برخی از اعضای شورای شهر تهران معتقدند که توسعه شهر دانش دانشگاه تهران با استاندار‌دهای شهرسازی مغایرت دارد.


به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، از اولین باری که بحث پروژه شهر دانش دانشگاه تهران مطرح شد ۱۶ سالی می‌گذرد؛ ایجاد شهر دانش برای اولین بار توسط دانشگاه تهران در سال ۸۲ مطرح شد و پس از مدتی دوباره در سال ۹۳ ایجاد آن قوت گرفت.

پروژه دانشگاهی شهر دانش برای به تملک در آوردن اراضی اطراف دانشگاه تهران جهت ساماندهی به وضعیت دانشجویان و ایجاد مراکز فناوری اطراف دانشگاه بود.

طرح شهر دانش برای ساماندهی و توسعه دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران جهت ایجاد محیط کارآفرین، سبز و هوشمند مطرح شد و از آنجایی که دانشگاه تهران نمی‌خواست فعالیت‌های دانشگاهی خود را به اطراف شهر تهران منتقل کند تصمیم گرفت تا با خرید املاک اطراف دانشگاه و به نوعی با از بین بردن پهنه شهری فعالیت‌های خود را گسترش داد.

طرح توسعه شهر دانش ابتدا قرار بود در مساحتی بالغ بر ۲۱ هزار هکتار ساخته شود، اما سپس بر اساس مصوبه سال ۸۴ شورای عالی معماری و شهرسازی به حدود ۵۲ هکتار در محدوده منتهی به بلوار کشاورز در شمال، خیابان وصال در شرق، خیابان کارگر در غرب و خیابان انقلاب افزایش پیدا کرد.

شهر دانشی که داد ساکنان خیابان انقلاب را درآورده است/ توسعه دانشگاهی یا تخریب شهری؛ یک بام و دوهوای دانشگاه تهران بر سر ساخت شهر دانش/

درآمد زایی یا توسعه محیط سبز هدف دانشگاه تهران از شهر دانش چیست؟

هم اکنون پس از گذشته سال‌ها، ۶۵ درصد از این برنامه پیش رفته و ردیف بودجه مخصوصی را هم برای خود دریافت کرده است؛ برای توسعه شهر دانش باید ۱۴۵۰ ملک که متعلق به اشخاص حقیقی بودند به تملک دانشگاه در می‌آمد که حدود هزار مورد آن‌ها به دانشگاه انتقال یافت و هم اکنون حدود ۳۵ درصد مساحت و ۴۵۰ پلاک شخصی باقی مانده است.

البته درباره به تملک در آمدن املاک به دانشگاه تهران ابهامات و اعتراضات بسیاری وجود دارد، عده‌ای معتقدند که دانشگاه تهران تنها با هدف درآمد زایی اقدام به خرید هزاران ملک کرده و به دنبال توسعه محیطی سبز و دانشگاهی نیست.

منتقدان طرح بر این باورند که اگرچه دانشگاه از توسعه علم و دانش صحبت می‌کند، اما بسیاری از املاک خریداری شده خالی و متروکه هستند و همین موضوع برای ساکنان این منطقه ایجاد ناامنی کرده است.

داد همسایگان دانشگاه تهران به گوش رئیس جمهور رسید 

با وجود آن که مسئولان دانشگاه قویا تاکید می‌کنند که ایجاد شهر دانش راه حلی مناسب برای توسعه فضای دانشگاهی است، اما همسایگان دانشگاه تهران از این طرح بسیار ناراضی هستند و بیش از ۲۰۰ مالک واحد‌های مسکونی و تجاری محدوده دانشگاه تهران طی نامه‌ای به رئیس جمهور از ضرر و زیان‌های متعددی که شهر دانش به آن‌ها وارد کرده صحبت کرده‌اند و خواستار رسیدگی فوری به این پروژه شدند.

از جمله مشکلاتی که ساکنان خیابان انقلاب با آن مواجه شده‌اند از بین رفتن فضای شهری و بافت مسکونی منطقه است، علاوه بر اهالی منطقه و دانشجویان، شهرداری و شورای شهر تهران هم نسبت به پروژه شهر دانش مخالفت‌های بسیاری دارد.

به عقیده شورای شهری‌ها پروژه شهر دانش نه تنها فضای سبزی را ایجاد نمی‌کند بلکه فضای سبز بسیاری را هم از بین می‌برد و حجم ترافیک سنگینی را وارد آن منطقه خواهد کرد.

زهرا نژاد بهرام عضو هیئت رئیسه و رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: شورای شهر تهران مقابل ساخت وساز دانشگاه تهران را گرفته و درحال بررسی مجوزهای ساخت و ساز دانشگاه است.

وی ادامه داد: شورا مخالف توسعه فضای دانشگاهی نیست، اما دانشگاه‌ها نباید در محدوده اطرافشان و در بافت شهری دست به ساخت و ساز بزنند.

عضو هیئت رئیسه و رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران  تصریح کرد: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده طرح پیشنهادی جدید دانشگاه تهران باید  تایید شورای شهر تهران و تصویب کمیسیون ماده ۵ را دریافت کند.

شهر دانشی که داد ساکنان خیابان انقلاب را درآورده است/ توسعه دانشگاهی یا تخریب شهری؛ یک بام و دوهوای دانشگاه تهران بر سر ساخت شهر دانش/

در حال حاضر مصوبه شورای عالی شهرسازی درباره شهر دانش اجرایی شده، اما جمع بندی‌های آن با مصوبه ابلاغ شده مغایرت داشته است و به همین دلیل دعوای میان دانشگاه تهران و شورای شهر بالا گرفته و دانشگاه این موضوع را به رئیس جمهور ارجاع داده است.

شورای شهری ها معتقدند که توسعه شهر دانش با استاندار‌دهای شهرسازی مغایرت دارد و نمی‌توان آن را با اوصاف کنونی پیش برد. اما به گفته نیلی احمد آبادی دانشگاه تهران موظف است تا یک ماه دیگر طرح نهایی خود را به کمیسیون ماده ۵ شهرداری ببرد و توسعه پروژه را مبتنی بر استاندارد‌ها این کمیسیون کند.

حال باید دید سرانجام دعوای دانشگاه تهران و شهرداری و شورای شهر به کجا می‌رسد و نتیجه نامه دانشگاه به معاونت حقوقی ریاست جمهوری چه خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار