است.


بیشتر بخوانید:تقاضای ۹ دانشگاه برای پایه ریزی واحدهای نوآوری و فناور


جایگاه دانشگاه امیرکبیر در رتبه بندی های جهانی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیر کبیر در خصوص برخی شاخص‌ها در جدیدترین رتبه بندی‌ها اظهار کرد: دانشگاه امیر کبیر رتبه ۲۲ در نظام رتبه بندی کیو اس، رتبه ۲۴ در نوآوری تایمز و رتبه ۶ در نرخ استخدام فارغ التحصیلان را دارد.

حسینی اشاره‌ای هم به بودجه اختصاصی پژوهش دانشگاه امیرکبیر داشت و تصریح کرد: سرانه پژوهش در ۳۰ کشور اول دنیا بیشتر از یک هزار دلار بوده در حالی که در ایران این رقم ۲۰ دلار است.

او در پایان فهرستی از برنامه‌ها و طرح‌های پژوهشی، فناوری و نوآوری و تقویت شاخص‌های ارزیابی دانشگاه از جمله برنامه افزایش کمیت و کیفیت تولیدات علمی، برنامه افزایش همکاری‌ها و اعتبار بین المللی، برنامه تقویت ارتباط با صنعت و افزایش حجم پروژه‌های صنعتی، برنامه توسعه فضای فیزیکی مرکز فناوری و توسعه نوآوری، برنامه توسعه شاخه‌های نوآوری در دانشکده‌ها و واحد‌های اقماری، برنامه تاسیس خدمات فناوری و نوآوری، برنامه ترویج کارآفرینی، برنامه تدوین و تصویب ناحیه نوآوری دانشگاه و برنامه توسعه خدمات آزمایشگاهی و فناوری را ارائه داد.

انتهای پیام/

برچسب ها: دانشگاه ، پژوهش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار