به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، فراخوان نهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر با موضوع «فر گلستان» منتشر شد.
این جشنواره با هدف نگاهی نو به بازار، ایجاد فضای رقابتی سالم بین طراحان عرصه مد و لباس، تشویق طراحان به ارائه طرح و الگوهای به روز و نوآورانه، کمک به ارتقای سطح حوزه طراحی با الهام از نمادهای هنر ایرانی اسلامی وکشف استعدادهای نو، در رشتههای زیر برگزار می شود.
بنابراین گزارش موضوع ویژه این دوره از جشنواره در تمام بخشهای مسابقه با عنوان «فر گلستان» است. منطقه شمال شرقی ایران مهد تمدن ۷ هزار ساله، به دلیل قدمت و سابقه تاریخی که به همین جهت ابنیههای مختلف را در این منطقه داریم و در گلستان به دلیل ویژگیها و تنوع قومیتی با آداب و رسوم مختلف مشهور به رنگینکمان اقوام ایران زمین است. رنگارنگی پوشش نتیجه لباسهای محلی اقوام این سرزمین است و بناهای تاریخی و جاذبههای گردشگری مانند پارک ملی گلستان، برج گنبد قابوس، کاخ موزه گرگان، تپه بازگیر، جنگل شصت کلا، جنگل شصت کلاته، آبشار کبودوال، پارک جنگلی النگدره، آبشارهای شیرآباد، مسجد جامع گرگان، خانه امیر لطیفی، مدرسه عمادیه، پل تاریخی آققلا و دیوار بزرگ گرگان شمهای ازذخایر فرهنگی این مرز وبوم است.
با عنایت به الطاف الهی و در آستانه چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و به منظورتحقق منویات مقام معظم رهبری در ارائه سبک زندگی اسلامی ایرانی، با مشارکت و همکاری هنرمندان، فعالان و دست اندرکاران عرصه طراحی مد و لباس کشور، زیر نظر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، نهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر از بیست و چهارم لغایت بیست و نهم بهمن ماه ۱۳۹۸ برگزار میشود.
اهداف:
۱. تحقق اصول و سیاستهای کلان فرهنگی و هنری نظام ج. ا. ا درحوزه مدولباس
۲. شناسایی، تبیین و تثبیت چارچوبها و استانداردهای کیفی گونههای مد و لباس
۳. اعتلای هنر صنعت مد و لباس و ارتقای سلیقه و فرهنگ مد ایرانی در جامعه
۴. صیانت از حقوق و ارج نهادن به کوشش ها، دستاوردها و زحمات پیشکسوتان و دست اندرکاران هنر صنعت مدولباس اسلامی ایرانی
۵. توسعه روابط بین المللی از طریق گفتمان فرهنگی –هنری و آشنایی متقابل طراحان وفعالان مدولباس ایرانی و غیر ایرانی با دستاوردها و ویژگیهای مرتبط با مد و لباس متقابل
۶. بسترسازی، بکارگیری و اشاعه نمادها، نشانها و مولفههای هویت اسلامی، ایرانی درعرصه مد و لباس و سبک زندگی
۷. معرفی وکاربردی کردن آثار برگزیده و هدایت بازار پوشاک به سوی تولید داخلی و تشویق مردم به پرهیز از انتخاب و مصرف الگوهای بیگانه و تقویت اقتصاد مقاومتی با ایجاد اشتغال پایدار
۸. ارج نهادن چهرههای ماندگار هنر و صنعت مد و لباس و تشویق طراحان مستعد و تجلیل از دست اندرکاران موفق صنعت نساجی و تولید پوشاک داخلی
۹. زمینه سازی برای ورود مفاهیم علمی و پژوهشهای تخصصی و میان رشتهای به عرصه مد و لباس و فراهم کردن بستر آشنایی با تحولات مد و پوشاک در جهان
بخشهای جشنواره
۱. طراحی (مسابقه و نمایش)
۲. علمی، دانشگاهی
۳. صنعت و فناوریهای نوین
۴. فرهنگی، هنری
۵. اتحادیهها، انجمنها، خانههای مد و موسسات مد وعفاف و حجاب
۶. استانها و اقوام (بصورت غیرمتمرکز در سراسر کشور)
۷. عرضه محصولات کاربردی اسلامی ایرانی (فروش غیر متمرکز)
۸. بین الملل
۱-طراحی (مسابقه و نمایش)
الف) رقابتی (مسابقه)
۱) طراحی لباس
۲) طراحی پارچه
۳) طراحی جواهرات و زیورآلات
۴) طراحی کیف و کفش
۵) مسابقه زنده طراحی (ایده تا اجرا)
۱-۵-لباس اجتماع بانوان
۲-۵-طراحی محصولات عفاف وحجاب
۳-۵-لباس اجتماع آقایان
۴-۵-طراحی پارچه
۵-۵-طراحی کیف وکفش
۶-۵-طراحی زیورآلات
ب) غیررقابتی (مسابقه ونمایش)
ویترین ملی لباس
ویترین ملی زیورآلات
ویترین ملی کیف وکفش
۱. بخش طراحی (مسابقه و نمایش)
این بخش باهدف نگاهی نو به بازار، ایجاد فضای رقابتی سالم بین طراحان عرصه مدولباس، تشویق طراحان به ارائه طرح والگوهای به روز ونوآورانه، کمک به ارتقای سطح حوزه طراحی با الهام از نمادهای هنر ایرانی اسلامی و کشف استعدادهای نو، رشتههای زیر را به دو صورت رقابتی وغیررقابتی برگزار می کند.
موضوع ویژه این دوره از جشنواره در تمام بخشهای مسابقه با عنوان "فرگلستان" است.
منطقه شمال شرقی ایران مهد تمدن ۷ هزار ساله، به دلیل قدمت و سابقه تاریخی که به همین جهت ابنیههای مختلف را دراین منطقه داریم ودرگلستان به دلیل ویژگیها و تنوع قومیتی با آداب و رسوم مختلف مشهور به رنگینکمان اقوام ایران زمین است. رنگارنگی پوشش نتیجه لباسهای محلی اقوام این سرزمین است و بناهای تاریخی وجاذبههای گردشگری، چون پارک ملی گلستان، برج گنبد قابوس، کاخ موزه گرگان، تپه بازگیر، جنگل شصت کلا، جنگل شصت کلاته، آبشار کبودوال، پارک جنگلی النگدره، آبشارهای شیرآباد، مسجد جامع گرگان، خانه امیر لطیفی، مدرسه عمادیه، پل تاریخی آققلا و دیوار بزرگ گرگان شمهای ازذخایر فرهنگی این مرز وبوم است.
الف) بخش رقابتی
۱-الف) طراحی لباس:
مسابقه طراحی لباس دررستههای زیر برگزار می شود.
۱-۱-الف) مجموعه سازان (گروهی و ارائه مجموعه)
دراین بخش کلیه طراحان حرفهای به صورت مستقل، مراکز آموزشی، تولیدی، گروهی (با هویت مشخص) و یا عضوی از دارندگان خانههای مد (مزونها) میتوانند با ارائه مجموعه (کالکشن) که دارای نام، موضوع و نگاهی کاربردی متناسب با فرهنگ وموازین ایرانی اسلامی باشد دراین بخش حضور یابند.
* برای توجیه و هماهنگی نحوه حضور، کارگاههای آموزشی با حضور اساتید برگزار خواهد شد.
* امکان نمایش آثاربا اختصاص فضای مناسب درصورت انتخاب نهایی فراهم خواهد شد.
* همراه داشتن کلیه ملحقات دارای امتیاز است.
*ارائه مجموعه میتواند از مجموع انواع پوشاک بانوان وآقایان باشد.
*ارائه حداقل ۳ و حداکثر ۵ اثر
* داوری این بخش براساس مجموعه ارائه شده صورت میپذیرد.
* چیدمان درسالن توسط راه یافتگان به نمایشگاه با احتساب امتیاز خواهد بود.
۲-۱-الف) عمومی
در این رسته همانند دورههای گذشته، طراحان با توجه به بازار هدف ونگاه کاربردی، آثار خود را طراحی و به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
بخشهای مسابقه طراحی لباس (عمومی) بدین شرح است.
۱- پوشاک بانوان
۱-۱ اجتماع
۱-۱-۱ چادر و پوشش سر
۲-۱-۱ مانتو و سایر پوشش اجتماع
۱-۲ لباس مجلسی و مناسبتی
۱-۳ کاربردی اجتماع (به تولید پرشمارو عرضه رسیده)
۲- پوشاک آقایان
۲-۱ اجتماع (رسمی و غیررسمی)
۲-۲ مجلسی و مناسبتی
۲-۳-۱-۴ کاربردی اجتماع (به تولید پرشمارو عرضه رسیده)
شرایط و مقررات حضور دربخش طراحی لباس
الف) معیارهای عمومی
۱- آثارارسالی باید برای نخستین بار در این رویداد رسمی ارائه شده باشد.
۲- توجه به فرهنگ عمومی پوشش
۳- توجه به عنصر خلاقیت درمجموعه سازی
۴- ارائه حداکثر ۳ اثر درهریک از بخشهای رقابتی عمومی
۵- ارائه مشخصات و سایر توضیحاتی که طراح برای مجموعه مورد نظر ضروری میداند درشناسنامه اثر (چارچوب /فرمت ارائه شده)
۶- آثار پس از ارزیابی هیئت داوران و در صورت کسب امتیاز به بخش نمایش جشنواره راه خواهد یافت.
۷- آثار ارائه شده در صورت انطباق با اهداف جشنواره قابل بررسی است.
۸-رعایت ضوابط و شاخصهای طراحی، تولیدوتبلیغ در لباس اجتماع بانوان
ب) معیارهای تخصصی
۱-آشنایی به سبکهای مد
۲-در نظر گرفتن نگاه حرفهای به آناتومی پوشش در طراحی لباس
۳-خلاقیت، نوآوری و ا بتکار در طرح و تناسب رنگ
۴-روانشناسی طرح متناسب با نوع لباس
۵-دقت درانتخاب صحیح پارچه با توجه به طرح و کاربرد لباس
۶-استفاده از متدهای الگوسازی روز، برای رسیدن به تن خور مناسب طرح نهایی اجرا شده
۷-استفاده صحیح از تکنولوژی دوخت بر اساس پارچه و مواد (متریال) مورد استفاده
۸-قابلیت بهره گیری از فناوریهای نوین در فرآیند تولید
۹-استفاده از پارچه و محصولات تولید داخل درتهیهی اثر، امتیاز ویژه خواهد داشت.
۱۰-تطابق با شاخصهای فرهنگ عمومی و نمادهای اسلامی، ایرانی در امتیاز و بررسی اثر شایان توجه است.
۱۱-استفاده مناسب از ملحقات برای لباسها
۱۲- لباس کاربردی به معنی تولید انبوه وتجاری شده است
۲-الف) طراحی پارچه
مسابقه طراحی پارچه به منظور استفاده از ایدههای طراحان خلاق برای کاربرد درصنعت، همگامی طراحان و صنعت گران حوزه پارچه، اتکا به افزایش باور ملی در الگوو طرحهای پارچه ایرانی، استفاده از جدیدترین تکنیکهای رایج رقابت فعالان این حوزه برگزارمی شود. بخشهای مختلف طراحی پارچه به شرح ذیل است:
۱-۲-الف) طراحی پارچه با رایانه: (ارائه نمونه چاپ شده الزامی است)
با هدف همگامی آموزش دانشگاهی با بخش صنعت و استفاده از پارچه طراحی شده در روشهای رایج چاپ در کارخانجات.
۲-۲-الف) طراحی پارچه با دست
با هدف شناخت و استفاده از نقش مایههای ایرانی و کاربرد آنها در انواع پارچه به منظور ارایه طرح در بخش صنعت
۳-۲-الف) طراحی پارچه و تکنیک
در این بخش انواع تکنیکهای ایجاد نقش، چاپهای دستی و دیجیتال، بافت و پارچه سازیها برای خلق پارچه با کاربرد درلباس و تزئینات داخلی میتوانند آثار خود را ارائه کنند.
۴-۲-الف) مسابقه زنده طراحی پارچه
در این بخش با توجه به اهداف جشنواره، موضوعی به طراحان ارائه میشود و طی زمان مشخص، طراحان با تکنیکهای مختلف دستی اعم از چاپ، دوخت، تکه دوزی، به طرح و ایدههای جدید برای کاربرد آن در صنعت داخلی به رقابت میپردازند.
موضوع مسابقه طراحی پارچه
هرگونه طراحی در این بخش برای مصرف در سه بخش ذیل میباشد (ذکر نوع آن الزامی است)
۱-پوشاک اجتماع (دردوبخش زنانه و مردانه)
۲- مجلسی (دردوبخش زنانه و مردانه)
۳-تزئینات داخلی (طراحی پارچه های: مبلی، پردهای و...)
لازم به توضیح است پارچههای بخش پوشاک اجتماع ومجلسی شامل انواع پارچههای لباس زنانه، مردانه –روسری، کت وشلوار است.
شرایط و مقررات حضور دربخش مسابقه طراحی پارچه
۱-محدودیتی در رنگهای به کار رفته در طرح وجود ندارد.
۲-آثار ارائهشده در هر مرحله توسط هیئت داوران مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و در صورت کسب امتیاز به مرحله بعد راه خواهد یافت.
۳-نتایج در هر مرحله از طریق سایت جشنواره و در زمان اعلام شده به اطلاع شرکتکنندگان خواهد رسید.
۴-طرحهای ارائهشده درصورت انطباق با اهداف جشنواره بررسی میشود.
۵-ارائه مبانی نظری وشناسنامه طرحهای ارائه شده درکلیه بخشها (حداکثر ۱۰۰ کلمه) الزامی است که شامل:
۱-۵-واحد طرح: ۲۱*۲۸،
۲-۵-واحد راپورت: A۳،
۳-۵-نوع راپورت
۴-۵-کالیته رنگ
۵-۵-منبع الهام
۶-۵- ابعاد طرحهای اجرایی حداقل A۳ وحداکثر A۱ میباشد.
۷-۵-هر طراح میتواند حداکثر با ۵ اثر، بدون تکرار در مسابقه شرکت کند.
۶-۵-استفاده از محصولات تولید داخل در تهیه لباس امتیاز ویژه خواهد داشت
۳-الف) طراحی جواهرات و زیورآلات:
به منظور ترغیب طراحان و تولیدکنندگان فعال در صنعت طلا، جواهرات و زیورآلات در ارائه الگوی ایرانی اسلامی و افزایش سطح آگاهی طراحان جواهر و لباس، در رستههای مختلف به شرح زیر برگزار می شود.
هر هنرمند میتواند با حداکثر پنج اثر در مجموع رستههای مختلف این بخش شرکت کند. طرحهای ارائه شده در صورت انطباق با اهداف جشنواره بررسی خواهد شد.
(Sketch): ۱-۳-الف) طرح
طرحها باید درقطع A۳ ارائه شوند و در انتخاب روش و مواد اجرا محدودیتی وجود ندارد. علاوه بر موارد فوق الذکر در داوری آثار این رسته مواردی، چون کیفیت راندو و نمایش فلز، گوهر و دیگر موارد مورد توجه هیئت داوران قرار میگیرد.
(Render): ۲-۳-الف) طرحهای سه بعدی رایانهای
در این بخش طراحان و مدل سازان از هر نرم افزار مدل سازی رایانهای و موتور رندری میتوانند استفاده کنند. رندر باید در موقعیتی گرفته شده باشد که نمایانگر بیشترین جزئیات طرح باشد. بدیهی است علاوه بر مواردکلی ذکر شده، دردآوری آثار این رسته معیارهای کلی طراحی، کیفیت رندر نیز مدنظرخواهد بود.
۳-۳-الف) جواهرات و زیورآلات ساخته شده:
به منظور ساخت قطعات میتوان از تکنیکهای دستی، ریخته گری و دیگر تکنیکهای مرسوم در زرگری استفاده کرد.
داوری آثار در دو مرحله انجام و آثار برتر در هر رسته، از میان آثار راه یافته به نمایشگاه آثار منتخب انتخاب خواهند شد.
معیارهای داوری
۱-استفاده از عناصر ایرانی اسلامی درطرح
۲-خلاقیت، نوآوری و ا بتکار درطرح
۳-رعایت اصول ارگونومی
۴-قابلیت تولید و رعایت استانداردهای فنی تولید
۵-فلسفه طرح
۶-بهره گیری خلاقانه از مواد و گوهرها
۷-خلاقیت، نوآوری و اصالت طرح
در داوری آثار بخش جواهرات و زیورآلات ساخته شده، علاوه بر موارد ذکر شده، کیفیت ساخت نیز مورد توجه داوران قرار خواهد گرفت.
هیأت داوران این بخش مجموعا ده نفر و بدین شرح است: سه نفر از صاحبان برندهای موفق و فعالان صنعت طلا و جواهر، سه نفر از متخصصان و اساتید رشتههای مرتبط با طلا و جواهر، سه نفر از برگزیدگان ادوار گذشته جشنواره و یک نفرکارشناس درحوزه نماد شناسی خواهند بود.
۴-الف) طراحی کیف و کفش:
زیبایی ظاهری و خوش پوشی فرد متناسب است با تمامی موارد که با ظاهر وی در ارتباط است از جمله پوشش پا و تجهیزات جنبی وی مانند کیف توجه به تمامی موارد مذکور یکی از اصولی است که یک طراح لباس باید بدان توجه داشته باشد در بخش کیف و کفش که بخشی مجزا از طراحی لباس نیست توجه به زیبایی ظاهری و هارمونی طرح یکی از ارکان اصلی، مد نظر بوده است.
ویژگیهای بخش مسابقه طراحی کیف و کفش:
۱-کلیه محصولات کیف وکفش با رعایت موارد زیر ارسال شود:
۲-ارائه طرح مد نظر به صورت دستی یا نرم افزاری حداقل در ابعاد A۴ و حداکثر A۳،
۳-جزییات طرح همچون تکنیک مورد استفاده در طراحی و جنس مواد پیشنهادی و رنگ بندیهای مد نظر، منبع الهام مورد استفاده در طراحی قید شود.
۴-از درج اسم و مواردی که باعث تشخیص طراح شود جدا خودداری شود در غیر اینصورت از بخش مسابقات طرح مذکور از بخش مسابقات حذف می شود.
معیارهای مد نظر در بخش داوری:
۱- منطبق با فرهنگ اصیل اسلامی – ایرانی
۲- به روز بودن و استفاده از معیارهای نوین طراحی
۳- دوخت مناسب
۴- استفاده از مواد با کیفیت
۵- خلاقیت و نوآوری
۶- رعایت اصول طراحی و ارگونومی پا
۵-الف) مسابقه زنده طراحی (ایده تا اجرا)
۱) متقاضیان شرکت در این بخش با گرایش
الف-لباس اجتماع بانوان
ب-طراحی محصولات عفاف وحجاب
ج-لباس اجتماع آقایان
د-طراحی پارچه
ه- طراحی جواهرات و زیور آلات
و) طراحی کیف وکفش
میتوانند ضمن ثبت نام در سایت جشنواره آمادگی خود را در فرم ارایه شده نیز اعلام کنند و کلیه سوابق تخصصی خود و افراد گروه سه نفره خود متشکل از:
(طراح / الگو ساز / دوزنده)
را به عنوان رزومه فعالیت و توانایی مشخص کنند. هیات انتخاب پس از بررسی فرمهای ارسالی و با در نظر گرفتن مندرجات اعلامی و اولویت متقاضیان، نسبت به انتخاب گروه اقدام می کند. نتایج نهایی شرکت کنندگان از طریق سایت جشنواره به اطلاع متقاضیان خواهد رسید.
در این بخش قرار است گروههای مربوطه در مدت سه روز برپایی کارگاه زنده طراحی آثار خود را ارایه کنند و در پایان زمان تعیین شده گروه برگزیده به عنوان گروه برتر معرفی و در مراسم اختتامیه از ایشان تقدیر بعمل خواهد آمد.
۲) این مسابقه بصورت مجزا و مستقل برای تولید کنندگان و بنام نشان تجاری و یا موسسه تولیدی آنان نیز فراهم خواهد بود.
ب) غیررقابتی
۱-ب) بخش طراحی لباس
۱-۱-ب) ویترین ملی لباس
در این بخش طراحان و تولید کنندگان حرفهای ودارای نشان (برند) لباس که آثارشان با کیفیت بالا به تولید انبوه رسیده، شرکت خواهند کرد.
۲-۱-ب) کارگاههای آموزشی:
به منظور توجیه وهماهنگی نحوه حضور در رسته مجموعه سازی کارگاههای آموزشی با حضور استادان مجرب برگزار میشود زمانبندی این کارگاهها متعاقبا از طریق سایت جشنواره به اطلاع گروه هدف خواهد رسید.
۲-ب) بخش طراحی جواهر وزیورآلات
۱-۲- ب) ویترین ملی جواهر وزیورآلات
طراحان و تولیدکنندگان معتبر و دارای نشان (برند)، که آثارشان با کیفیت بالا به تولید انبوه رسیده. شرکت خواهند کرد.
۲-۲- ب) نشستهای تخصصی:به منظور ارتقا درک متقابل نیازهای جامعه طراحان لباس و طراحان جواهر و تعامل این دو گروه در ایجاد فرهنگ پوشش ایرانی اسلامی در اجتماع و بررسی نیازهای هر یک از طرفین در تولید قطعات کاربردی، نشستهای تخصصی قبل از شروع جشنواره برگزار خواهد شد. زمانبندی و موضوع این نشستها متعاقبا از طریق سایت جشنواره به اطلاع عموم خواهد رسید.
۳-۲-ب) کارگاههای آموزشی: این کارگاهها در طول زمان برگزاری جشنواره جهت ارتقا سطح علمی طراحان با موضوعات زیر برگزار میشود.
۱) معرفی نمادها، علائم و نشانههای بیگانه و معارض فرهنگ اسلامی و ایرانی
۲) سبکهای طراحی جواهر
۳) نقوش ایرانی و اسلامی در زیورآلات
۴) مدلسازی رایانهای و جایگاه آن در صنعت زیورآلات
۵) گوهرشناسی
۶) مواد و فناوریهای نوین در زیورآلات
۳-ب) بخش طراحی کیف وکفش
۱-۳-ب) ویترین ملی کیف وکفش
طراحان و تولید کنندگان حرفهای و دارای نشان (برند) کیف و کفش، که آثارشان با کیفیت بالا به تولید انبوه رسیده. شرکت خواهند کرد.
معیار داوری در بخش ویترین ملی
هیات داوران در این بخش بر اساس رزومه متقاضیان و توانمندیها و ظرفیت موجود تصمیم خواهد گرفت.
۲. بخش علمی، دانشگاهی:
براساس آن که وظیفه ذاتی دانشگاهها نشر دانش (آموزش) و توسعه آن (پژوهش) و کارآفرینی است، بخش علمی و دانشگاهی میتواند در ساماندهی مد و لباس کشور، نقش تعیین کنندهای ایفا کند. اما زمان اجرای جشنواره مد و لباس فجر بسیار فشرده است و در عمل فرصتی برای انتقال اطلاعات و یافتهها و دستاوردهای پژوهشها و گسترش مرزهای علم و هنر نمییابد. براین اساس بخش علمی دانشگاهی از هشتمین دوره جشنواره بین المللی مد و لباس فجر برآن شد که در فضای دانشگاهی به کنکاش در محورهای مورد نظر بپردازد، اما در نهمین جشنواره مد و لباس فجر، علاوه بر آن که تجربه خود را با رعایت زمان مقرر، تکرار میکند، از فرصت موجود نیز استفاده خواهد کرد. بدیهی است این تلاش با کمک همه دانشگاههای حوزه پوشاک و منسوجات و سایربخشهای دیگر کارگروه، صورت میپذیرد.
حوزه علمی، دانشگاهی در دو بخش رقابتی و غیر رقابتی برگزار میشود.
۱-۲) بخش رقابتی:
۱-۱-۲) ارائه مقالات علمی- پژوهشی
بخش ارائه مقالات علمی-پژوهشی نهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر به منظور نشان دادن توانمندیهای علمی و پژوهشی و ارائه به موقع این ظرفیتها با رویکردهای فرهنگی اجتماعی و اقتصادی. پس از داوری مقالات و به شکل ارائه سخنرانی در زمان جشنواره برگزار میشود.
برگزیدگان این بخش در آیین اختتامیه نهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر معرفی میشوند .
نحوه ارائه مقالات
دراین بخش مقالات تدوین شده براساس محورهای تعیین شده تنها با رعایت شرایط مقالات علمی و پژوهشی به شرح ذیل مورد پذیرش است.
مقالات باید روی صفحه A۴ مطابق آئین نگارش حاضر با نرم افزار متن نویس ورد word ۲۰۰۷-۲۰۱۰ و یک ستونی تایپ شوند. مقاله کامل باید در حداقل ۶ و حداکثر ۱۵ صفحه تهیه شود به صورتی که حاشیه متنها از بالا، پایین، چپ و راست صفحه ۲۵ میلیمتر فاصله داشته باشد. تمامی صفحات بجز صفحه اول باید شماره صفحه داشته باشند. قلم مقالات در سراسر متن فارسی بی نازنین B Nazanin سایز ۱۲ است. رعایت آیین نگارش تهیه شده برای این فراخوان مقاله، به شدت توصیه میشود. فایل توضیح و نمونه آماده و مناسب برای قالب بندی مقاله در سایت دبیرخانه موجود است و توصیه می شود.از کپی آن به عنوان یک نمونه آماده و مناسب برای قالب بندی مقاله بهره برداری شود (حتما" مقاله نهایی خود را جز به جز copy کرده و در نمونه ارائه شده paste بنمائید). فایل الکترونیکی مجموعه مقالات کنفرانس مستقیماً از فایل ورد مقالات- که نویسندگان محترم تهیه میکنند- ایجاد میشود؛ لذا تأکید میگردد مقالاتی که به صورت کامل آئین نگارش را رعایت ننموده باشند، اولویت پیگیری و اعمال فرآیند داوری را از دست خواهند داد. از نویسندگان محترم دعوت میشود که دستورالعمل حاضر را در هنگام تهیه چکیده مقاله دقیقاٌ رعایت نمایند.
مقاله کامل، به ترتیب شامل این بخشها میباشد: ۱- عنوان مقاله، ۲- اسم یا اسامی نویسندگان و عناوین علمی آنها و نام مؤسسه و آدرس الکترونیکی نویسندگان، ۳- چکیده، ۴- کلمات کلیدی، ۵- مقدمه، ۶- متن یا بدنه اصلی مقاله، ۷- نتیجهگیری، ۸- مراجع، ۹- پیوست در صورت نیاز
محورهای مقالات:
در بخش مقالات تولید محتوی برای رشتههای موجود و حل مسایل مد و پوشاک کشور مورد تاکید میباشد. بر این اساس محورهای کلی مقالات در دو بخش اختصاصی و میان رشتهای با رویکردهایی متفاوت مطرح می شود. در نهمین جشنواره مد و لباس فجر رویکرد فرهنگی و اجتماعی و رویکرد اقتصادی با موضوعات اختصاصی و میان رشتهای به شرح زیر است.
رویکرد فرهنگی و اجتماعی
موضوعات اختصاصی
۱. جایگاه لباس ایرانی اسلامی در چشم انداز افق ۱۴۰۴،
۲. مختصات مد و لباس در تناسب با سبک زندگی ایرانی اسلامی
۳. روشهای کاربردی توسعه و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی
۴. شاخصهای لباس ایرانی و اسلامی منطبق با آموزههای دینی
۵. تولید (لباس ایرانی) مکاتب جدید در حوزه مد و لباس ایرانی اسلامی با تمرکز بر دانش و ظرفیتهای لباس اقوام ایرانی
۶. ذائقه سنجی مصرف مد و لباس در ایران بر اساس مقتضیات استانی
۷. طراحی خلاق برای حضور در عرصه تولید و توسعه پایدار
۸. مدیریت زنجیره ارزش و تامین در صنعت نساجی و پوشاک
۹. بهینه سازی افزایش راندمان خطوط تولید پوشاک
۱۰. تعامل مؤثر صنایع پوشاک با مد و لباس
۱۱. نگرش سیستمی به صنعت مد و پوشاک با تأکید بر نقش دانشگاه، واحدهای صنفی و بازرگانی
۱۲. تعریف شاخصهای علمی در خصوص نقش صنعت مد و لباس در ایران ۱۴۰۴،
۱۳. نظام تبلیغاتی مد و لباس اسلامی و ایرانی منطبق با آموزههای دینی
۱۴. فناوریها نوین و بین المللی در صنعت پوشاک و ملحقات (کفش، کیف، افزونهها و ...)
۱۵. پارچههای هوشمند و فناوریهای نوین در پوشاک کاربردی و چند منظورهها
۱۶. نورواستاتیک
۱۷. طراحی صنعتی و زنجیرهای پوشاک الگوسازی و سایزبندی
موضوعات میان رشتهای
۱. ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی با تاکید بر لباس
۲. رویکرد روانشناسی مد و لباس
۳. بهداشت و پوشاک، لباس و هویت ملی
۴. فرهنگ اجتماعی و لباس
۵. تاثیرات مد و لباس بر امنیت اجتماعی
۶. تاثیر پذیری متقابل فرهنگ اجتماعی و عمومی از صنعت مد و لباس
۷. مبانی دینی و فقهی در پوشش اسلامی ایرانی
۸. رویکرد جامعه شناسی در صنعت مد و لباس
۹. لباس و اقتصاد ملی
۱۰. نقش و جایگاه مد و لباس در اقتصاد ملی
۱۱. نقش مد و لباس در شاخصهای اشتغال کشور و در سطح بین الملل
۱۲. نقش صنعت مد، لباس در پیشرانی سایر صنایع و حوزههای خدماتی
۲-۱-۲) رائه یافتهها و تجربیات کاربردی
این بخش برای ارزشگذاری ایدههایی است که به تجربیات کاربردی رسیده، است. افراد و گروههای حقیقی و حقوقی که ایدههای خود را عملیاتی نکرده اند میتوانند برای ارائه کار خود در این بخش ثبت نام کنند. از این رو اطلاعات ثبتی افراد و نوع کار ایشان و نیز شیوه همکاری با این برنامه در سایت جشنواره انجام میشود.
از آنجائی که بررسی و ارزیابی یافتهها و تجربیات مستلزم ارائه میدانی عملکرد است، رقابت در این بخش مشروط به حضور درنمایشگاه است.
۳-۱-۲) پایاننامهها
در این بخش پایان نامهها و رسالههای مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به صورت جداگانه مورد بررسی قرار میگیرد و در هر مقطع به صلاحدید داوران به برگزیدگان جوایزی اهدا میشود. پایاننامههای ارسالی نباید در ادوار پیشین جشنواره بررسی شده باشند و یا حائز رتبه باشند. تاریخ نگارش پایاننامهها باید از سال ۹۶ به بعد باشد.
پایاننامههایی که در حوزه مرتبط با محورهای همایش باشد، از امتیاز بیشتری برخوردارند.
برگزیدگان این بخش نیز در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره بینالمللی فجر معرفی میگردند.
پایاننامههایی که پیش از این برنامه، تحت حمایت معنوی و مادی کارگروه ساماندهی مد و لباس قرار گرفتهاند، در صورتی که دارای ابعاد موضوعی مرتبط با همایش دارند نیز میتوانند جهت ارزیابی اثر در این بخش شرکت کنند.
۴-۱-۲) تصویرسازی طراحی لباس (با موضوع لباس اجتماع آقایان وبانوان)
در این بخش طراحی پوشاک ایرانی با محوریتهای ذکر شده با در نظر داشتن شاخصهای زیبایی شناسی مورد توجه بوده است.
طرحهایی که حایز امتیاز در بخش داوری باشند، زمان برگزاری جشنواره در معرض دید عموم قرار میگیرند. همچنین به سه برگزیده جوایز ارزندهای اهدا خواهد شد. در این بخش، آثار از منظر کاربردی (با نگاهی به تولید) و در سه بخش مورد ارزیابی و داوری قرار می گیرد. بنابراین هنرمندان میتوانند در هر بخش انتخابی، ارایه اثر داشته باشند.
در ضمن طراحان شرکت کننده، پیش از ارائه اثر به صورت حضوری، باید در سامانه بنیاد ملی مد و لباس کشور، ثبت نام و اثر خود را آپلود کنند تا کد ارائه اثر به آنها تحویل داده شود. سپس اثر خود را همراه با کد مربوطه به مسئول بخش علمی-دانشگاهی در کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور تحویل دهند.
الف) تصویرسازی لباس کاربردی (اجتماع)
شرایط ارسال آثار:
۱. بر روی کاغذ با قطع A۳ و تکنیک آزاد است.
۲. طراحی لباس بصورت کاربردی، قابل دوخت و اجرا مورد نظر است.
۳. طرحها باید متناسب با عرف جامعه ایران اسلامی باشد.
۴. لازم است ضمن تصویرسازی جنسیت لباس طراحی شده، جنسیت پارچههای استفاده شده ذکر یا در صورت امکان ضمیمه طرح ارائه شده، شود.
۵. منبع ایده و الهام ذکر شود.
۶. ارائه الگوی گسترده لباس (Flat pattern) به همراه اثر الزامیست.
۷. طرحهایی که با کیف، کفش و به طور کلی ملحقات لباس باشد، امتیاز بیشتری را به خود تخصیص می دهد. همچنین خلاقیت در ایده پردازی و اجرا همراه با درنظر گرفتن مبانی زیبایی شناسی تصویر و مباحث تدابیر خطی نیز امتیاز بیشتری را برای فرد شرکت کننده به همراه دارد.
۸. پیش زمینه (بکگراند) و به تصویرکشیدن پالت رنگی لباس نیز سبب امتیاز بیشتر می شود.
*تصویر سازی با محوریت لباس اجتماع آقایان و بانوان
*تصویر سازی کیف و کفش
*طرحهایی که خارج از شرایط مذکور باشد، به مرحله داوری راه نمییابد.
*ارتباط طرح با موضوع (کانسپت) کلی جشنواره امتیاز مجزا دارد.
*ارائه شناسنامه طرح شامل تکنیک طراحی، کاربری لباس و جنس پارچه پیشنهادی الزامیست.
*آثار نباید دارای امضای هنری فرد طراح باشد.
*مشخصات طراح شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره تماس و آدرس در پشت اثر درج شود.
ب) تصویرسازی دیجیتال
۱. طراحی لباس بصورت کاربردی و قابل دوخت و اجرا مورد نظر است.
۲. طرح و جزئیات لباس فارغ از طراحی اندام بررسی میشود.
۳. رعایت قوانین پوشش اسلامی الزامیست.
۴. طراحی در هر نرم افزار گرافیکی یا تخصصی لباس شامل دو بعدی یا سه بعدی بلامانع است.
۵. آثار در ابعاد A۳ بصورت چاپ شده ارسال میشوند.
۶. ارائه شناسنامه طرح شامل تکنیک طراحی، کاربری لباس و جنس پارچه پیشنهادی الزامیست.
۷. ارائه الگوی گسترده لباس (Flat pattern) به همراه اثر الزامیست.
۸. ارائه فایل اصلی در فرمت نرم افزار مربوطه به صورت لایه باز روی CD یا فلش الزامیست.
۹. آثار دارای امضا یا اسم روی طرح، داوری نخواهند شد.
۱۰. طراحان منتخب پس از مرحله نخست داوری برای آزمون حضوری به دبیرخانه دعوت خواهند شد.
۱۱. ارتباط طرح با موضوع (کانسپت) کلی جشنواره امتیاز مجزا دارد.
۱۲. آثار منتخب داوران در نمایشگاه جانبی جشنواره به نمایش گذاشته میشود.
۱۳. طرحهایی که خارج از شرایط مذکور باشد، به مرحله داوری راه نمییابد.
۱۴. تصویر سازی با محوریت لباس اجتماع و مشاغل آقایان و بانوان
۱۵. تصویر سازی کیف و کفش
۱۶. آثار نباید دارای امضای هنری فرد طراح باشد.
ج) تصویرسازی عفاف و حجاب (دیجیتال یا کاغذی)
۱. طراحی لباس با معیار تصویرسازی اسلامی و مبتنی بر طراحی چادر، عبا و پوشش اسلامی برای بانوان محجبه مدنظر است.
۲. افزون بر طرح و جزئیات لباس، طراحی اندام نیز بررسی و داوری میشود.
۳. رعایت قوانین پوشش اسلامی الزامیست.
۴. طراحی در هر نرم افزار گرافیکی یا تخصصی لباس شامل دو بعدی یا سه بعدی بلامانع است.
۵. آثار بر روی کاغذ A۳ اجرای دستی می شوند. در صورتی که ارائه به صورت دیجیتال باشد، در ابعاد A۳ بصورت چاپ شده ارسال میشوند.
۶. ارائه شناسنامه طرح شامل تکنیک طراحی، کاربری لباس و جنس پارچه پیشنهادی الزامیست.
۷. در صورت ارائه کار به صورت دیجیتال، ارائه فایل اصلی در فرمت نرم افزار مربوطه بصورت لایه باز روی CD یا فلش الزامیست.
۸. آثار دارای امضا یا اسم روی طرح، داوری نخواهند شد.
۹. طرحهایی که خارج از شرایط مذکور باشد، به مرحله داوری راه نمییابد.
۱۰. آثار نباید دارای امضای هنری فرد طراح باشد.
۱۱. ارایه الگوی گسترده لباس (Flat pattern) به همراه اثر الزامی است.
۱۲. منبع ایده و الهام ذکر شود.
۱۳. آثار منتخب داوران در بخش جنبی جشنواره به نمایش گذاشته میشود.
۲-۲) بخش غیررقابتی
۱-۲-۲) نشستهای علمی
برگزاری نشستهای علمی، تلاشی در راستای اغنای روحیه کاوشگری جامعه علمی- دانشگاهی و پژوهشگران در برای کسب دانش و آگاهی از یافته های جدید در عرصه مد و لباس است از این رو پژوهشگران میتوانند یافتههای علمی خود در حوزههای مذکور را در قالب سخنرانی با بیان محتوای کلام و مشخصات کامل سخنران به همراه شرح دقیق رزومه علمی ایشان، در سایت جشنواره بارگذاری کنند. کمیته داوری پس ازبررسی آثار، بهترینها را جهت اجرای برنامه دعوت خواهد کرد.
برنامههایی در قالب بحث آزاد با حضور صاحبان صنعت و افراد دانشگاهی برای بیان پیشنهادها و انتقادات وارده به عملکرد این حوزه و تبیین راهکارهای بهبود آن در نظر گرفته خواهد شد که زمان و جزئیات آن اعلام خواهد شد.
همچنین مخاطبان محترم میتوانند جهت اطلاع از مشخصات دقیق نشستها و زمان دقیق آن به سایت جشنواره مراجعه کنند.
۲-۲-۲) کارگاههای آموزشی
کارگاههای آموزشی، افزون بر فضای علمی، نمایش میزان عملیاتی بودنِ ایدههاست. ایدههایی که در صنعت مد و پوشاک و منسوجات یا در حال اجرا هستند و یا قابلیت اجرا دارند لذا پژوهشگران میتوانند یافتههای علمی خود در حوزههای مذکور برای اجرای کارگاه آموزشی با عنوان موضوع و مشخصات کامل برنامه آموزشی به همراه شرح دقیق رزومه علمی، در سایت بارگذاری کنند. افراد و برنامههای برگزیده، پس از انتخاب بهترینها از سوی کمیته داوری، جهت اجرای برنامه دعوت خواهند شد.
علاقمندان میتوانند جهت اطلاع از مشخصات دقیق کارگاهها و زمان دقیق آن به سایت جشنواره مراجعه کنند.
۳-۲-۲) حضور مراکز دانشگاهی و صنعتی به منظور ارائه دستاوردهای نوین در حوزه مد و لباس
مراکز دانشگاهی و صنعتی در دنیای امروز به عنوان پیشروها در حوزه مد و لباس دارای ایدههای نوین از منظر تجهیزات نوین، پوشاک نوین، منسوجات نوین هستند که با ثبتنام و ارائه مشخصات کامل میتوانند پس از ارزیابی، حضور داشته باشند و دستاوردهای خود را به طور تخصصی به مخاطبان عرضه دارند. این بخش همزمان با جشنواره فجر برگزار می شود.
۳. صنعت وفناوریهای نوین:
مدولباس به عنوان نیروی محرک صنعت نساجی کشور، سرنوشت زنجیرههای زیادی از تولید الیاف و ریسندگی نخ گرفته تا بافندگی و رنگرزی و تکمیل و چاپ را در دست دارد.
محوریت مدولباس در جشنواره مد و لباس فجر که از لحاظ جامعیت و تنوع بزرگترین رویداد در نوع خود است فرصت مناسبی را پدید آورده تا صنعتگرانی که کالا و خدمات به این حوزه ارائه میدهند شناسایی و معرفی شوند؛ لذا با بهره گیری از تجارب ارزشمند ادوار گذشته و با استفاده از جایگاه معتبر جشنواره در سطح جامعه علمی، هنری کشور، بخش صنعت نهمین جشنواره مد و لباس فجر با محورهای زیر برگزار میشود:
۱) معرفی ظرفیتها و توانمندیهای صنایع بافندگی کشور به عنوان تامین کننده مهمترین نیاز تولیدکنندگان پوشاک
۲) شناسایی و معرفی ارائه دهندگان خدمات به تولیدیهای لباس و مزونها از قبیل: تامین کنندگان خرج کار و اکسسوری، شرکتهای بازاریابی و مدیریت فروش، استارت آپها و مشاورین تخصصی
۳) معرفی تامین کنندگان ماشین آلات و سیستمهای صنعتی
۴) مشارکت ذینفعان فوق در توسعه رشته مد و تولید لباس در رسته خانههای مد و مزون داری
۵) توسعه بازار تولیدکنندگان متخصص و متعهد داخلی
۶) برگزاری نشستهای صنعتی و کارآفرینی
هدف متعالی بخش صنعت؛ ایجاد پل مستحکم و دائمی بین کارآفرینان صنعت مد و لباس با تولیدکنندگان و صنعتگران پیرامون خود و نهایتا هدایت این بخش جهت تامین صحیح نیازهای سالم جامعه است.
