کارشناس مسائل منطقه گفت: باتوجه به شرایط فعلی قطعا ائتلاف عبری- عربی در منطقه شکل نخواهد گرفت.

اسراییلحسن هانی زاده کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره پروژه نفوذ رژیم صهیونیستی درمنطقه و ارتقا روابط با کشورهای عربی اظهار کرد: روابط کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان، امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۱۶ به طور غیر رسمی آغاز شده، ولی در طول سه سال گذشته این روابط به طور پنهانی بود و اکنون این روابط با گذشت زمان آشکار شده رسما هیئت‌های بسیار بلند پایه‌ای از سوی رژیم صهیونیستی طی سال‌های اخیر از امارات و بحرین و حتی از عربستان دیدار کردند.

کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: قرارداد‌های همکاری‌های اقتصادی و امنیتی زیادی بین سه کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس یعنی عربستان، امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی امضا شده است و به همین دلیل به نظر می‌رسد که رویکرد جدیدی برای تشکیل ائتلاف منطقه‌ای در راستای مقابله با ایران در حال شکل گیری است، ولی با توجه به اینکه طرح‌های گذشته کشور‌های عربی برای ایجاد ائتلاف عبری- عربی علیه ایران با شکست مواجه شده است، در نتیجه این سه کشور به دلیل نداشتن جایگاهی ویژه در سطح منطقه و جهان، امکان ایجاد ائتلاف با رژیم صهیونیستی را ندارند.

هانی زاده تصریح کرد: ریاض، دوحه و منامه به شدت احساس انزوا می‌کنند. دلیل این امر هم به این موضوع باز می گردد که سعودی ها بعد از جریان قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار برجسته این کشور در افکار عمومی جهان با انتقادهای شدیدی روبرو شدند، همچنین امارات هم با مشکلات داخلی دست به گریبان بوده و بحرین هم به واسطه نارضایتی های ملت خود در طول  ۹ سال گذشته از ثبات برخوردار نبوده است.

او ادامه داد: در نتیجه سه کشور مورد اشاره از ظرفیت رژیم صهیونیستی برای انزوای ایران و تقابل با ما استفاده می کنند، ولی از آنجایی که ملت‌های اسلامی و عربی آماده پذیرش اسرائیل به عنوان یک رژیم مشروع نیستند، قطعا سعودی، امارات و بحرین از همکاری با تل اویو  به شدت آسیب خواهند دید.

کارشناس مسائل غرب آسیا در  تحلیل آینده همکاری های سیاسی کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی همچنین تمایل به برقراری روابط  دو جانبه در سطوح بالا خاطرنشان کرد: در حال حاضر رژیم صهیونیستی با اکثر کشور‌های عرب جهان به جز عراق و سوریه و لبنان رابطه آشکار و پنهانی دارد. مصر، اردن و مغرب و کشور‌های حوزه خلیج فارس مخصوصا عربستان، بحرین و امارات روابطی را در سطوح پایین  با رژیم صهیونیستی دارند، اما در هر صورت اسرائیل در  افکار عمومی جهان رژیمی منفور به حساب می آید و به همین دلیل  در حوزه های فرهنگی، سیاسی  و حتی دینی نمی تواند حضوری فعال در منطقه داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار