رئیس دادگستری ریگان گفت: از نقطه نظر قضائی دهیاری‌ها و شخص دهیاران می‌توانند نقش شگرف و پر اهمیتی در کاهش چشمگیر جرم ایفا کنند.

دهیاری‌ها نقش پر اهمیتی در کاهش چشمگیر جرم ایفا می‌کنندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  امین سلطانی زرندی، رئیس دادگستری شهرستان ریگان در جمع دهیاران شرق استان کرمان گفت: دهیاری‌ها آخرین حلقه زنجیره اجرائی کشور به شمار می‌روند که توسعه مدیریت اجرائی مردمی را در سطح خرد نوید می‌دهند.

او افزود: بایستی با معطوف ساختن نگاه و نگرش خویش به ظرفیت‌ها و توانائی‌های مدیریت اجرائی موجود در روستا ها، بالأخص دهیاری و در رأس آن شخص دهیار که به این شخصیت حقوقی بر آمده از قانون عینیت می‌بخشد، نگرانی‌های حوزه روستا‌ها به پائین‌ترین میزان ممکن بکاهیم .

سلطانی زرندی با اشاره به وظایف و اختیاراتی که در قوانین مربوطه برای دهیاری‌ها در نظر گرفته شده است، گفت:بهره گیری حداکثری از این استعداد می‌تواند یکی از مؤثرترین ابزار‌های ایجاد سلامت و عدالت در جامعه بویژه جامعه روستائی که زیر بنای توسعه ملی تلقی می‌شود، بشمار آید.

او تصریح کرد:با توجه به ماده ۱۰ اساسنامه دهیاری‌ها، بهبود وضع زیست محیطی روستا یکی از وظایف اساسی دهیاری و دهیار معرفی شده و نظر به اهمیت محیط زیست و جهت گیری‌های عمده در حوزه قانونگذاری و تمرکز قضائی بر جرائم زیست محیطی، دهیار با تقویت دیدگاه علمی صحیح خود از سوئی و توانمند سازی روستائیان از سوی دیگر می‌تواند جرایم مرتبط با محیط زیست از جمله تخریب آن را تا حد قابل توجهی کاهش دهد و در این باره مراجع قضائی را مدد ویژه برساند.

او گفت:از دیگر وظایف دهیاری ها، مندرج در قانون، کمک به شورا‌های اسلامی روستا درخصوص بررسی و شناخت کمبود‌ها و نارسائی‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی آموزشی و رفاهی روستا و تهیه طرح‌های دقیق قابل اجرا در این زمینه‌ها می‌باشد.

سلطانی تصریح کرد:دهیاری‌ها با اجرای دقیق مربوط به طرح هادی و جلوگیری از ساخت و ساز‌های غیر مجاز از محدوده روستا‌ها و اجرای تقسیم طراحی شده اراضی موجود به شکلی عادلانه می‌توانند ضمن حفظ اراضی کشاورزی ظرفیت سامان دهی این اراضی را جهت اجرای طرح‌های صنعتی، اجتماعی، مسکونی و اقتصادی آتی و در نهایت توسعه پایدار روستائی ایجاد کند و از این طریق زمینه تعارضات و اختلافات بعدی را ازمیان بردارد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.