سلطان ایرانی پلی‌استیشن دنیا

حسن پاجانی که به‌عنوان نماینده ایران در مسابقات جهانی سئول حاضر بود، راه سختی را برای رسیدن به فینال طی کرد.

سلطان ایرانی پلی‌استیشن دنیابه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید خیلی‌ها همچنان به ورزش‌های الکترونیک به شکل یک بازی نگاه کنند، اما با پیشرفت تکنولوژی و علاقه‌مندان پرتعداد این بازی‌ها در سراسر جهان، حالا ورزش‌های الکترونیک هم جزیی از ورزش به شمار می‌رود، به‌طوری که مسابقات جهانی آن نیز هرساله برگزار می‌شود و حتی در بازی‌های آسیایی هم سال گذشته این مسابقات به‌طور آزمایشی انجام شد.

ایرانی‌ها هم در ورزش‌های الکترونیک و به‌ویژه در بخش PES و FIFA دارای سطح نسبتا بالایی هستند و در سال‌های اخیر شاهد کسب موفقیت‌هایی از سوی ورزشکاران این رشته در میادین جهانی و بین‌المللی بودیم.

شنبه‌شب، اما یک پسر ایرانی در مسابقات جهانی ٢٠٢٠ PES با اقتدار تمامی رقبای خود را شکست داد و بر سکوی قهرمانی تکیه زد تا اتفاقی بزرگ در حوزه ورزش‌های الکترونیک برای ایران رخ دهد.

قهرمانی بزرگ حسن پاجانی در سئول

حسن پاجانی که به‌عنوان نماینده ایران در مسابقات جهانی سئول حاضر بود، راه سختی را برای رسیدن به فینال طی کرد. درحالی که این پسر ایرانی برای رسیدن به مرحله حذفی برابر رقیبی از ژاپن شکست خورد، اما با دو برد دیگری که داشت، به مرحله حذفی رسید. با اینکه در میانه راه رسیدن به فینال حسن پاجانی یک شکست دیگر داشت، اما با پیروزی‌های پرتعداد توانست خودش را به یک‌قدمی مدال طلای جهان برساند. در فینال بار دیگر پاجانی با همان رقیب ژاپنی روبه‌رو شد و برای انتقام از او انگیزه بالایی داشت. بعد از پیروزی در مسابقه اول در ضربات پنالتی، بازی دوم به سود رقیب ژاپنی به پایان رسید. اوج حساسیت در سئول به وجود آمده بود و همه منتظر معرفی قهرمان جهان در رشته pes٢٠٢٠ بودند. درنهایت این حسن پاجانی از ایران بود که توانست ٥ بر ٢ حریف خود را در مسابقه سوم شکست دهد و روی سکوی قهرمانی جهان بایستد.

ناکامی در رشته TEKKEN

گیمر ایرانی که برای اولین‌بار به مقام قهرمانی جهان دست یافته بود، در دو رشته Tekken٧ و DOTA٢ نیز شرکت کرد، اما به توفیقی دست نیافت. او در بخش گروهی با یک برد و سه باخت در رده چهارم قرار گرفت و از دور مسابقات خارج شد. نمایندگان کره‌جنوبی و سوئد به ترتیب در رشته‌های Tekken٧ و DOTA٢ به مقام قهرمانی دست یافتند.

چگونه پاجانی قهرمان جهان شد؟

در ایران شاید بیش از ١٠ بازیکن مطرح در رشته PES حضور دارند که برای شرکت در مسابقات بین‌المللی رقابت می‌کنند. انجمن ورزش‌های الکترونیک که زیرنظر فدراسیون همگانی فعالیت می‌کند، قبل از این مسابقات تصمیم گرفته حسن پاجانی را به رقابت‌های جهانی اعزام کند؛ تصمیمی که شبهاتی را هم به وجود آورد و باعث اعتراض برخی هم شد، البته تنها این اتفاق نبود که باعث اعتراض شد. انجمن قرار بود دوتیم دیگر در رشته‌های تیمی را اعزام کند که این اتفاق نیفتاد و باعث اعتراض بازیکنان شده است. حسن پاجانی که سال قبل در مسابقات چین با حضور قدرت‌های جهان به مقام چهارم رسیده بود، این‌بار درشرایطی در مسابقات جهانی به‌عنوان قهرمانی رسید که برخی از رقبای قدرتمند او از کشور‌های ژاپن و پرتغال در سئول حاضر نبودند.

یعقوبی: جایزه گیمر‌ها از فوتبالیست‌ها بیشتر است

محمد کفاش یعقوبی، رئیس سابق انجمن ورزش‌های الکترونیک که کاملا روی این رشته تسلط دارد و مسابقات جهانی اخیر در سئول را هم دنبال کرده، در رابطه با سطح برگزاری مسابقاتی که حسن پاجانی در آن به قهرمانی رسید، می‌گوید: «فدراسیون جهانی ورزش‌های الکترونیک سیاست‌های خاص خودش را دارد و اجازه نمی‌دهد مسابقاتی که زیرنظر این فدراسیون برگزار می‌شود، با مشارکت شرکت‌های مختلف باشد. به همین علت نمی‌توان گفت مسابقات جهانی بالاترین سطح رقابت را در رشته PES داشت؛ مثلا در رشته کشتی می‌گویند بعد از المپیک، مسابقات جهانی سطح بالاتری از جام‌جهانی دارد. در ورزش‌های الکترونیک هم ماجرا همین‌طور است. رقابت‌های جهانی را فدراسیون جهانی برگزار می‌کند، اما بزرگان و قدرت‌های برتر این رشته ترجیح می‌دهند در مسابقاتی حاضر شوند که جوایز نقدی چشمگیری داشته باشند.»

او همچنین می‌افزاید: «صوفیا، بازیکن ژاپنی که سال گذشته در بازی‌های آسیایی جاکارتا حسن پاجانی را شکست داد، در این مسابقات حاضر نبود و یک گیمر پرتغالی هم که غول این رشته به حساب می‌آید، در سئول حضور نداشت. البته این اتفاقات از ارزش کار بزرگی که گیمر ایرانی کرده، کم نمی‌کند. حسن پاجانی هم تجربه بالایی دارد و جزو گیمر‌های خوب دنیاست.»

کفاش یعقوبی در ادامه عنوان می‌کند: «مسابقات سطح بالایی در طول سال درکشور‌های مختلف برگزار می‌شود که زیرنظر فدراسیون جهانی نیست، اما به علت جوایز هنگفت همه قدرت‌های جهان را در دل خود جای داده است؛ مثلا در یکی از این مسابقات سال گذشته ٣١‌میلیون دلار جایزه نقدی برای نفرات برتر درنظر گرفته شده بود. ١٥‌میلیون دلار به قهرمان مسابقات تعلق می‌گرفت که شاید فراتر از دستمزد خیلی از فوتبالیست‌های بزرگ دنیا هم باشد.»

ورزش‌های الکترونیک را دست‌کم نگیرید

در صحبت‌های کفاش یعقوبی هم آمده بود که جوایز گیمر‌ها از خیلی از فوتبالیست‌ها هم بیشتر است؛ پس نمی‌توان به راحتی از کنار ورزش‌های الکترونیک عبور کرد. این انجمن که در ایران قبلا زیرنظر فدراسیون انجمن‌های ورزشی بود، مدتی است به فدراسیون همگانی منتقل شده، اما شاید هیچ‌وقت خیلی از سوی مسئولان ورزش کشور جدی گرفته نشده است. حضور این رشته در بازی‌های آسیایی ٢٠١٨ نشان داد که باید در ایران هم روی بازی‌های الکترونیکی درسطح حرفه‌ای کار کرد؛ اگرچه همین حالا هم استعداد‌های خوبی در این رشته حاضر هستند.

منبع: شهروند

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.