امیر عبدوس گفت: دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار معادل یک‌چهارم از مساحت کل استان سمنان جز مناطق حفاظت‌شده محسوب می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، امیر عبدوس مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان در نشست هم‌اندیشی پروژه مشارکت محور برای کاهش فشار بر مراتع به‌منظور حفظ گونه ارزشمند یوز آسیایی به میزبانی انجمن توسعه و آبادانی مهدی‌شهر با بیان اینکه استان سمنان ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مساحت دارد گفت: دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار معادل یک‌چهارم از مساحت کل استان جز مناطق حفاظت‌شده محسوب می‌شود.

او بابیان اینکه نیمی از پهنه استان سمنان را دشت کویر شامل می‌شود که خالی از هرگونه حیات‌وحش و گونه‌های گیاهی و جانوری است افزود: این در حالی است که همه آنچه از تنوع زیستی استان سراغ داریم در نیمه شمالی آن قرار دارد.

مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان با اشاره به اینکه مناطق حفاظت‌شده استان در قالب سه پارک ملی دو پناهگاه حیات‌وحش، سه منطقه حفاظت‌شده و چهار منطقه شکار ممنوع قرار دارد تصریح کرد: از این مناطق دو منطقه توران و کویر در فهرست یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

عبدوس بابیان اینکه هر کشور یک‌گونه جانوری را به‌عنوان نماد تنوع زیستی می‌شناسند، تصریح کرد: ایرانیان یوزپلنگ آسیایی را به‌عنوان نماد تنوع زیستی می‌شناسند و ازاین‌گونه جانوری تعداد ناچیزی باقی‌مانده است.

او مهم‌ترین عامل انقراض این‌گونه جانوری را شیوه سنتی دام داری و حمله سگ‌های گله به این گربه‌سانان دانست و گفت: در تلاش هستیم پروژه تکثیر یوزپلنگ را به‌صورت نیمه اسیر با همکاری بخش خصوصی در استان سمنان آغاز کنیم.

انتهای پیام / ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.