کبگانیان گفت: در یکصد و بیست و پنجمین جلسه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی بر تهیه سند توسعه هوش مصنوعی در کشور تأکید شد که ما فکر می‌کنیم این کمی زمان‌بر باشد.

تتوسعه هوش مصنوعیبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز ۲۶ آذر ۹۸ یکصد و بیست و پنجمین جلسه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور اعضای آن برگزار شد.

منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، پس از پایان جلسه در جمع خبرنگاران، گزارس مختصری از اهداف این جلسه ارائه کرد.

کبگانیان درخصوص محتوای این جلسه گفت: در این جلسه مباحث مختلفی مطرح شد، در اولین بخش از ارائه بسیار خوبی که در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی در حضور رؤسای قوا و اعضای شورای عالی فرهنگی در مورد بحث زیست فناوری ارائه شده بود تشکر شد.

او ادامه داد: یکی از اولویت‌های جدی در نقشه جامع کشور توسعه زیست فناوری است که این اولویت و فناوری نقش بسیار خوبی در اقتصاد دانش بنیان و بازار جهانی دارد و صادراتی که ما در این زمینه داریم در حفظ سلامت مردم نقش مهمی داشته است. پیرو این بحث سه محور مورد مطالعه جدی جلسه امروز قرار گرفت.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور درخصوص مصوبات جلسه اظهار کرد: اولین بخشی که مطرح شد این بود که سند توسعه زیست فناوری کشور تا ظرف دو ماه آینده در بدنه و دبیرخانه ستاد نقشه جامع تهیه و به جلسه ارائه شود.

کبگانیان تصریح کرد: بیش از دو سال کار کارشناسی در این حوزه انجام شده بود، اما به دلیل آنکه قرار بود مشارکتی از دانشگاه‌ها وارد سند شود مکاتباتی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شد که تا اندازه‌ای روند کار را کند کرد.

او گفت: بهتر است عزیزان هر پیشنهادی که در این حوزه دارند ظرف دو ماه تعیین شده ارائه دهند تا هر چه سریعتر به مرحله تصویب برسد.

کبگانیان با اشاره به به آلودگی محیط زیست که این روز‌ها مردم این مسئله را با گوشت و پوست خود لمس می‌کنند، بیان کرد: سند محیط زیست چند بار قبلا به مرحله تصویب رسیده است، اما دستگاه‌های ذی‌ربط به خصوص سازمان محیط زیست ایرادات و اشکالاتی را (عمدتا نه چندان غیر قابل حل) روی موضوع داشتند.

او ادامه داد: دومین محور که از سوی ستاد نقشه جامع پیگیری شد این بود که سند محیط زیست کشور ظرف دو ماه آینده تحویل داده شود تا بتوانیم آن را در صحن ستاد نقشه جامع نهایی کنیم و مراحل ابلاغ تصویب را طی کنیم. در بخش سوم بر توسعه حوزه هوش مصنوعی تأکیداتی شد؛ و با توجه به حساسیت و کلیدی بودن این حوزه و سرعت بیش از پیشی که پیشران‌های فناوری‌های نو دارند، قرار شد سند خاصی مربوط به هوش مصنوعی هم تهیه شود، چون بسیاری از کشور‌های پیشرفته در این حوزه با سرعت پیش می‌روند. این یکی از دغدغه‌ها بود که البته در کشور کار‌های خوبی در این زمینه انجام می‌شود، اما برای آنکه جایگاه ملی و حمایت‌های جدی در این خصوص ایجاد شود، بر تهیه سند توسعه هوش مصنوعی در کشور تأکید شد که ما فکر می‌کنیم این کمی زمان‌بر باشد بنابراین همین جا از حوزه خط مشی گذاری ستاد درخواست می‌کنیم انجام این کار را تسریع کنند.

کبگانیان درباره دستور بعدی ادامه سند که توسعه دانش‌بنیان استان بوشهر بود، بیان کرد: در این باره سه ماده را در جلسه به تصویب رسانده بودیم و در این جلسه اولویت‌های بخشی استان بوشهر را با اصلاحاتی به تصویب رساندیم. همانطور که می‌دانید در این استان توانایی بالایی در زمینه صنایع دریایی، تولید و تعمیر شناورها، صنایع فرا ساحلی و صنایع دستی وجود دارد. این موارد قرار شد علاوه بر صنایع دریایی در صنایع دستی و صنایع هسته‌ای، در بخش صنعت هم اضافه شود.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: بخش عظیمی از امکانات گاز و نفت، صادرات نفت و مخازن گاز به عنوان صنایع پایین دستی، صنایع پتروشیمی و آلاینده‌های محیط زیستی در این استان وجود دارد.

کبگانیان محور بعدی جلسه را درخصوص شیلات و کشاورزی عنوان کرد و گفت: صنعت آبزی پروری، صنعت گلخانه و نخیلات جزء محور‌هایی است که در این جلسه به تصویب رسید؛ گردشگری و تفریحات آبی، استحصال آب شیرین که از بحث‌های استراتژیک این استان است و آخرین محور از اولویت‌های فناوری‌های نوین دریایی از جمله زیست فناوری دریایی و هسته‌ای و فناوری اطلاعات و ارتباطات محسوب می‌شوند.

او در پایان گفت: این‌ها مواردی بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مسئولین استان بوشهر این موارد را مورد بررسی قرار دهند تا بتوانیم در جلسه آتی ماده ۵ را پیش ببریم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار