یزدانی گفت: برخی از کاروانسرا‌ها مانند طینوج توسط متولیان محلی و با نظارت این اداره کل در حال مرمت هستند و این نشان از افزایش آگاهی مردم محلی و حس تعلق خاطر نسبت به میراث فرهنگی دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،حمید یزدانی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم گفت: کاروانسرا‌ها به دلیل ارتباط مستقیم با عوامل مذهبی، اقتصادی و نظامی بسیار حائز اهمیت بوده و در گذشته اهتمام ویژه‌ای به مکان یابی، طراحی و احداث آن‌ها می‌شده است.

یزدانی بر ضرورت شناسایی، ثبت و حفاظت از اینگونه بنا‌ها به عنوان بخشی از فرهنگ و تاریخ ایران تأکید کرد و افزود: سهم استان قم از قرارگیری کاروانسرا‌ها در فهرست میراث ملی ۱۷ اثر بوده که برخی از آن‌ها با توجه به قدمت، طرح و الگوی اجرا منحصر بفرد است.

او با اشاره به تنوع و تعدد کاروانسرا‌های استان قم که مورد توجه بسیاری از محققان و پژوهشگران قرار گرفته است،بیان کرد: دیرگچین به عنوان مادر کاروانسرا‌های ایران، محمدآباد کاج، طلاب، کوه نمک، طینوج و صدرآباد از جمله کاروانسرا‌های ثبت شده استان قم هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم عنوان کرد: کاروانسرا‌های قم از نظر قدمت متعلق به دوره‌های سلجوقی، صفوی و قاجار بوده و از نظر مصالح، سنگی، آجری و خشتی هستند که به طرح و الگو‌های یک، دو و سه حیاطی، دارای رواق و بدون رواق تقسیم بندی می‌شوند.

یزدانی همچنین تصریح کرد: با توجه به پراکندگی الگو‌های شاخص در استان، چهار کاروانسرای دیرگچین، محمدآباد کاج، حوض سلطان و صدرآباد برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو با عنوان مجموعه کاروانسرا‌های ایران معرفی شده است.

او در ادامه افزود: به دلیل اهمیت ثبت کاروانسرا‌های استان در راستای حفظ و معرفی بهتر آن‌ها و همچنین استفاده از تجربیات علمی و عملی سازمان‌های بین المللی، این موضوع تا رسیدن به نتیجه از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم پیگیری می‌شود.

یزدانی گفت: با تشخیص کارشناسان میراث فرهنگی استان، وضعیت برخی از کاروانسرا‌ها از نظر سازه‌ای نامناسب بوده و در این جهت اقدامات اضطراری نظیر استحکام بخشی پایه ها، مرمت و اجرای پوشش‌های فرو ریخته، آواربرداری، مرمت بام، ناودان‌ها و دیگر اقدامات صورت گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم با بیان اینکه کاروانسرا‌های البرز، طلاب و کوه نمک از جمله آثاری است که در سال گذشته با هزینه‌ای بالغ بر ۳ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال مرمت شده است، گفت: همچنین در راستای خدمات رسانی بهتر به گردشگران و علاقمندان، زیرساخت و راه دسترسی کاروانسرای پاسنگان با هزینه‌ای معادل ۲ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال در سال جاری تأمین شده است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار