معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل به ضرورت گفتمان سازی میراث ناملموس برای نسل جوان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، صغری فرشی، معاون گردشگری استان اردبیل گفت: پاسداشت و احیای رسوم کهن با غنای فرهنگی این استان مورد تاکید است.

او با اشاره به تنوع و گستردگی میراث معنوی و ناملموس اردبیل افزود: تمامی رویدادهای گردشگری به دنبال احیای میراث کهن و معرفی جاذبه های فرهنگی و گردشگری این استان است.

فرشی با تاکید به اینکه آیین ها بخشی از هویت فرهنگی جامعه است،گفت: لازم است اعتماد به نفس فرهنگی و اجتماعی جوانان را تقویت کنیم.

 معاون گردشگری به تاریخ غنی این استان و هویت دینی این خطه که به عنوان مهد صفویه شناخته می شود، اشاره کرد و افزود: تمامی این مواریث افتخار آفرین است و باید به صورت گستره به نسل جوان  معرفی شود.

 فرشی به جاذبه های گردشگری غذا به عنوان میراث ناملموس این استان نیز اشاره کرد و گفت: معرفی جاذبه های گردشگری غذا، تبیین فرهنگ سفره ایرانی و معرفی تاریخ و تمدن از مسیر گردشگری غذا بخشی از اهداف رویدادهای گردشگری است.

 او با اشاره به نقش محوری بانوان در تبیین آیین های غنی و پرمفهوم خواستار مشارکت بانوان در تحقق این مهم شد.

 معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همچنین  به تدوین اطلس جامع گردشگری غذا در استان اشاره کرد و گفت: بی شک در احصا و معرفی جاذبه ها بانوان به ویژه فعالان حوزه گردشگری و نهادهای اجرایی نقش محوری دارند.

 فرشی همچنین با تاکید به ضرورت تقویت اقتصاد گردشگری در روستاها افزود: توسعه واحدهای بوم گردی به همین منظور مورد تاکید بوده و طی سال های اخیر جهش قابل توجه در راه اندازی اقامتگاه ها را شاهد هستیم.

 

او با اشاره به اقدامات صورت گرفته گفت: انتخاب اردبیل به عنوان پایتخت کشورهای عضو اکو انعکاس اقدامات صورت گرفته است و بی شک توانمندی و قابلیت استان را در سطح جهانی به نمایش گذاشته است.

 مدیرکل امور بانوان استانداری اردبیل در مراسم شب یلدا با اشاره به غنای تاریخی کشور و استان اردبیل گفت: صیانت از آیین ها، فرهنگ بومی محلی و رسوم کهن یکی از مسئولیت های خطیر بانوان است.

 فریبا محمدلو تصریح کرد: از گذشته در استان اردبیل رسوم متنوعی در طول سال و از جمله شب یلدا اجرا می شد که بخشی از هویت ما را شامل می شود.

او به گسست فرهنگی به ویژه در نسل جوان اشاره کرد و افزود: امروز نیازمند تبیین فرهنگ غنی و گفتگوی بین نسل ها جهت احیای فرهنگ غنی هستیم.

 مدیرکل امور بانوان استانداری اردبیل اظهار کرد: نباید مراسمات ما با فرهنگ وارداتی همراه شود و به ویژه رسوم کهن باید به صورت گسترده به نسل جوان معرفی شود.

محمدلو یلدا را یکی از رسوم نمادین گفتگوی نسل ها دانست و افزود: انسجام در خانواده فرد را از آسیب های اجتماعی مصون می سازد.

انتهای پیام/ع

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.