حمایت اتحادیهها و انجمنهای بخش خصوصی در کنار پشتوانه قدرتمند کارگروه ساماندهی مد و لباس از ایدههای نو و سالم متضمین موفقیت این بخش خواهد بود.
۴. بخش فرهنگی، هنری:
به منظور استفاده از ظرفیت آثار فرهنگی و هنری در فرهنگ سازی و ارتقاء دانش و بینش حوزه مد و لباس، مسابقات و برنامههایی را در قالب کمیته فرهنگی و هنری جشنواره برگزار می کند.
دربخش حوزههای زیر بصورت رقابتی برگزار خواهد شد. بخشهای نمایشگاهی و نشستهای آموزشی این بخش متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد:
الف:رقابتی
۱. مسابقه بین المللی فیلم کوتاه مد و لباس
- شرکت کنندگان ایرانی و غیر ایرانی باید به تحصیل در یکی از مقاطع دانشگاهی مشغول به تحصیل باشند.
- در این جشنواره فیلمهایی پذیرفته میشود که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم به یکی از جنبههای اقتصادی، صنعتی، اجتماعی و فرهنگی حوزه مد و لباس مربوط باشند.
- فیلمها محدودیت ژانر، نوع ساخت و تکنیک ندارند.
- مدت زمان هر فیلم نباید از ۳۰ دقیقه بیشتر باشد.
- ساخت فیلمها مربوط به ۵ سال گذشته تاکنون باشد.
- آثار پذیرفته شده در جشنواره به نمایش درمی آیند.
- فیلمهای پذیرفته شده ایرانی و خارجی گواهی رسمی پذیرش دریافت میکنند.
- فیلمهای ایرانی رتبه اول تا سوم جوایزی دریافت میکنند.
۲. مسابقه آثار تبلیغی مد و لباس
- مسابقه محدود به آثار تبلیغی محصولات مد و لباس ایرانی و دارای مجوز خواهد بود.
- آثار تبلیغی هر برند به صورت مجموعه داوری خواهد شد و جشنواره از پذیرش تک آثار معذور است.
- مسابقه شامل انواع آثار تبلیغی همچون (آرم، عکس، بروشور، کاتالوگ، پوستر، آگهیهای مطبوعاتی، آگهیهای شهری و ...) خواهد بود.
- آثار برگزیده در جشنواره به نمایش گذاشته میشود.
- به رتبههای اول تا سوم جوایزی پرداخت خواهد شد. این جایزه به مدیر هنری موسسه که رسماً از سوی موسسه معرفی خواهد شد، تعلق میگیرد.
۲-بخش غیر رقابتی
۱) سایتها و شبکههای مجازی مد و لباس
- سایتها و شبکههای مجازی ایرانی دارای مجوز که در حوزه مد و لباس فعال هستند میتوانند در این بخش شرکت کنند.
- به سایتها و شبکههای برگزیده در جشنواره غرفه تعلق خواهد گرفت.
۲) کارگاهها، نشستهای تخصصی
درایام نمایشگاه، کارگاه ونشستها با هدف ارتقاء توانمندی حوزه مدولباس وبکارگیری ظرفیتهای فرهنگی وهنری برگزار میشود نشستها و کارگاهها ازطریق سایت جشنواره اطلاع رسانی میشود.
لازم است متقاضیان دراین بخش نسبت به تکمیل فرمهای ثبت نام اقدام کنند.
۵. بخش اتحادیهها، انجمنها، خانههای مد و موسسات هنری مد و عفاف و حجاب:
در راستای معرفی دستاوردهای حوزه مد وحجاب اسلامی کشور سیاست هویتسازی و حمایت از فعالان این بخش و ایجاد تعامل و ارتباط حرفهای بین اجزای صنعت مد و پوشش اسلامی و به دنبال اقدامات گسترده صورت گرفته توسط نهادهای دولتی و غیر دولتی راهاندازی انجمنها و موسسات فرهنگی_هنری، اتحادیهها ودستگاههای عضو کارگروه مقرر شد این مراکز به صورت مستقل در نهمین جشنواره مد و لباس فجر حضور یابند.
الف) دستگاههای دولتی، نهادهای غیر دولتی، اتحادیه ها، انجمن وتشکلهای صنفی فعال در حوزه مد وحجاب اسلامی و عضو کارگروه ساماندهی مد ولباس و نهادهای مرتبط، یا بهرهمند از خدمات این حوزه با ارایه در خواست و تایید ستاد برگزاری امکان حضور خواهند داشت.
ب) خانههای مد وموسسات هنری مدوحجاب اسلامی
ج) معیارهای حضور در بخش اتحادیهها، انجمنها، خانههای مد مرتبط
شرایط عمومی
داشتن مجوز فعالیت در حوزه مدوحجاب اسلامی ایرانی از کارگروه ساماندهی مد و لباس
فعال بودن در چارچوب اهداف تعیینشده دراساسنامه موسسات
تایید درخواست حضور، توسط ستاد برگزاری درصورت نداشتن مجوز فعالیت
شرایط اختصاصی
ارائه گزارش عملکرد به صورت مکتوب برای فعالیت سال ۹۸ موسسه به دبیرخانه
ارائه طرح مشخص برای برای حضور در جشنواره
غرفه آرایی مناسب در حد جشنواره
تکمیل وارائه فرم گزارش عملکرد موسسات درسال ۹۸ وارائه آن به دبیرخانه موسسات بر اساس شاخصها
معرفی حداقل یک نفر از کارکنان به صورت مشخص برای حضور مداوم درغرفه حین برگزاری جشنواره
مشارکت فعال درتمام فعالیتهای بخش موسسات که درزمان جشنواره بوسیله دبیرخانه اعلام خواهدشد.
حضور در کارگاههای آموزشی تخصصی برگزارشده در طول جشنواره
برنامهریزی برای رونمایی از آثار احتمالی قابل ارائه که به تایید دبیرخانه رسیده باشد.
۶. استانها و اقوام:
۱-۶) در این بخش هر یک از استانها میتوانند در استان مربوطه نسبت به برگزاری جشنواره مدولباس فجر استانی خود اقدام نماید و انواع لباسهای سنتی، بومی و دستاوردها و طراحیهای مد ولباس خود را ارائه دهند. همچنین علاقمندان میتوانند با مراجعه به دفاتر کارگروه ساماندهی مد ولباس مستقر در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی محل سکونت خود اقدام به ثبت نام کنند. علاوه بر آن شرایط حضور کلیه فعالان مد ولباس کشور در نهمین جشنواره بین المللی مد ولباس فجر در تهران مهیا است و به منظور ثبت نام در تمام بخشهای میتوانند به سایت جشنواره مراجعه کنند.
الف) هریک ازادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها، نهمین جشنواره مدولباس فجر را دراستان خود براساس برنامه ریزیهای انجام شده برگزار خواهد کرد.
ب) هنرمندان فعال حوزه مدولباس علاوه بر شرکت در جشنواره استانی خود میتوانند بصورت جداگانه نیز در نهمین جشنواره مدولباس فجر تهران نیز شرکت کنند.
۲-۶) آثار استانی با اخذ تاییدیه کمیسیونهای داوری در بخش عرضه محصولات کاربردی وبصورت مستقل امکان عرضه خواهند داشت.
۷. بخش عرضه محصولات کاربردی اسلامی ایرانی (فروش غیر متمرکز)
همزمان باسال رونق تولیدو بهره مندی از ظرفیتهای داخلی، نهمین جشنواره بین المللی مد ولباس فجر با همکاری و همیاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمانهای صنعت معدن و تجارت استانها، اتحادیههای عضو کمیسیون تولید وتوزیع کارگروه ساماندهی مد ولباس کشور وهمچنین اتحادیههای صنفی تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک بصورت همزمان نسبت به فروش نمایشگاهی در مراکز عرضه خود اقدام مینمایند و بستر لازم را برای دسترسی خرید محصولات اسلامی_ایرانی فراهم خواهند ساخت.
مراکز توزیع محصولات اسلامی_ایرانی از طریق سایت جشنواره، اعلام عمومی وبه اطلاع اقشار مختلف مردم خواهد رسید
۸. بخش بین الملل:
بخش بینالملل با رویکرد پژوهشمحور بهمنظور بهرهگیری از ظرفیتهای بینالملل و تأثیرگذاری الگوهای اسلامی و ایرانی در دنیا بهویژه کشورهای مسلمان، در این جشنواره فعالیت میکند.
طراحان کشورهایی که لباسهای آنها از نظر دینی و فرهنگی با لباسهای ایرانی مشابهت دارند و به لحاظ شئونات قابل نمایش هستند در جشنواره امکان حضور دارند. بیان نگاه طراحان در جهان به آفرینش نقوش منسوجات و فرمهای پوشش، بررسی چگونگی اندیشه در طراحی و اجرای یک اثر پوششی، ایجاد فضایی برای ارائه طرحها و ایدههای طراحان با حضور کارشناسان، قیاس توانایی طراحان داخلی با طراحان بینالمللی و آسیبشناسی طرحهای موجود فعلی در جامعه، مهمترین اهدافی است که این کمیته دنبال میکند.
اهداف مورد نظر در این بخش
۱.معرفی دستاوردها و آثار طراحان و تولیدکنندگان لباس ملل دیگر به طراحان و تولیدکنندگان لباس کشورمان
۲. آشنا ساختن فعالان حوزه مد و لباس کشور با روندهای جاری در دنیای مد و لباس
۳. انتقال دانش و تجربه در حوزههای طراحی لباس، طراحی پارچه، تولید پوشاک و استفاده از فناوریهای نوین در عرصه مد و لباس به داخل کشور
۴. آمادهسازی طراحان و تولیدکنندگان حوزه مد و لباس کشور برای حضور در عرصههای تخصصی و بازارهای بینالمللی حوزه مد و لباس
۵. ایجاد امکان ارتباط مستقیم میان فعالان حوزه مد و لباس کشور با فعالان این حوزه در دیگر جوامع و ملل.
شرایط و مقررات کلی
۱-شرکت در جشنواره مد و لباس فجربراساس بخشهای مختلف، برای تمامی طراحان، تولید کنندگان، عرضه کنندگان و فرهیختگان حوزه مد ولباس کشورآزاد است.
۲-تمام متقاضیان باید با مراجعه به سایت ویا مراجعه حضوری به دبیرخانه جشنواره وبا طی مراحل اقدام به ثبت نام کنند.
۳- طرحها و مدلهای پوشش دربخش مسابقه باشد ابداعی، ابتکاری، جدید و قابلیت تولید عمده داشته باشند.
۴- طرحهای ارایه شده در تمام بخشها باید مطابق با موازین اسلامی، فرهنگ و هویت ایرانی باشد.
۵-هرطراح میتواند حداکثر با ارایه ۱۰ اثربدون تکراررنگ وسایزدرهربخش جشنواره شرکت نماید.
۶-ازهر هنرمند حداکثر۳ طرح به هریک ازبخشهای مسابقه راه پیدا خواهد کرد.
۷-رسیدن به حد نصاب آثاردرهریک ازبخشهای مسابقه و رقابتی جشنواره یکی ازشرایط انجام داوریها و انتخاب آثار است.
۸-کلیه طرحهای برگزیده جشنواره مطابق با ماده ۴ قانون ساماندهی مد ولباس مشمول حمایت قانونی حقوق مولفان ومصنفان خواهندبود وبنابردرخواست متقاضی، پروانه مالکیت معنوی اعطا خواهد شد.
۹-به کلیه شرکت کنندگان که آثارشان به جشنواره راه یابد گواهی شرکت درجشنواره تعلق خواهد گرفت.
۱۰- متقاضیان حضور درجشنواره باید نسبت به تکمیل فرمهای ثبت نام دربخش موردنظر اقدام کند.
۱۱- واجدین شرایط دریافت غرفه مستقل و یا عمومی و شرکت کنندگان باید سایرشرایط حضور در نمایشگاه که پس ازاعلام پذیرش وثبت نام منعکس خواهد شد را رعایت کنند.
۱۲-لازم است شرکت کنندگان محترم ارسال آثارو طرحهای خود را به روزهای پایان زمان بندی موکول نکرده و در زمان بندی تعیین شده ثبت نام نمایند.
۱۳- درصورت به حد نصاب نرسیدن هریک از بخش ها، دبیرخانه جشنواره مجاز به حذف آن بخشها است.
۱۴- کارگروه ساماندهی مد ولباس مجازاست ازاثر تحویلی تصویربرداری کرده و به صلاحدید خود ازآن در بخش نمایش یا ژورنال استفاده کند.
۱۵- کلیه شرکت کنندگان باید نسبت به تحویل آثارخود به دبیرخانه دریافت آن در زمان بندی که توسط دبیرخانه جشنواره اعلام می شود اقدام نمایند، درغیراین صورت دبیرخانه جشنواره هیچ گونه مسئولیتی در قبال آثار تحویلی نخواهد داشت.
تقویم اجرایی ونشانی دبیرخانه
زمان ثبت نام:
آغاز: ۳۰/۹/۱۳۹۸ پایان: ۸/۱۱/۱۳۹۸
نتایج این بخش ازطریق سایت جشنواره به نشانی www.iranmode.com اطلاع رسانی میشود.
انتهای پیام/