اولین همایش سرمایه‌های اجتماعی بر پایه آموزه‌های اسلامی در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، اولین همایش سرمایه‌های اجتماعی بر پایه آموزه‌های اسلامی با حضور الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد .

آغاز همایش ملی سرمایه اجتماعی بر پایه آموزه‌های اسلامی در قزوین

حاکم قاسمی دبیر اولین همایش ملی سرمایه اجتماعی بر پایه آموزه‌های علمی گفت: برای این همایش ۱۰۲ چکیده مقاله دریافت شدکه پس از داوری از سوی ۲۰ نفر، ۷۲ چکیده مقاله پذیرش شد.

قاسمی افزود: از این تعداد ۵۴ مقاله اجازه انتشار در همایش را پیدا کردند و ۲۴ مقاله در قالب پوستر و ۱۶ مقاله هم در ۴ پنل تخصصی ارائه خواهد شد.

او اضافه کرد: در کنار این مقالات سخنرانی‌های ارزشمندی داریم که به محتوای علمی این همایش افزوده است.

دبیر اولین همایش ملی سرمایه اجتماعی بر پایه آموزه‌های علمی گفت: این همایش از ابعاد مالی، معنوی و علمی باید حمایت تا رابطه بین دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های علمی برای حفظ سرمایه اجتماعی تقویت شود.

نماینده ولی فقیه در استان هم در این همایش گفت: سرمایه‌های اجتماعی بر پایه آموزه‌های دینی از مهمترین مباحث مهجور اجتماعی است و زودتر از آن باید این گنج‌های اجتماعی کشف می‌شد تا در جریان زندگی مردم رواج داشته باشد.

آغاز همایش ملی سرمایه اجتماعی بر پایه آموزه‌های اسلامی در قزوین

حجت الاسلام و المسلمین افزود: افزایش سرمایه اجتماعی، احساس عزت و کرامت در مردم شدت می‌گیرد و در برابر آسیب ها، آفت‌ها و نفوذ‌ها اثرگذار است.

امام جمعه قزوین گفت: زیرساخت‌ها و بن مایه‌های سرمایه‌های اجتماعی، جامعه اسلامی و دینی، دارای حریم خاص و هویت و استقلال است و باید به آن توجه ویژه‌ای داشت و حریم آن را حفظ کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی افزود: اخوت و رابطه عاطفی افراد، حریم جامعه اسلامی را حفظ می‌کند.

او اضافه کرد: مومنان باید به حبل الهی متمسک شوند و در ساختار اوامر الهی قرار بگیرند.

نماینده ولی فقیه در استان گفت: قرآن کریم بن مایه سرمایه‌های اجتماعی است و بسیاری از سرمایه‌های اجتماعی ما از قرآن سرچشمه می‌گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی افزود: صداقت یکی از سرمایه های بزرگ اجتماعی است که قرآن کریم و اهل بیت بر آن بسیار تاکید کرده و این اصل باید در جامعه گسترده شود.

کارگروه‌های ویژه برای تقویت سرمایه اجتماعی تشکیل می شود 

حجت الاسلام قدرتی رئیس کل دادگستری استان هم در این همایش گفت: برپایی اولین همایش سرمایه اجتماعی بر پایه آموزه‌های اسلامی در قزوین، نقطه عطفی برای تداوم برگزاری این همایش در کشور است و با تشکیل کارگروه‌های ویژه، آخرین تلاش‌ها برای تقویت سرمایه اجتماعی در کشور، بررسی خواهد شد.

رییس کل دادگستری استان گفت: سعادت، توسعه و تکامل جوامع، نیازمند سرمایه اجتماعی است و عاملی مهمتر از دین و آموزه‌های دینی برای ایجاد و توسعه سرمایه‌های اجتماعی وجود ندارد.

حجت الاسلام قدرتی افزود: سرمایه اجتماعی در هر جامعه‌ای تابعی از فضیلت‌ها و ارزش‌ها و هنجار‌های قابل قبول است و این هنجار‌ها بدون دین شکل نمی‌گیرد.

او اضافه کرد: بر اساس پژوهش‌های علمی اگر توحید، اخلاق و عمل صالح در جامعه شکل گرفت، سرمایه اجتماعی نیز شکل می‌گیرد.

رییس کل دادگستری استان گفت: جامعه‌ای که در آن نقد وجود نداشته باشد، حیات ندارد و اگر اعتماد در جامعه حاکم نباشد، آن جامعه در رنج خواهد بود، اما اگر اصل اعتماد، صحت و برائت، خیرخواهی، صداقت، مقابله با ظالم و حمایت از مظلوم، تکریم و کرامت انسانی حاکم باشد، سرمایه اجتماعی شکل می‌گیرد و تقویت می‌شود و در این شرایط دیگر شاهد وجود ۱۵ میلیون پرونده در دستگاه قضایی نخواهیم بود.

حجت الاسلام قدرتی افزود: مهمترین راهکار برای کاهش جرائم و آسیب‌های اجتماعی، اصلاح روابط در جامعه و شکل گیری آن بر اساس اعتماد، آگاهی و مشارکت اجتماعی است.

او اضافه کرد: ارتباط مردم با مردم و مردم با حاکمیت، مهمترین سرمایه اجتماعی کشور است و همه دستگاه‌های اجرایی باید برای تقویت آن تلاش کنند.
رییس کل دادگستری استان گفت: هر چقدر میزان گذشت در جامعه کاسته شود، آسیب‌ها و جرائم اجتماعی افزایش پمی یابد.

حجت الاسلام قدرتی افزود: موضوع ۲۶ درصد از مجموع پرونده‌های کیفری کشور معادل یک میلیون و ۶۰۰ هزار پرونده به خشونت اختصاص دارد.

او اضافه کرد: توهین در استان قزوین، در بین همه جرائم، رتبه نخست را دارد.

سرمایه اجتماعی، نیروی محرک جامعه است

جمالی پور استاندار قزوین هم در این همایش گفت: در صد سال اخیر راه اندازی صنایع، سرمایه محسوب می‌شد و پس از آن سرمایه انسانی اضافه شد و امروز به این نتیجه رسیده اند که به سرمایه اجتماعی به عنوان نیروی مکمل نیازمند هستند و سرمایه اجتماعی، نیروی محرک جامعه است.

جمالی پور افزود: اعتماد بین حکومت و مردم از فضای اجتماعی ناشی می‌شود، امروز در کشور با مشکلات متعددی در حوزه سرمایه اجتماعی مواجهیم که بخشی از آن ناشی از رفتار‌های مسئولان است و این موضوع بر اعتماد مردم اثر می‌گذارد.

او اضافه کرد: ارزش‌های دینی در جامعه کمرنگ شده است و مردم هم در جریان این اتفاقات هستند.

استاندار گفت: اگر بخواهیم مردم بایستند و باور کنند باید نقد درون ساختاری انجام دهیم تا سرمایه اجتماعی از ما حمایت کند و در تقابل با ما قرار نگیرد.

جمالی پور افزود: دشمن از فرصت شکاف میان دولت و مردم در جنگ نرم برای اختلاف افکنی و فروپاشی استفاده می‌کند.

او اضافه کرد: امروز در استان قزوین به هم افزایی دست یافتیم و سعی کردیم مسیری را انتخاب‌کنیم که اعتماد مردم به مسولان اعتماد واقعی باشد.

استاندار گفت: در اتفاقات اخیر که بخشی از مردم قزوین با اعتراضات همراهی نکردند، همراهی مردم با مسئولان بود.

جمالی پور افزود: هر کجا که با مردم باشیم سرمایه اجتماعی شکل می‌گیرد و اگر از آن‌ها جدا باشیم سرمایه اجتماعی به خطر می‌افتد.

او اضافه کرد: امروز فاصله‌ای بین عناصر حکومت که امور جامعه را می‌گردانند و مردم افتاده است که باید با استفاده از آموزه‌های دینی و ارزش‌های مردمی، تقویت شود.

استاندار گفت: گسست اجتماعی و ایجاد فاصله بین مردم و مسئولان مهمترین عاملی است که دشمن بر روی آن تمرکز کرده است.

جمالی پور افزود: اگر مسئولان به صورت منسجم برای اعتلای منافع ملی تلاش کنند قطعا اعتماد مردم افزایش پیدا می‌کند.

او اضافه کرد: باور جامعه این است که هر کسی راه خودش را می‌رود و اگر دشمن این نقطه ضعف را تقویت کند، سرمایه‌های اجتماعی از بین می‌رود.

استاندار گفت: هنر ما این باید باشد که سرمایه‌های اجتماعی کشور را تقویت کنیم.

جرم و کج روی چهره شهر را مخدوش می‌کند

سردار منتظرالمهدی معاون سابق اجتماعی و مشاور فرمانده ناجا هم در این همایش گفت: جرم و کج روی چهره شهر را مخدوش می‌کند و افزایش جرم ایمنی و آسایش شهروندان را مختل خواهد کرد و رابطه مستقیمی با کاهش سرمایه‌های اجتماعی دارد.

سردار منتظرالمهدی افزود: توجه ویژه به جرم و کج روی از نان شب هم واجب‌تر است.

او اضافه کرد: پلیس تک بعدی به چند بعدی تبدیل شده و رابطه مردم با حاکمیت بیشتر شده است.

مشاور فرمانده ناجا گفت: دانشکده‌های نظامی قبل از آموزش علوم نظامی، علوم شناختی از جمله هوش مصنوعی را آموزش می‌دهند.

سردار منتظرالمهدی اضافه کرد: سرمایه اجتماعی باید در زمان آرامش برای روز مبادا جذب شود.

او گفت: ۸ هزار و ۸۵۵ کیلومتر مرز در ایران وجود دارد و مامور ناجا از مرز‌ها گرفته تا خیابان ها، امنیت مردم را تامین می‌کنند.

مشاور فرمانده ناجا گفت: امنیت زمانی محقق می‌شود که مردم به میدان بیایند و امنیت دیگر دولتی نیست و باید با حضور مردم رقم بخورد.

سردار منتظرالمهدی اضافه کرد: ادبیات حاکم بر حوزه سرمایه اجتماعی تشویق است و نه تنبیه و اگر یاد بگیریم چگونه سرمایه اجتماعی دیگران را از آن خود بکنیم، برگ برنده در دست ما خواهد بود.

او با بیان اینکه سرمایه اجتماعی باید از سنین کودکی ایجاد شود، افزود: ضمیر ناخودآگاه ۹۰ درصد رفتار‌های ما را کنترل می‌کند که این رفتار‌ها در دوران کودکی شکل می‌گیرد.

مشاور فرمانده ناجا با اشاره به اینکه بسیاری از جرائم بر پایه خشم ایجاد می‌شود، گفت: موظفیم خم هیجان‌های خود و دیگران را بشناسیم.

او اضافه کرد: در اتفاقات آبان ماه رهبر انقلاب فرمودند معترضان صف خود را از صف اغتشاشگران جدا کنند و بعد از آن شاهد بودیم که با تکیه بر سرمایه اجتماعی، این قائله ختم به خیر شد.

مشاور فرمانده ناجا افزود: سرمایه اجتماعی به زمان و مکان کاری ندارد و می‌تواند مسیر بسیاری از افراد را جابه جا کرد، سرمایه اجتماعی سوا کردنی نیست و باید بذر اعتماد بین مردم و مردم و مردم و مسئولین را ایجاد کنیم.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار