وزیر دفاع آمریکا گفت باید با همتای ترکیه‌ای خود درباره جدیت اظهارات اخیر مقامات این کشور در خصوص بستن پایگاه‌های نظامی آمریکا و ناتو گفت‌وگو کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، مایک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، روز گذشته به خبرنگاران گفت باید با حلوصی آکار، همتای ترکیه‌ای خود در خصوص اظهارات اخیر مقامات این کشور درباره بستن پایگاه‌های نظامی آمریکا و ناتو گفت‌وگو کند.

اسپر به خبرنگاران گفت: «باید با همتای خود صحبت کنم تا بفهمم آن‌ها واقعا منظورشان چیست و چقدر در این خصوص جدی هستند. باید با متحدان ناتو در مورد اینکه احتمال دارد ترکیه سیستم رادار کورلیک را که متعلق به ناتو و مورد استفاده آن است خاموش کند گفت‌وگو کنم.»

اسپر این سخنان را در حالی ابراز کرد که از پاسخگویی به سوالاتی در خصوص سلاح‌های هسته‌ای در پایگاه هوایی اینجرلیک خودداری کرد. وزیر دفاع آمریکا اذعان کرد که ترکیه حق دارد از حضور نظامی استراتژیک خارجی در کشور خود امتناع کند. او در این خصوص گفت: «این موضوعی است که در صورت جدی بودن ترکیه ائتلاف باید درباره آن گفت‌وگو کند. منظورم این است که آن‌ها یک کشور مستقل هستند و این حق را دارند که میزبان نیرو‌های ناتو و یا سربازان خارجی باشند و یا نباشند.»

به دنبال افزایش تنش‌ها میان ترکیه و آمریکا، چند روز پیش رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، هشدار داد چنانچه واشنگتن تصمیم بگیرد آنکارا را به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه تحریم کند، دو پایگاه نظامی «اینجرلیک» و «کورلیک» را که مورد استفاده نیرو‌های آمریکایی است بر روی این نیرو‌ها خواهد بست.

در اینجرلیک انبار‌های تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی آمریکا وجود دارد و کورسیک میزبان یک ایستگاه راداری هشداردهنده زودهنگام است که برای سیستم دفاع موشکی تاد در اروپا بسیار اهمیت دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار