عضو شورای شهر تهران گفت: روزانه ۱۲۰۰ تن آلاینده در هوای شهر تهران پخش می‌شود.

جان مردم تهران را در معرض آزمون و خطا قرار ندهیم/ انتشار روزانه ۱۲۰۰ تن آلاینده در هوای تهرانبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، الهام فخاری عضو شورای شهر تهران صبح امروز در نطق پیش از دستور خود که در آغاز صد و هشتاد و سومین جلسه شورای شهر تهران، ایراد کرد، با اشاره به اینکه هنوز دو ماه از اعلام برندگان جایزه خشت طلایی نگذشته است، گفت: شهرداری تهران به خودش جایزه داد و جایزه رتبه اول در بخش توسعه زیرساخت‌ها و حمل ونقل عمومی به سامانه بیدود رسید.

عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه امروز تهران وضعیت سوئال دارد، اظهار کرد: آسمان شهر نقره‌ای شده گویی با منشأیی نامشخص مردم را آزار می‌دهد و خبر جایزه خشت طلایی هنوز در صفحه اول خبرگزاری‌ها باقی مانده است.

او با بیان اینکه مدرسه‌ها تعطیل می‌شوند و تعطیلی هم به کاستن از این فشار کمک نمی‌کند، گفت: آوارگی والدین شاغل و بی‌برنامگی بیداد می‌کند و نبود هوای سالم بسیای را خانه‌ نشین کرده و دسته آخر هرزگاهی باران و باد راه نفس‌مان می‌گشاید.

فخاری با اشاره به اینکه پارسال هروز شاهد مصاحبه‌های پی‌درپی مسئولان ترافیک شهرداری بودیم که تعطیل نشدن مدارس بر اثر آلودگی هوا را ناشی از طرح‌های موفق معاونت حمل ونقل در زمینه آلودگی می‌دانستند، گفت: آنها باور داشتند که آن هوای نه چندان آلوده به یاری باد و باران نبوده ولی امسال همان طرح‌ها نتیجه نداده است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه دوچرخه‌های از پهنه شهر ناپدید شده‌اند، گفت: ترافیک با اجرای طرح جدید نه تنها کمتر نشده که به گواه کارشناسان و مردمی که در خیابان‌ها تردد می‌کنند دو چندان گره خورده است.

او خاطر نشان کرد: فقط کافی است صبح زود در ورودی‌های طرح درنگ کنید تا به چشم خود ببینید که در نزدیکی خودروهای مأموران راهور خودروهای شخصی با پلاک‌هایی که مخدوش شده‌اند، وارد طرح می‌شوند.

فخاری ادامه داد: آیا خبر دارید که در ورودی‌های طرح ترافیک کسب و کارهایی برقرار است و موتورسوارهایی چسبیده به پلاک خودروها در حال حرکت هستند؟

عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه این وضعیت پیامد رفتارهای مردم و مدیران است، گفت: ارزیابی کنیم کدام رفتارهای مدیریتی موجب تنش بین نهادی شد و چرا پلیس راهور به عنوان همکار نزدیک شهرداری برای کنترل وضع ترافیک مردد شد.

او با بیان اینکه اختلاف‌‌ها راه به جایی نبرد و سبب شد راهور مسئولیت پیامد‌های طرح جدید را نپذیرد، گفت: ارزیابی‌های اجتماعی و فنی گویای آن است که پروژه‌های معاونت حمل ونقل ترافیک در دو سال گذشته رو به جلو نبوده و بی‌توجهی به نظم کارشناسان، دو سال آزمون و خطا و طرح‌های نمایشی چه اثری مثبتی در روند ترافیکی و رفت و آمد مردم داشته است؟

فخاری با بیان اینکه در این روزها مراجعه مردم به مراکز درمانی دولتی ۳۵ درصد کاهش پیدا کرده و توان مالی بخش قابل توجهی از شهر اجازه درمان را نمی‌دهد، گفت: چگونه در راستای پیشگیری اقدام شده است؟

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه گفته می‌شود، 14 نهاد در این حوزه دست‌اندر کار هستند، گفت: متأسفانه دولت در انجام تعهدات مالی و تأمین زیرساختی در زمینه حمل ونقل همگانی تعلل می‌کنند، اما آیا شهرداری هم به وظایف خود عمل کرده است؟

او با تأکید بر اینکه طرح ترافیک جدید گره‌ای از آلودگی هوای تهران باز نکرد، گفت: درآمدهای شهرداری تهران از محل عوارض طرح ترافیک به شدت کاهش یافته و درآمدی که قرار بود صرف نوسازی ناوگان شهری شودکم شده و بنابر اعداد منتشر شده از سوی مسئولان با کاهش حدود 60 میلیارد تومانی روبرو شده است.

