معاون گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: به‌مناسبت شب یلدا برنامه‌های ویژه و متنوعی در اماکن تاریخی و فرهنگی و واحد‌های اقامتی و پذیرایی استان برگزار می‌شود.

برگزاری جشن‌های ویژه شب یلدا در سطح استان سیستان و بلوچستانبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،روابط‌ عمومی و امور فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان، مجتبی میرحسینی معاون گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: از جمله این اماکن قلعه رستم هامون، واحد‌های اقامتی و پذیرایی، اداره میراث فرهنگی زابل، شهرستان کنارک و… است.

او گفت: این مراسم عمدتا با اجرای برنامه‌هایی از جمله حافظ‌خوانی، شاهنامه‌خوانی، طبخ غذا‌های سنتی، طنز، موسیقی و… برگزار می‌شود.

معاون گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: «در سیستان و بلوچستان شب چله به جای واژه یلدا با همان مفاهیم فراگیر در میان مردم به کار برده می‌شود و این شب بلند‌ترین شب سال و آغاز زایش دوباره خورشید و بازگشت گرما و روشنی به زندگی است که چله بزرگ نام دارد و تا دهم بهمن به درازا می‌کشد و پس از آن چله خرد یا کوچک آغاز می‌شود و تا بیستم اسفند ادامه می‌یابد.

او افزود: «شب یلدا شب زندگی، شادابی و مهرورزی و نیز شب انس و الفت است و از آنجا که در دین مبین اسلام نیز صله رحم یکی از آموزه‌های اخلاقی و دینی مورد تاکید است در این شب پیوند دین و سنت را به خوبی شاهدیم.

مجتبی میرحسینی افزود: «مردم سیستان برای شب چله از پیش آماده می‌شدند به طوری که در این شب سفره ‎ای بزرگ از دست بافته‌های صنایع دستی مردم منطقه پهن و با خوراکی‌های خوشمزه‌ای که پیش‌تر آماده کرده بودند تزیین می‌شد.»

میرحسینی افزود: «اعضای فامیل با رفتن به خانه سپید مویان و سالخوردگان این شب را در حلقه خانواده و بزرگان و شنیدن روایت‌های کهن و شاهنامه به صبح می‌رساندند.»

او گفت: «در سیستان واژه‌های کهن سال و پیر با زندگی و تدبیر هم خانواده هستند، پیران نماد کهن سالی هستی و موی سپیدشان نیز در این شب بلند، نشان خرد و تدبیر و روشنایی خانواده است.»

میرحسینی بیان کرد: «شب چله به گاه‌شماری مردم سیستان ارتباط دارد، زیرا مردم این منطقه با یک تقویم و گاه‌شماری خیلی قوی ویژه خود شب چله را مشخص می‌کردند.

معاون گردشگری سیستان و بلوچستان افزود: «در سیستان نام‌‎های محلی دیگری برای ماه‎های قمری وجود داشته که هنوز هم در میان سپیدمویان منطقه کاربرد دارد که از ماه شوال نیز آغاز می‌شد.

او گفت: «این تقویم به روشنی نشان می ‎دهد که در این دیار سنت‎های کهن گاه‌شماری و تقویم وجود داشته و پاسداشت شب چله و آگاهی از زمان دقیق آن و درک انقلاب زمستانه ریشه در همین توان علمی دانش مردمان این سرزمین دارد که با اصول اقتصاد معیشتی دامپروری و کشاورزی پیوند داشته است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار