عربستان در جنگ یمن نسبت به مواضع خود عقب‌نشینی کرده و ضمن ابراز تمایل برای مذاکره با ایران، نقش انصارالله را در آینده سیاسی یمن پذیرفته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ابتدای سال ۹۱ هنگامی که یورش آل‌سعود به یمن آغاز شد، شاید بدبین‌ترین تحلیلگر عربستانی هم نمی‌توانست آینده این تجاوز را طوری که اکنون به وقوع پیوسته، پیش‌بینی کند. طی حدود پنچ سال گذشته، موضع‌گیری‌های سران سعودی در رابطه با انصارالله و همین‌طور جمهوری اسلامی ایران، تغییر کرده است. آل‌سعود به بهانه حضور و تاثیر ایران در یمن و از واهمه به قدرت رسیدن انصارالله در این کشور تجاوز به همسایه جنوبی خود را با چراغ سبز غربی‌ها، خصوصا آمریکایی‌ها آغاز کرد. ریاض اگرچه در ابتدا می‌پنداشت که به راحتی و ظرف چند هفته می‌تواند بر یمن مسلط شده و و همسایه جنوبی خود را اشغال کند، اما با سد محکمی به نام انصارالله مواجه شد. سدی که به مرور زمان از حالت دفاعی به فاز هجومی تغییر استراتژی داد و توانست دشمن سعودی را غافلگیر کند. در واقع حالتی که امروز ائتلاف متجاوز در آن گیرافتاده را باید در میان سخنان عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن جستجو کرد، وی در رابطه با وضعیت کنونی متجاوزان تاکید می‌کند:  «ائتلاف متجاوز، هر روز در آشفتگی بیشتری به سر می‌برد و اعلام امارات برای کاهش نیروهایش یکی از دلایلی است که این مساله را تایید می‌کند».

//////«گاو‌چران»، «گاو‌های شیرده» خود را رها کرد/ دست‌های دوستی مرتجعین عربی رو به ایران دراز شد

 

قدرت فزاینده انصارالله

قدرت کنونی پهپادی و موشکی کنونی انصارالله حتی در تخیل آل‌سعود و آل‌نهیان هم جایی نداشت. انصارالله توانست ضمن ارتقاء سطح فنی پهپاد‌های خود، به کمک «صماد ۳» فرودگاه ابوظبی را در تابستان سال گذشته، مورد هدف قرار دهد. انصارالله همزمان تاکید کرد که توانایی حمله پهپادی به مراکز مهمی در ابوظبی و دبی را دارد. عدم نتیجه بخش بودن تجاوز به یمن و در ادامه شکنندگی فوق‌العاده اقتصاد کریستالی امارات در برابر هرگونه حمله‌ای از سوی انصارالله، از جمله مهمترین عواملی بود که ابوظبی را بر آن داشت تا نیرو‌های خود را از ائتلاف متجاوز خارج کند. هرچند که بعضی آن را یک تغییر استراتژی عنوان کردند، اما خیلی زود مشخص شد که اختلاف نظر عمیقی بین محد‌بن‌سلمان و محمد‌بن‌زاید در رابطه با ادامه این جنگ وجود دارد.


بیشتر بخوانید: گزارش رسانه‌های آمریکا درباره مذاکره پنهانی عربستان و ایران


قدرت یمنی‌ها در هدف قرار دادن دشمنان خود تنها به امارات ختم نشده، انصارالله طی موثرترین حمله به مهمترین مرکز نفتی عربستان توانست تا در ۱۴ سپتامبر سال جاری میلادی، ۱۸ نقطه از پالایشگاه «بقیق» و ۴ نقطه از پالایشگاه «خریص» را مورد هدف قرار دهد. یورش پهپاد‌های یمنی به آرامکو، آتش‌سوزی وسیعی را به دنبال داشت که مهار آن ساعت‌ها زمان برد. در رابطه با توانایی بالای پهپاد‌ها در مورد هدف قرار دادن این نقاط، «خالد الغمدی»، یکی از مسئولان فنی آرامکو، اعتراف کرد: «بسیاری مناطق مهم پالایشگاه بقیق مورد اصابت قرار گرفته که ستون برج تثبیت‌کننده و بخش جداکننده در میان این قسمت‌ها قرار دارد». وی همچنین از خسارت بالای وارد آمده بر تجهیزات این پالایشگاه‌ها گفت و اعلام کرد که گروه‌هایی از اروپا برای بازسازی این مرکز به عربستان وارد شده‌اند. گفتنی است، در پی این حمله، نیمی از تولید نفت خام عربستان که ۵ درصد از مصرف جهانی را هم شامل می‌شود، برای ساعت‌ها متوقف شد.

بی‌تفاوتی آمریکا به بمباران آرامکو

پس از این حمله بود که شوک بزرگی به سران آل‌سعود وارد گشت و آن‌ها به عدم درک صحیح از رشد فزاینده انصارالله در حوزه پهپادی پی‌بردند. آن‌ها از همان ابتدا، سعی داشتند تا انگشت اتهام خود را به سمت ایران نشانه روند و حتی از اربابان آمریکایی خود نیز انتظار حمایت جدی و به قول خودشان برخورد با ایران را داشتند. حال آنکه آمریکای تحت حکومت ترامپ، هر چند که خوب بلوف می‌زند، اما در عرصه عمل همچون طبل توخالی است و دست‌کم در محاسبات خود بسیار منطقی‌تر از گفتار عمل کند. انتظار «گاو‌شیرده» از گاوچران خود برای برخورد به اصطلاح قاطع با ایران در حالی‌است که اوج حقارت آمریکایی‌ها در هنگام مورد هدف قرار داده شدن پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک به معرض نمایش قرار گرفت، جایی که ترامپ در پاسخ به خبرنگاران و به منظور کم‌شدن فشار‌های سیاسی از خود مجبور به تشکر از ایران هم شد! وی گفته بود: «ایران بسیار هوشمند بود که هواپیمای سرنشین‌دار ما را سرنگون نکرد، ما از این اقدام آن‌ها قدردانی می‌کنیم». ظاهرا این هواپیما همزمان با پهپاد جاسوسی در حال پرواز بوده است؛ بنابراین باید اذعان کرد که آل سعود علی‌رغم قرارداد‌های نجومی با آمریکا در حوزه نظامی شکست سنگینی را از انصارالله خورده و به اصطلاح سعودی‌ها از سوی غارنشینان تحقیر شده است. اتفاقا اماراتی‌ها در ماجرای انفجار‌های الفجیره چنین ذهنیتی را از آمریکایی‌ها داشتند که البته عکس‌العمل واشنگتن را بسیار نا‌امید کننده یافتند.

//////«گاو‌چران»، «گاو‌های شیرده» خود را رها کرد/ دست‌های دوستی مرتجعین عربی رو به ایران دراز شد

 

فروپاشی ائتلاف ضد‌ایرانی

عدم حمایت آمریکا از متحدان عربی حاشیه خلیج فارس را می‌توان در متن شکست ائتلاف ضد‌ایرانی در منطقه نیز تحلیل کرد. «فیلیپ گوردون» عضو سابق کاخ سفید در مسائل خاورمیانه، در این باره معتقد است: «بدترین سناریو برای عربستان این است که به امید حمایت آمریکا گامی را بردارد و سپس با بی‌تفاوتی آمریکا روبرو شود». «مارتین ایندیک» عضو شورای روابط خارجی و دیپلمات پیشین آمریکا هم با انتشار پیامی در توئیتر خود درباره آینده ائتلاف ضد‌ایرانی نوشت: «ائتلاف ضد‌ایرانی، نه تنها منقضی شده است بلکه دچار فروپاشی هم شده است». وی افزوده: «محمد‌بن‌زاید با ایران وارد گفتگو شده و با تهران به توافق هم رسیده و محمد‌بن‌سلمان هم به زودی این کار را انجام خواهد داد».

پول کروگمن به تازگی در مقاله‌ای که نیویورک‌تایمز آن را به انتشار رسانده، به موضوع بی‌اعتمادی شرکای آمریکا به واشنگتن پرداخته و نوشته که این کشور حتی با دوستان خود هم در عرصه خارجی نتوانسته رابطه خوبی برقرار کند. وی به عنوان مثال افزایش تعرفه برای جنس‌های کانادایی از سوی آمریکا را ذکر می‌کند. وی در ادامه تاکید می‌کند که عدم تطابق گفته‌های ترامپ با عمل وی، دشمنان آمریکا را هم نسبت به تهدیدات واشگتن بی‌اعتنا کرده است. کروگمن در ادامه به شکست راهبرد آمریکا در برابر چین و کره‌شمالی می‌پردازد.

دستان آشتی مرتجعین عربی رو به ایران

اختلاف نظر شدید در بین اعظای ائتلاف از یک سو و بی‌تفاوتی آمریکا به متحدان منطقه‌ای خود آن هم در عرصه عمل و از سویی دیگر، قدرت رو به پیشرفت انصارالله در حوزه تهاجمی، حمله پهپادی «۱۴ سپتامبر» را تبدیل به یک «برهم زننده بازی» کرد. وال استریت ژورنال، اخیرا و ضمن انتشار گزارشی فاش کرده که عربستان با توسل به یک میانجی پس از حمله ۱۴ سپتامبر گفتگو با ایران را آغاز کرده، اقدامی که دقیقا متناقض با رفتار و گفتار سعودی‌ها در ابتدای حکومت ملک سلمان است. عمران خان، رئیس جمهور پاکستان، که این رزو‌ها نقش یک میانجی را ایفا می‌کند فاش کرده که طی دیدار چهار ماه پیش خود با پادشاه عربستان، ملک سلمان از او خواسته تا با ایران وارد گفتگو شود. البته در این بین برخی از سران سعودی همچون، عادل الجبیر، وزیر مشاور امور خارجه عربستان نتوانسته‌اند این حقارت را بپذیرند و درخواست مذاکره با ایران را رد کرده اند. هاآرتص در این باره نوشته که عربستان تنها ده روز پس از حمله به آرامکو ضمن پذیرش برتری ایران و ضعف خود، از عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق خواست تا به کشورش سفر کند و درباره حمله به آرامکو با وی تبادل نظر کند. هاآرتص همچنین این را هم گفته که ملک‌سلمان از عبدالمهدی خواسته تا نقش میانجی را بین ایران و عربستان ایفا کند.

سخن پایانی

رویداد‌های پیرامون عربستان و انصارالله بار دیگر اهمیت قدرت بازدارندگی در بستر پارادایم واقع‌گرایی را اثبات کرد. این‌که سازمان‌های بین‌المللی علی‌رغم وجه جهانی‌ای که دارند در خدمت قدرت‌های استکباری‌اند، واقعیتی انکارناپذیر است. کشته شدن هزاران زن و کودک یمنی، ابتلای تعداد زیادی از کودکان به وبا، قطحی و گرسنگی همه و همه در سکوت کامل سازمان‌های بشری انجام شده است. عربستان تنها در صورتی مجاب به توقف تجاوز بی‌مورد خود به یمن می‌شود که به سختی انتقام از سوی انصارالله پی‌ببرد. دشمنان محور مقاومت به خوبی به این نکته پی‌بردند و دائما از خلع سلاح عوامل منطقه‌ای این محور سخن به میان می‌آورند. دسیسه‌ای که هیچگاه عملی نمی‌شود و محور مقاومت با دقت بالا، معادله موازنه قدرت را برای یافتن مجهول امنیت، حل می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Mohammad Ali
۱۱:۴۵ ۰۱ دی ۱۳۹۸
این عربهای دوبی و عربستان تا چند سال پیش که هنوز نفت نبود پول نفت هم تو مملکت خودشون دنبال ملخ مارمولک برای خوردن بودن حالا پول نفت به مزاغشان ساخته علف نفتی میخورن شیر پس میدن تو امریکای یانکی هم مصرف شیر بسیار بالا اما به جای پول شیر اسلحه میدن خوب نتیجه اینکه گاوها ششلول بند میشن و می افتن به جان مردم بیگناه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۰۱ دی ۱۳۹۸
اگه عربستان تسلیم شده پس چرا به بمبارانش ادامه میدهد؟ و اگه یمن قدرت پهپادی دارد پس چرا بقیه آرامکو را نمی زند تا صادرات عربستان فلج شود وجنگ تموم بشه؟
پس پشت پرده یه چیزایی رد و بدل میشه که عوام نمی دونن
Iran (Islamic Republic of)
محمد مهدی
۰۶:۵۵ ۰۱ دی ۱۳۹۸
ساده انگاریست که گمان کنیم امریکاو متحدانش از اشغال یمن عاجزند ، سفاکی و ددمنشی این کشورها بیشتر از قدمت تاریخ است، امریکا و اروپا و اسراییل میدانند که با هجوم یکباره و دخالت مستقیم چهره واقعی و اهداف حقیقی خود را بتصویر کشیده و مردم منطقه را از خواب شیرین بیدار کرده ودر تمام جهان رسواشده و عواقب طولانی آن برایشان سودی ندارد، لذا ترجیح میدهند با جنگ هایی بر سر اختلافات مرزی و گروه های مخالف و نیابتی از توان خود کشورها در دامن زدن به اختلافات بیشتر بهره ببرند و خود را در ظاهر حامی صلح نشان داده و با فروش اسلحه منافع اقتصادی خود را نیز فراهم کنند. بسیار ساده لوحانه است که فکر کنیم آنها از این بازی دست کشیده و این منطقه مهم که قسمت مهم انرژی صنایع آنها را تامین میکند را رها کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۲ ۰۱ دی ۱۳۹۸
امیدبه خدا داریم که باسرنگونی جنایتکاران وهابی سعودی دیگرما ایرانیها با تذکره ال سعود به زیارت مکه ومدینه نرویم.
Belgium
ایرانی
۰۵:۰۸ ۰۱ دی ۱۳۹۸
انصارالله هر گفتگویی کند برای آنان پیروزی به حساب می‌آید اما ایران نباید فریب این شیاطین ال سقوط و آل ضایع اماراتی را بخورد آنها می‌خواهند با ایران کنار بیایند و ذره ذره یمن را تجزیه و نابود کنند همان نقشه شوم ترکیه در شمال سوریه . ایران نبایستی روی باز به ال شیطان نشان داده و آنها مشغول دسیسه‌ها در عراق و سوریه و لبنان هستند و جنگ نرم را آغاز کرده‌اند و خود را در پشت آمریکا مخفی کرده‌اند که در این ناامنی ها خود را مبرا نشان دهند
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا بهرامی
۰۳:۰۶ ۰۱ دی ۱۳۹۸
دست آشتی بین ملل مسلمان فردا دیر است
ما یعنی همین کشورهای اسلامی چنان توانایی خواهیم داشت برای ایفای صلح و کار
عربستان چرا سرمایه گذاری در کشور یهود کند
چرا در کشورهای مختلف اسلامی چنین ننماید
عربستان قوی ،ایران قوی،عراق ،ترکیه وووو قوی نه فقط توپ تانک ،قوی در علم و علوم
ان شاء الله
France
بیکار
۰۱:۵۵ ۰۱ دی ۱۳۹۸
آخیش این مشکل هم حل شد راستی کی ارزونی میشه و مشکل بیکاری کی حل میشه مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۴ ۰۱ دی ۱۳۹۸
بهترین حالت ممکن برای آمریکا و اسراییل و در کل غربیها وجود تفرقه و اختلاف و دشمنی بین کشورهای اسلامی و مسلمانان است به امید روزی که مسئولین تمام کشورهای اسلامی متوجه این موضوع شوند و از این اختلافات دست بردارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۸ ۰۱ دی ۱۳۹۸
عربستان اجازه بده آمریکا تحریم ها رو بردارن.
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۰:۱۸ ۰۱ دی ۱۳۹۸
اعراب همشون بدنیستن خیلیاشونم خوبن فقط عرب وهابی کثیفترین خبیث ترین موجود درزمین هستن که عصاره اونها داعش بود واعراب متمدن مثل انصارا... وحزب ا... ومجبهه مقاومت بودن که اساسی این وهابی رو قلع وقمع کردن واقعا دست مریزاد ویک کابوی بنام ترامپ هم محاله از گاو شیرده وزرین ال سعود وگاوترین اونها بن سلمان دست برداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۰۱ دی ۱۳۹۸
ایران ژاندارم منطقه بوده وخواهدماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
ریاض باید با خاک یکسان بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
شما اگر بیل زن هستید باغ خودتان را بیل بزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
وقتی توی موضع قدرتی نباید مذاکره کنی. باید لهشون کنی. باید فشار رو روی عربستان بالا برد.
Iran (Islamic Republic of)
کلثوم کرمیان
۲۲:۳۵ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
عاشق یمن و شیعه یمنی هستم
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۲۲:۰۳ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
زنده باد مرد میدان مقاومت حاج قاسم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
ارتشی مثل انحصار الله از زمان خلقت تاکنون نمونه نداشته است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
احتمالا انصار الله یمن به زودی باز ضربه می خواهد به عربستان بزند که سعودی‌ها ترسیدن دارن فرار به جلو می‌کنند.
Germany
دیلمی
۲۰:۴۷ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
سلام مطلب عالی بود.
خیلی استفاده کردم.
ممنون......
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۵۵ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
باید با توکل به خدا مردم یمن پوز ال سعود نژاد پرست و مسلمان نما را به خاک بمالند
Italy
ناشناس
۱۹:۵۵ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
مذاکره کنین دیگه اونا هم یه کشور قدرتمندن مثل ما شاید شرایط بهتر بشه
Iran (Islamic Republic of)
محمدامین
۱۹:۲۵ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
دشمن دشمنه نمیشه به عربستان اعتمادکرد،اونم شخصیتی که دستش به خون خیلی ازآدمهای بیگناه آلوده شده....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
بي خيال توهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
عربستان اول آخر باید بیان منت کشی خودمون چاره ای جز این ندارن ۰۰۰
Germany
جواد
۱۷:۲۸ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
آفرین فقط تحلیل آخری این مقاله عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
به نظرم ایران اگه یه رعیس جمهور دلسوز و حامی مردم مستضعف مملکت خودش داشته باشع تو دنیا تک میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
آمریکا و غرب با تمام تجهیزات به کمک عربستان شتافتند اما ظرفیت یک گاو شیرده بیش از این نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
در مقاله بالا نوشته بودید که آمریکا به کمک عربستان نیامد!!!!!!آمریکا و غرب ،کمکهای فراوانی به عربستان کردند حتی خلبانهای هواپیماها هم یقینا غربی بودند!!! تمام تجهیزات روز جهان را به کشوری متجاوز دادند اما این انصار الله بود که تو دهنی خوبی به متجاوز و متجاوزان زد تا در تاریخ درس عبرتی شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
اعراب هیچ وقت دوست ایرانی ها نیستند
اعراب مردمی لجوج و جاهل هستند اعراب خودشون می گویند : ( اعراب جهول ) در صیغه مبالغه یعنی اینکه عربها بسیار نادان هستند
آیا دوستی با نادان درست هست و به نفع کشور ماست ؟؟؟ آیا بزرگان ما ما رو از دوستی با نادان متع نکردند!!!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
تمام فتنه ها زیر سر همین عربستان است تا عربستان هم آدم نشده و دست از آشوب بر نداشته ،هیچ گونه محلی بهش نگذاریم.
همین عربستان و نوچه هایش بود که غرب و آمریکا را به جان ایران می انداخت تا توافق بعد از پیمان هسته ای به سرانجام نرسد !!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
ننگ بر السعود
Iran (Islamic Republic of)
چشمه
۱۶:۱۶ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
زنده باد ایران قدرت اول منطقه
آخرین اخبار