نشست هم اندیشی معاون فضای مجازی رسانه ملی با فعالان نمایش خانگی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست هم اندیشی معاون فضای مجازی رسانه ملی با فعالان حوزه نمایش خانگی در محل این معاونت برگزار شد.
در این نشست محمد شریف خانی معاون فضای مجازی رسانه ملی با فعالان حوزه نمایش خانگی، ایرج محمدی، اسماعیل عفیفه، الهام غفوری، جمال گلی، جوادمعماری، علی اسدزاده، صادق یاری، جواد فرحانی، سجاد علیجانی، مهدی فرجی و رحمان سیفی آزاد دیدارکرد.
شریف خانی در ابتدای این نشست ضمن خیر مقدم به مهمانان گفت: با توجه به اینکه اکثر دوستان سابقه همکاری با رسانه ملی را دارند، امیدوارم این جلسه نتیجه مفید و پربار برای علاقمندان به این حوزه داشته باشد.
وی ادامه داد: معاونت فضای مجازی دریچه دیگری را گشوده است تا از ظرفیت های تولیدی برای انتشار در فضای مجازی بهره برداری شود. امیدواریم که این نشست یک نقطه عطفی برای تولیدات فاخر در کشور باشد.
شریف خانی پیرامون فعالیتهای این معاونت اظهار کرد: معاونت فضای مجازی فعالیتهایی درچند بخش دارد که یک بخش آن مربوط به شبکههای اجتماعی است که ما در این حوزه فعالیتهای حوزه خبر، بازخوردهای محتوای تولیدات سازمان را انجام میدهیم و بخش دیگر آن پلتفرمهایی است که متعلق به سازمان هست مثل وب سایتهای مخاطب محور سازمانی، همچنین پلتفرمهایی که برای اپلیکیشنهای سازمان مثل ایران صدا و سروش در حوزه معاونت فضای مجازی راهبری میشوند.
وی افزود: یکی از کارهای معاونت فضای مجازی تولید محتوای فاخر فیلم و سریال با هدف اثر گذاری بر مصرف محتوا بر صفحه بزرگ است چرا که نوع محتوا و عوامل تولید آن با تولید محتوا برروی موبایلها متفاوت است. ان شاءالله این جلسه بتواند نقطه شروعی برای همکاری ما با شماعزیزان باشد. در معاونت فضای مجازی صداوسیما، رویکرد و مصرف محتوا از طریق دسترسیها در فضای مجازی است همان چیزی که ما به طور سنتی در قالب سرویس های پخش خانگی داریم و همکاری ما در این حوزه را امروز بحث میکنیم و از شما پیشنهاد میخواهیم و خودمان هم پیشنهاداتی داریم تا این هم افزایی شکل بگیرد.
معاون فضای مجازی اظهار کرد: مجموعه پر سابقهای در تلویزیون به نام سیمافیلم وجود دارد که فرآیندهای مربوطه به فیلم نامه و برآورد در آنجا انجام میشود. بحثهای نظارتی معمولاً در شبکهها انجام می شود برای اینکه فیلمهایی که تولید میشود قابلیت پخش داشته باشند.
وی ادامه داد:به دلیل اقتضاعات فضای مجازی، مدل های مالی که مطلوب ما در این معاونت است با مدلهایی که در معاونت سیما وجود دارد تفاوتهای جزئی دارد؛ به همین دلیل نحوه همکاری و مشارکتی که میتوانیم با شما داشته باشیم انعطاف پذیرتر خواهد بود و ما با جلساتی که با جناب آقای میرباقری معاون محترم سیما داشتیم مکانیزمی را طراحی کردیم که با همکاری یکی از شبکههای سیما بتوانیم تولیدات مشترکی داشته باشیم و با توجه به تولیدات مشترک، هدف ما این است که محتوا در فضای مجازی منتشر و توسط پلتفرمهای مختلف پخش شود.طبیعی است که می توان این مدل را به شیوه هایی که مشارکت بخش خصوصی را نیز داشته باشیم توسعه داد و سود ناشی از فضای مجازی به تهیه کنندگان و سرمایهگذاران برگردد.
شریفخانی افزود:از آقای محمودی مدیرکل تأمین و تولید تلویزیون تعاملی معاونت فضای مجازی درخواست کردیم که یک تیم قوی در این حوزه انتخاب کند، تا بررسی و نظارت بر فیلمنامه انجام شود. البته کار جدیدی است و امیدواریم با همتی که شما دارید، بتوانیم سال آینده کارهای خوبی را با همکاری دو طرف انجام دهیم.
مهدی فرجی تهیه کننده در ادامه نشست عنوان کرد: افرادی که در این جلسه حضور دارند عموما با ضوابط تلویزیون آشنا هستند و با جلساتی که با آنها داشته ام و صحبتهایی با هم انجام داده ایم. یک سرمایهای در بخش خصوصی وجود دارد و سرمایهگذاری که خارج از سازمان انجام می شود و فعالیت نسبتاً آزاد آنها در پلتفرمهای فضای مجازی پخش میشود که روز به روز این موضوع گسترش پیدا میکند و آثاری که از جذابیت خاصی برخوردار است و طرفداران زیادی نیز پیدا کرده است.
این تهیه کننده افزود: در حال حاضر هدف این است که یک برنامه ریزی درست انجام شود و به شکلی باشد که بتوانیم به این موضوع بپردازیم که چگونه سرمایه گذارخارج از تلویزیون خودش را به دغدغه تلویزیون نزدیک کند. موضوع فقط دغدغه سرمایه نیست موضوع تولید آثار خوبی است که ساخته شود و این آثار با کمک معاونت فضای مجازی رسانه ملی پخش شود.
اسماعیل عفیفه دیگر تهیه کننده گفت: چشم اندازها در این جلسات بسیار خوب است و فرصتهای جدید ایجاد میشود، اما زمانی که وارد عمل میشویم مشکلاتی صورت میپذیرد و دوگانگی مجوز مطرح میشود. مساله این است که بخش خصوصی که پول برای این کار را هزینه میکند باید آزادی عمل بیشتری داشته باشد در صورتی که وقتی صدا و سیما اثر خود را هزینه میکند صاحب اختیار یک پروژه است و باید این را در نظر بگیریم.
ایرج محمدی تهیه کننده سریال «مانکن» گفت: خوشحالیم که تلویزیون به نقطهای رسیده است که میتواند جایگاهی در فضای مجازی داشته باشد صحبتی که در گذشته با آقای میرباقری داشتم عرض کردم تولید آثار تلویزیونی بدون بسته فضای مجازی در آینده نه چندان دور با شکست مواجه میشود بهتر است تهیه کنندگان با فضای مجازی در ارتباط باشند.
جواد معماری تهیه کننده ومدیر شرکت پخش کننده فیلمهای سینمایی وسریالهای خانگی نیز در ادامه گفت:آمادگی صددرصد برای همکاری با سازمان صدا و سیما وجود دارد. نکته بسیار مهم این است که تولید محتوای مناسب بتواند جذب مخاطب کند و برای مخاطب جذاب باشد.
وی ادامه داد: این جلسات نقطه امیدی است که در سایه تعامل با سازمان صدا و سیما بتوانیم تولیدات بهتری را به مخاطب عرضه کنیم و یک تلاشی انجام شود که تبلیغات ساخت این سریالها از طریق صدا و سیما پخش شود.
علی اسد زاده تهیه کننده نیزاضافه کرد: نگاه ما به تلویزیون نگاه دوستانه و یک تعامل سازنده است، اما آن چیزی که متاسفانه در حال حاضر مطرح میشود این است که نمایش خانگی نقطه مقابل تلویزیون است که باید گفت که این نکته صحیح نیست و ما ارتباط خوبی با سازمان صدا و سیما داریم.
جواد فرحانی تهیه کننده سریال «دل» گفت: تلویزیون به لحاظ داشتن ابزار میتواند خیلی موفق باشد و اینکه ما در هر صورت تولیدکنندگان کارهای فرهنگی هستیم که در حال حاضر حمایت از ما صورت نمیگیرد، در بحث ورود نمایش خانگی به تلویزیون ممکن است، سلیقه مدیران در آن تاثیر داشته باشد و حتی گاه ممکن است که باعث توقف یک پروژه شود.
وی ادامه داد: ما علاقمند هستیم بتوانیم با تلویزیون تعامل داشته باشیم ما خیلی دوست داریم که برنامهها و تولیدات ما در سطح کشور و در تمام شهرستانها دیده شود؛ همین سریال «دل» که تولید شد میتوانست در فضای مجازی سازمان صدا و سیما دیده شود.
فرحانی افزود: نکته دیگری که مدنظر من است بحث مدیریتی برای ما مهم است بطور مثال زمانی که یک فیلمنامه تصویب میشود با تغییر مدیران همچنان پروژه پیش برود و متوقف نشود. درخواست ما این هست که تعامل بیشتری با صدا و سیما برقرار بشود و ارتباط نزدیکتری باشد.
صادق یاری تهیه کننده سریال «کرگدن» نیز در ادامه مبحث گفت: امیدواریم که در این مسیری که قرار گرفتیم موجب ایجاد جلسات متعدد شود و باید بگویم نمایش خانگی خود فرزند سازمان صدا و سیما است ما میتوانیم در کنار هم همکاری خوبی داشته باشیم البته بحث رقابت باعث میشود که به کیفیت کار افزوده شود، اما من خیلی خوشحال میشوم که این جلسات ادامه داشته باشد.
شریف خانی معاون فضای مجازی رسانه ملی اظهار کرد:تشکر میکنم که دوستان صادقانه مطالب خود را بیان کردند از واژه رقابت بین صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی استفاده میشود، یک بخش آن درست و بخش دیگری از آن درست نیست؛ هر رسانه در مقابل رسانه دیگر احساس رقابت میکند و بخشی از این موضع گیریهایی که در سازمان است به واسطه همین طبیعت ذاتی این رقابت است، اما آنچه که این رقابت را کشنده و غیرمولد میکند و باعث هدر رفت منابع میشود به واسطه وجودنداشتن هدف مشترک است.
معاون فضای مجازی در پایان گفت:همه تولید کنندگان و تهیه کنندگان حوزه فرهنگ هر کشوری به دنبال بهسازی فضای فرهنگی کشور هستند که ممکن است با نقد همراه باشد، اما همه ما یک هدف داریم و یک کار را انجام میدهیم بنابراین باید به صدا و سیما و مجموعههای مثل شما رویکرد هم افزایی داشته باشیم و امیدوارم بتوانیم به لطف خدا در بستری که در معاونت به وجود آمده است اتقاقات خوبی را شاهد باشیم.
انتهای پیام/