یکی از اجزاء اصلی موتور که می‌تواند در سلامت موتور نقش مهمی ایفا کند، دسته موتور خودرو است.

دسته موتور خودرو چگونه کار می‌کند؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دسته موتور خودرو معمولا بین موتور و شاسی یا بین گیربکس و شاسی قرار می‌گیرد که در خودرو‌های مختلف متفاوت بوده و بایستی بسته به نوع خودرو و راهنمای کمپانی سازنده به دنبال آن باشید، ولی همه تعمیرکاران ماهر نسبت به آن آشنایی کامل دارند و از این بابت نباید نگران نباشید.

وظیفه دسته موتور خودرو تحمل وزن و سنگینی مجموعه موتور و گیربکس خودرو و همچنین خارج کردن ارتعاشات نشات گرفته از عملکرد موتور خودرو و یا گذر از ناهمواری‌ها و البته دفع قدرت گشتاوری است که موتور خودرو به هنگام کار کردن روی آن سوار می‌نماید. به طور کلی در مورد این قطعه که به آن دسته موتور یا Engine Mount می‌گویند وظیفه حفظ تعادل در نیرو‌های وارده به قطعات مختلف اطراف خود را دارد که به عملکرد بهتر ماشین کمک می‌کند.

دسته موتور خودرو یا Engine Mount چند نوع دارد؟

دسته موتور معمولا در انواع و جنس‌های مختلف تولید می‌شود که بیشتر شرکت‌های خودروساز از نوع لاستیکی ساده بهره می‌برند که هدف آن‌ها را تامین می‌کند. در بعضی از خودرو‌های خاص نیز بنا به تصمیم خودروساز از دسته موتور‌های هیدرولیکی یا بادی استفاده می‌شود که استفاده‌های خاص خود را دارند.

در نمونه لاستیکی این قطعه دو صفحه فلزی را مشاهده می‌کنیم که یکی به گیربکس و دیگری به صفحه شاسی چسبیده است و در میان این دو صفحه نیز موادی از جنس یک نوع پلاستیک بسیار قوی با عمر بالا استفاده می‌شود که عملا تضمین کننده اتصال این دو بوده و در اکثر مواقع بهترین کارایی را برای خودروساز و مصرف کننده دارد. این پلاستیک حالت ارتجاعی دارد که ضربات ایجادشده در خودرو را کنترل کرده و فشار وارده بر دو صفحه را مدیریت می‌کند.

در نمونه‌های دیگر خاصی که در بالا گفتیم در بین دو صفحه فلزی از قطعات هیدرولیکی یا بادی استفاده می‌شود در طی فرایندی همان کار نوع پلاستیکی را انجام می‌دهند، ولی بنا بر تصمیم خودروساز در بعضی از خودرو‌های خاص استفاده می‌شوند.

البته گفتنی است که عمر بالای اشاره شده در لاستیک بین صفحات آن‌چنان نیست که تا آخر عمر جوابگوی خودروی شما باشد و بایستی در فاصله هر چند ساله نسبت به تعویض آن اقدام کنید چرا که جنس لاستیک میانی به گونه‌ایست که پس از مدتی حالت ارتجاعی خود را از دست داده و فعالیت قبل خود را نشان نمی‌دهد! در اصطلاح به این اتفاق پاره شدن دسته موتور می‌گویند که نشان از خرجی دارد که باید برای تعمیر و تعویض آن انجام دهید. البته گفتنی است که در صورت پاره شدن دسته موتور تا حدود زیادی ادامه فعالیت خودرو ممکن است، ولی در صورت عدم توجه به آن قطعا با مشکلات بیشتری روبرو می‌شوید که پیشنهاد می‌کنیم به هیچ وجه این موضوع را تست نکنید.

پارگی دسته موتور خودرو چه نشانه‌هایی دارد؟

قطعا با خواندن مطالب بالا این دلهره برایتان ایجاد شد که از کجا بفهمیم دسته موتور ماشین دچار مشکل شده و بایستی به فکر تعمیر یا تعویض آن باشیم. برای تشخیص این موضوع باید توجه داشته باشید که نوع دسته موتور و محل قرارگیری آن در خودرو بسیار مهم است.

در خودرو‌های پیشرانه جلو و متحرک از عقب معمولا از دسته موتور استفاده می‌شود که دو مورد از آن زیر موتور و یکی از آن‌ها در زیر گیربکس قرار داده می‌شود. اما در خودرو‌های پیشرانه و متحرک جلو مانند اغلب خودرو‌های موجود در ایران مانند پراید تا پژو و دیگر محصولات، معمولا از ۳ تا ۵ دسته موتور استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها از بالا به پوسته موتور متصل می‌گردد.

الباقی دسته موتور‌ها نیز وظیفه نگهداری سنگینی وزن عوامل مختلف خودرو را برعهده دارند که بسته به نوع خودو از دو تا ۴ قطعه استفاده می‌شود. یکی از رایج‌ترین نشانه‌هایی که معمولا قطعیت پارگی دسته موتور را هشدار می‌دهد، صدای تلق تلق در هنگام عبور از دست اندازهاست که باید به آن توجه کنید.

یکی از اشکالات مهم در پارگی دسته موتور خودرو‌های پیشرانه و متحرک جلو این است که در صورت پارگی یکی از آن‌ها سریعا به دسته موتور‌های دیگر سرایت کرده و هزینه شما را چندین برابر خواهد کرد. از نشانه‌های خرابی دسته موتور بالا تکانه‌های شدیدی است که در خودرو مشاهده می‌شود و با رانندگی نادرست به طور مثال شتاب گیری لحظه‌ای منجر به خرابی چهارشاخ پولوس‌ها شده و در این گرانی قطعات و اجرت تعمیر هزینه گزافی روی دستان شما خواهد گذاشت.

یکی دیگر از نشانه‌های پارگی دسته موتور پایین رفتن ارتفاع پیشرانه خودرو است که به وضوح قابل مشاهده بوده و اگر صاحب خودرو کمی نسبت به این موضوع حساس بوده باشد و هر چند وقت یکبار وضعیت زیر کاپوت ماشینش را بررسی نموده باشد قطعا پایین رفتن موتور را حس خواهد کرد. در این صورت فشار‌ها بر روی پولوس‌ها بالا رفته و عملا تعمیرات را سخت خواهد کرد.

چگونه از پارگی و معیوب شدن دسته موتور خودرو پیشگیری کنیم؟

یکی از ساده‌ترین روش‌های جلوگیری از پارگی دسته موتور بررسی گاه به گاه آن است که پیشنهاد ما در زمان تعویض روغن موتور است که زمان خوبی برای این کار است. نکته مهم در مورد این بررسی نظم و ترتیب در آن است تا به موقع به مشکلات آن رسیدگی شده و تا حد امکان در هزینه‌های شما صرفه جویی شود.

در صورتی که به صورت منظم این بررسی‌ها را انجام دهید به دلیل مقاومت بالای دسته موتور حتی پس از خرابی می‌توانید به موقع اقدام به تعویض کرده و از هزینه چند دسته موتور و خرابی پولوس‌ها رهایی پیدا کنید.

برای تست سلامت دسته موتور‌ها نیز در تعمیرگاه باید یک نفر ترمز دستی را نگه داشته و همزمان با دنده یک نیم کلاچ کند. نفر دوم وضعیت له‌شدگی لاستیک‌ها و بازی ماشین در زیر خودرو را کنترل می‌کند که در صورت وجود مشکل به راحتی و به وضوح قابل مشاهده خواهد بود. توجه کنید که اگر به وجود مشکل در دسته موتور خودرو برخورد کردید و تَرک حتی کوچکی روی آن مشاهده کردید بایستی سریعا اقدام به تعویض کنید چرا که شانس به شما رو آورده و از یک هزینه گزاف نجات پیدا کردید.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.