فخاری با بیان اینکه تعطیلی مدارس راهکاری موقت است، گفت: چرا هیچ اراده‌ای برای مذاکره و همکاری مؤثر نهادهای مرتبط از جمله دولت، شهرداری و راهور نیست؟

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه پارسال تهران هیچ تعطیلی به خاطر آلودگی نداشت، گفت: آن موقع شهرداری اعلام کرد که دلیل این کاهش روزهای آلوده اقدامات شهرداری مانند اجرای طرح جدید ترافیک است و امسال هم با وجود آنکه دوباره وضعیت آلودگی به سالهای قبلی برگشته، گفت: برخی نهادها سکوت کرده و برخی چون شهرداری در مقام دفاع از اقدامات خود درآمده‌اند.

او با بیان اینکه قرار نیست جان و سرمایه مردم تهران در معرض آزمون و خطا قرار گیرد، گفت: چرا هر بار در مسئله‌های کشور چرخ را از اول اختراع می‌کنیم؟ در حالی که برخی از کشورهای در حال توسعه مشکلی مشابه ما داشتند اما متأسفانه این تجربه‌های ناموفق را نادیده می‌گیرند و ترجیح داده می‌شود طرح‌های کشورهای اروپایی یک شبه در اینجا پیاده شود.

فخاری افزود: از دوچرخه سواری شهروندانمان در روزهای بهار خوشحال می‌شویم و به خیالمان که این زمستان هم نجات پیدا می‌کنیم، در حالی هیچکدام از زیرساخت‌های اساسی که در کشورهای اروپایی ایجاد شده را در کشور خودمان ایجاد نکرده‌ایم.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه با این وضع نجاتی در کار نیست، گفت: مگر اینکه رویکرد سیستمی و مشترک برای حرکت در مسیر کاهش آلاینده‌ها برنامه‌ریزی شود.

او با اشاره به گزارش بانک جهانی ادامه داد: روزانه ۱۲۰۰ تن آلاینده در شهر تهران پخش می‌شود.

فخاری با بیان اینکه هند با ۷ میلیون دستگاه اتومبیل هیدریدی می‌خواهد دهلی را نجات دهد و در این راه جواب هم گرفته، گفت: چرا مسئولان از این شهر الگو نمی‌گیرند.

او افزود: گسترش ایستگاه‌های شارژ الکتریکی خودرو و پرداخت بخشی از هزینه‌های شارژ از دیگر برنامه‌های دولت هند است تا از این طریق قیمت اولیه بالای خودرو‌های الکتریکی با هزینه‌های انرژی پایین آن جبران شود.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مکزیکو سیتی آلوده‌ترین شهر جهان بود، گفت: در این شهر پرندگان در هنگام پرواز می‌مردند، اما مقام‌های شهری با الگو گرفتن از اتوبوسرانی در کلومبیا نوعی سیستم اتوبوسرانی به نام متروباس راه انداخته‌اند که علاوه بر افزایش حجم مسافران در اتوبوس آلودگی بسیار کمتری دارد.

فخاری با بیان اینکه تجربه جهانی نشان می‌دهد طرح LEZ بی‌تأثیر نیست، گفت: آیا این طرح در کشور ما مطابق استاندارد‌ها اجرا می‌شود یا تنها شمه‌ای ناقص و پرسر و صدا از آن را اجرایی کرده‌ایم.

او با بیان اینکه شعار مدیریت شهری در دوره جدید تهران شهری برای همه است، گفت: ما به کجای این شعار رسیده‌ایم؟ و کشمکش میان سازمان محیط زیست، وزارت نفت و خودروسازان در حالی بار‌ها مطرح شده که نتیجه روشنی هم در بر نداشته است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه قرار است شهرداری و شورا صدای مردمی باشند که نمی‌توانند نفس بکشند، گفت: امیدوارم آنچه در این دو سال بر شهر گذشت ما را به این نتیجه برساند که دست از آزمون و خطا برداریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار