آیت الله صافی گلپایگانی ارتحال آیت الله حاج سید مهدی موسوی خلخالی از علمای برجسته مشهد را تسلیت گفت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،متن پیام تسلیت آیت الله صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید در پی رحلت آیت الله حاج سید مهدی موسوی خلخالی از علمای برجسته حوزه علمیه مشهد  به شرح ذیل است:

با تاسف و تاثر فراوان، مطلع شدیم که یکی از مفاخر بزرگ حوزه‌های علمیه، حضرت آیت الله آقای حاج سید مهدی موسوی خلخالی رضوان الله تعالی علیه به دیار باقی شتافت و لبیک حق را اجابت نمود.


آن فقیه عالی‌مقام در حوزه علمیه نجف اشرف به مقام والای اجتهاد و استنباط در احکام شریعت رسید و در تهران با تاسیس مراکز بزرگ مذهبی، معارف نورانی قرآن و عترت به ویژه فرهنگ مهدویت را ترویج نمود و در مشهد مقدّس به تدریس فقه اهل البیت علیهم السلام و تربیت شاگردان فاضل و تهذیب نفوس پرداخت.


اینجانب از سالیان دور آن فقید سعید را از نزدیک می‌شناختم و ایشان را عالمی متعهّد، وارسته، متواضع و دارای مکارم اخلاق و صفای باطن می‌دانستم.


فقدان این فقیه بزرگ ثلمه و خسارت برای حوزه‌های علمیه می‌باشد. رحلت ایشان را به پیشگاه مقدّس حضرت، ولی عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف و به علمای اعلام و حوزه علمیه مشهد مقدّس و شاگردان و فرزندان محترم آن عالم ربّانی تسلیت می‌گویم؛ علوّ درجات و مزید رحمت الهی را برای روح بلند آن مرحوم از خداوند متعال مسئلت دارم.

آیت‌الله حاج سید محمد مهدى موسوى خلخالى (زادهٔ ۱۳۰۴ ـ رشت)، فقیه، مدرس، مؤلف، مشاور در تدوین قانون اساسی آیت‌الله موسوی خلخالی فرزند سید فاضل در سال ۱۳۰۴ ش مصادف با ۱۳۴۴ ق در شهر رشت متولد شد.


پس از گذراندن دوران کودکى، جهت تحصیل در حوزه علمیه در سال ۱۳۲۰ ش عازم نجف اشرف مى‌شود و در دروس سطح و سطح عالى را از محضر اساتید برجسته‌اى، چون حضرات آیات شیخ مجتبى لنکرانى، میرزا حسن یزدى، شیخ مرتضى طالقانى و شیخ محمدتقى ایروانى بهره می گیرد.

آیت‌الله خلخالى در ایام حضور خود در نجف اشرف به تدریس سطح و سطوح عالیه (ادبیات، لمعه، معالم، رسائل، مکاسب و کفایه) مشغول مى‌شود و پس از ۱۸ سال تحصیل و تدریس در آن حوزه، در سال ۱۳۳۹ ش عازم ایران مى‌شود و در شهر تهران اقامت مى‌کنند و به انجام برنامه‌هاى علمى و تبلیغى خود مى‌پردازد.

ایشان در تهران سال‌ها به تدریس سطوح عالى (رسائل، مکاسب و کفایه) و درس خارج فقه و اصول جهت طلاب و روحانیون و امامت جماعت مسجد جامع صدریه مى‌پردازد و در این مدت به تاسیس کتابخانه عمومى و حوزه علمیه در تهران اهتمام مى‌ورزد.

آیت‌الله خلخالى پس از رحلت مرحوم آیت‌الله فلسفى در سال ۱۳۸۵ ش به درخواست جمعى از فضلا و طلاب عازم و ساکن مشهد مقدس مى‌شود و به تدریس درس خارج اصول در مدرسه آیت‌الله خوئى مشهد مشغول مى‌شود.

آیت‌الله خلخالى در دوران انقلاب اسلامى همواره از مدافعین نهضت امام خمینى (ره) بود و از مشاورین در تدوین قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران به‌شمار مى‌رود.

مراسم تشییع پیکر این عالم ربانی فردا دوشنبه دوم دی ماه ساعت ۹ صبح از محل مدرسه مرحوم آیت الله العظمی خویی (ره) واقع در چهارراه خسروی به سمت حرم مطهررضوی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار