حاج رسولی‌ها گفت: امسال میزان بارندگی در کشور ۳۴۵ میلی متر بود که نسبت به میانگین دراز مدت ۳۸ درصد افزایش یافته است.

افزایش 38 درصدی بارندگی ها نسبت به سال گذشته /به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حاج رسولی ها مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در اولین نشست مدیران ارشد صنعت آب و برق در خصوص آخرین وضعیت شرایط آبی کشور اظهار کرد: امسال میزان بارندگی در کشور ۳۴۵ میلی متر بود که نسبت به میانگین دراز مدت ۳۸ درصد افزایش یافته است؛ بارندگی در هفته گذشته ۳۰ درصد افزایش یافت و میزان آن از ۶۲ میلی متر به ۸۸ میلی متر رسید.

وی در خصوص وضعیت منابع آبی سدهای کشور گفت: میزان ورودی به سدهای کشور ۷ میلیارد متر مکعب بود که این رقم در حال حاضر به ۸ میلیارد و ۹۰۰ میلی متر مکعب رسید که نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد کاهش داشته است.


بیشتر بخوانید: بارندگی‌ها به ۸۴ میلی‌متر رسید/پربارش‌ و کم‌بارش‌ترین استان‌ها کدامند؟


هم چنین استان هرمزگان با ۳۶۱ درصد، سیستان و بلوچستان ۲۳۹ درصد،کرمان۱۳۷ درصد، بوشهر۱۳۶ درصد، فارس۱۰۵ درصد، سمنان ۸۵ درصد، تهران۶۹ درصد، قم۶۳ درصد و خراسان جنوبی ۴۷ درصد شاهد بارش بیش از حد باران بوده است.

وی با بیان اینکه در سه ماهه اول سال آبی ۹۹-۹۸ نزولات جوی مناسبی داشته‌ایم، گفت: به طور کلی در این سه ماه بر اساس آمار نرمال بایستی ۲۵ درصد نزولات یک سال آبی را دریافت کنیم که این عدد در حال حدود ۶۳ میلی‌متر است و خوشبختانه اکنون شاهد بارندگی ۸۸ میلی‌متر در سطح کشور هستیم.

حاج‌رسولی‌ها با اشاره به اینکه بارش در برخی از استان ها یش از حد نرمال بود, گفت: امسال در ۳۱ استان متوسط بارش‌ها ۴۳ درصد افزایش داشته به طوری که اردبیل ۵۱ درصد، آذربایجان شرقی ۴۲ درصد، خراسان شمالی ۲۶ درصد، آذربایجان غربی ۲۲ درصد، کردستان ۱۹ درصد، گلستان ۱۸ درصد، چهارمحال بختیاری ۹ درصد و اصفهان ۳ درصد کاهش بارش داشته است.

در ادامه حاج‌رسولی‌ها بیان کرد: امسال بارندگی‌ها در سطح کشور افزایش داشته است اما پراکنش بارش‌ها یکسان نبوده و در برخی استان‌ها شاهد بارش زیر میانگین و در برخی استان‌ها بالاتر از میانگین هستیم.

این مقام مسئول گفت: پیش‌بینی هواشناسی نشان می‌دهد که بارش‌های در ماه های دی و بهمن نرمال نباشد که امیدواریم تا اسفند بارش‌ها بیش از نرمال شود.

وی در ادامه گفت: توزیع آب در سه ماهه پائیز برابر با ۹ میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب توزیع آب در کشور بود که در مقایسه با گذشته ۸۳ درصد افزایش تخصیص را نشان می‌دهد؛ درحالی‌که رقم تخصیص آب زراعی در سال گذشته در کل کشور، پنج میلیارد و ۱۶۰ میلیون مترمکعب بوده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، با اشاره به ورودی آب به سدهای کشور که در سال قبل را ۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب بود گفت: امسال میزان ورودی آب به سدها ۲۱ درصد کاهش داشته است و دلیل این کاهش تفاوت بارش‌های امسال با سال قبل بود ؛ بارندگی‌های سال قبل اغلب در ارتفاعات و بارندگی های امسال در جلگه‌ها و دشت‌ها بود؛ به این ترتیب،شاهد شرایط مطلوب در جنوب کشور بودیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت نیرو ، صنعت آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار