پس از حادثه تروریستی «کرایست‌چرچ» نیوزیلند و اجرای طرح جمع‌آوری سلاح در این کشور، تاکنون بیش از ۵۰ هزار سلاح از مردم این کشور تحویل گرفته شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ایندیپندنت، مقامات نیوزیلند اعلام کردند با اجرای طرح خرید سلاح پس از حادثه تروریستی «کرایست‌چرچ» که در آن به دو مسجد حمله شد، مردم بیش از ۵۰ هزار اسلحه را در ازاء دریافت پول تحویل داده‌اند.

پس از آنکه در ماه مارس سال جاری میلادی، دو فرد مسلح با استفاده از اسلحه نیمه اتوماتیک به دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ حمله کردند و بیش از ۵۰ نفر را به قتل رساندند، دولت نیوزیلند استفاده از انواع سلاح‌های نیمه اتوماتیک را که توانایی کشتن عده زیادی را در چند دقیقه دارند ممنوع اعلام کرد.

پس از این حادثه، پلیس نیوزیلند برنامه شش ماهه خرید سلاح‌های ممنوعه را از مالکان آن‌ها آغاز کرد. این برنامه نیمه شب گذشته به پایان رسید و آمار موقت نشان می‌دهد که ۳۳ هزار نفر ۵۱ هزار اسلحه و ۵ هزار سلاح دیگر را در قالب برنامه عفو موازی که در آن مالکان سلاح می‌توانند هر نوع سلاح گرم را بدون آنکه مورد پرسش و پاسخ قرار گیرند تحویل دهند به ماموران پلیس داده‌اند.

مقامات نیوزیلند اعلام کرده‌اند اکنون کشور پیش از ماه مارس برای زندگی امن‌تر شده و مردم احساس بهتری دارند. اما منتقدان می‌گویند این طرح به طور ناقص اجرا شده و بسیاری از دارندگان سلاح گرم به طور غیرقانونی اسلحه‌هایشان را نگه داشته‌اند. یکی از این منتقدان معتقد است مالکان حدود دو سوم سلاح‌های ممنوعه هنوز اسلحه‌هایشان را دارند.

در حمله تروریستی ۱۵ مارس سال جاری میلادی به دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ این کشور، ۵۱ تن کشته و ۳۹ نفر زخمی شدند. این دو حمله برنامه‌ریزی‌شده همزمان با اقامه نماز جمعه، در دو مسجد نور و لینوود اتفاق افتاد. حدود ۳۰۰ نفر در حال ادای نماز جمعه در این دو مسجد بودند که تروریست‌ها به سمت آن‌ها آتش گشودند.

تروریست‌های مهاجم به مسجد نور در شهر «کرایست‌چرچ»، از پنج اسلحه شامل دو مسلسل نیمه اتوماتیک و شاتگان برای حمله استفاده کردند که برای استفاده از آن‌ها نیز مجوز داشتند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار