بی عدالتی در آموزش و پرورش بیداد می کند/آموزش و پرورش فکری به حال بی عدالتی در نظام آموزشی کند

تولیت آستان قدس رضوی گفت: باید شیب خدمات آموزشی به سمت مناطق محروم سرازیر شود و فاصله تبعیض‌های آموزشی در کشور کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت‌ الاسلام احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی در دیدار وزیر و معاونان وزارتخانه آموزش و پرورش که در تالار ولایت حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: اهمیت کار آموزش و پرورش بسیار بالا و قابل قیاس با هیچ وزارتخانه و نهاد دیگری نیست.
 
او ادامه داد: حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع) می‌فرمایند «اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا، مردم اگر محاسن کلام ما را بدانند از ما پیروی خواهند کرد.» بر این اساس ما آستان قدس رضوی و آموزش و پرورش را در یک مسیر می‌دانیم.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اهمیت کار تعلیم و تربیت گفت: نقش، جایگاه و تأثیر مهم معلمان در ساختن آینده روشن برای جامعه بر هیچکس پوشیده نیست، اینکه قبل از انقلاب بزرگانی همچون شهیدان بهشتی و باهنر در مقوله آموزش و پرورش فعال بودند، خود گواهی بر اهمیت این مقوله است.

حجت‌ الاسلام احمد مروی در ادامه به تشریح اهمیت ارزش کار معلمی پرداخت و افزود: تمدن نوین اسلامی که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، شاکله‌اش در آموزش و پروش باید ریخته شود.

او تصریح کرد: معلمی شغل انبیاست و باید در جامعه اهمیت و منزلت بسیار بالایی داشته باشد، متأسفانه مسائل اقتصادی و مشکلات یکسری از این نظامات و ترتیب‌ها را بر هم زده است.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: آموزش و پرورش باید به قداست، منزلت، تأثیرگذاری و اهمیت کار خود واقف باشد، معلمی جایگاهی رفیع و شأن والایی دارد و مؤثر بر سرنوشت یک ملت است.

حجت الاسلام مروی در ادامه با اشاره به نقش مهم مدارس بر تعمیق باور‌های دینی دانش‌آموزان، افزود: با بخشنامه نمی‌شود جوانان را دین دار و نمازخوان کرد، جامعه را نمی‌توان بخشنامه‌ای دین‌دار کرد، در این عرصه معلمان هستند که می‌توانند مفاهیم والای دینی و ارزش‌های اسلامی را بر قلوب متعلمین خود حک و نسل جوان را با عمق دینی آشنا کنند که کاری بسیار دشوار و مهم است.

او ادامه داد: سازوکار‌های امور دینی و پرورشی در آموزش و پرورش باید تقویت شود و افراد دانشمند در این عرصه‌ها فعال باشند، پیش از انقلاب شهیدان بهشتی و باهنر در این عرصه‌ها فعال بودند که نشان از اهمیت آن دارد.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه از آموزش و پرورش تغذیه می‌شوند و اگر آموزش و پرورش نتواند نقش اثرگذار خود را ایفا کند، نمی‌توانیم نتیجه را در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه برداشت کنیم.

حجت الاسلام مروی با تأکید بر اینکه شاکله ذهنی نسل جوان در دبستان و دبیرستان شکل می‌گیرد، افزود: اگر شاکله ذهنی دانش آموزان در مدارس به درستی نهادینه نشود و شکل نگیرد، در آینده تغییر آن بسیار سخت و گاهی امکان ناپذیر خواهد بود، لذا تفکری که در سن نوجوانی در ذهن دانش آموز حک می‌شود برای همیشه ماندگار و همراه او خواهد بود.
 

برای تبعیض‌های آموزشی تدبیری اندیشیده شود

 

او در بخش دیگری از سخنان خود به طرح موضوع تبعیض آموزشی پرداخت و ضمن درخواست از وزیر آموزش و پرورش برای تلاش در جهت کاهش فاصله این تبعیض‌ها و برقراری عدالت آموزشی، تصریح کرد: باید برای تبعیض‌های آموزشی تدبیری اندیشیده شود، نباید شرایط به گونه‌ای باشد که یکسری مدارس بهترین امکانات آموزشی را داشته و تنها قشر مرفه جامعه از آن‌ها بهره‌مند باشند و نیازمندان و فقرا که صاحبان اصلی این انقلاب هستند از حداقل امکانات اولیه آموزشی که حق هر شهروندی است، محروم باشند.

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه بی‌عدالتی در آموزش و پرورش در شأن نظام مقدس نیست، گفت: صاحبان اصلی انقلاب همین پابرهنگان و مستضعفان هستند، این‌ها انقلاب کردند، جنگ را اداره کردند و در طول این چهل سال پای انقلاب ایستادند، ولی از نعماتش دیگرانی که کمترین نقش را داشتند بهره‌مند می‌شوند، وزارت آموزش و پرورش باید تدبیری برای برقراری عدالت آموزشی بیاندیشید.

حجت الاسلام مروی با بیان اینکه باید شیب خدمات آموزشی به سمت مناطق محروم سرازیر شود، افزود: فاصله تبعیض‌های آموزشی باید در کشور کاهش یابد، اگر می‌خواهیم نسل آینده از تربیتی صحیح برخوردار باشد، باید تمام دانش آموزان در مدارس احساس کنند عدالت نسبی آموزشی برقرار است.

او در ادامه مهدهای‌کودک را از حوزه‌های مورد غفلت خواند و تصریح کرد: مهد‌های کودک به عنوان یکی از تأثیرگذارترین محیط‌ها بر تربیت کودکان نباید مورد غفلت واقع شود، مهد‌های کودک بسیار مهم هستند که متأسفانه مورد غفلت ما‌ست؛ مصوبات خوب شورای انقلاب فرهنگی که سال‌ها مسکوت مانده، باید احیا شود.

تولیت آستان قدس رضوی در پایان ضمن اعلام آمادگی آستان قدس رضوی برای همکاری با وزارت آموزش و پرورش گفت: آستان قدس وظیفه خود می‌داند به میزان امکانات و مقدورات در حوزه‌های فرهنگی، قرآنی و دینی به آموزش و پرورش کمک کند.

حجت الاسلام مروی افزود: آستان قدس رضوی با برخورداری از مدارس امام رضا (ع) و مهدالرضا‌ها از تجارب خوبی در رویکرد‌های آموزشی و دینی برخوردار و آماده همکاری در زمینه‌های مختلف با آموزش و پرورش است.



 
انتهای پیام//ف.س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
فرشیدربیعی
۰۱:۲۶ ۰۵ آذر ۱۳۹۹
سلام
وقت بخیر
دوستان شرح پریشانی من گوش کنید
داستان غم پنهانی من گوش کنید
یه توصیه دارم به همکارای محترم بویژه معلمهای ریاضی:
هروقت خواستن پست مدیریت یا معاونت بهتون بدن حتما قبول کنین،چون ممکنه مثل من گیر بیافتین.
بعد از ۲۹ سال تدریس(هم زمان معاونت ۲ساله، تدریس هم داشتم)و کلی همکاری با اداره(طرح سوال، تصحیح اوراق نهایی،طرح سوال المپیاد ریاضی سطح شهر وسرگروهی ریاضی ۱۸ سال و...)تصمیم گرفتم برای افزایش حقوق بازنشستگی، سال آخر معاون مدرسه بشم.با وجود درخواست چند مدرسه برای معاونت من ، رییس و معاونین اداره آموزش و پرورش تاکستان موافقت نکردند و این در حالی بود که خواهر و مادر و هم خطیهای خودشون را مدیر و معاون کردن،من جزو هیچ خط و جناح سیاسی نیستم.
در مورد اینکه من صلاحیتم بیشتر بوده یا این افراد ، عاقلان دانند.
خلاصه در نظام آموزش و پرورش شایسته سالاری وجود نداره
فرشیدربیعی دبیر ریاضی ۲۹ سال و ۲ ماه سابقه ، شهرستان تاکستان
۱۳۹۹/۹/۱