به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سوسن پرور بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، پیرامون آخرین فعالیتهای خود در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر مشغول بازی در نمایش «فیلادلفیا من دارم میام» به کارگردانی الهام صحت هستم که هر شب در تماشاخانه سپند روی صحنه میرود که خوشبختانه با اقبال نسبتاً خوبی روبرو شده است.
وی در همین راستا ادامه داد: علاوه بر نمایش «فیلادلفیا من دارم میام»، مشغول تمرینات اثری دیگر هستم که هنوز اجازه خبررسانی در قبال آن را ندارم، اما آن اثر هم در تماشاخانه سپند و دقیقاً بعد از اجرای فعلیام شروع میشود.
بازیگر و کارگردان نمایش «هایلایت» درباره اثر جدید خود در مقام کارگردان تئاتر اضافه کرد: به امید خدا سال آینده اثر جدیدم را روی صحنه خواهم برد، نمیخواهم اطلاعات زیادی درباره اثر به اشتراک بگذارم، اما نمایشنامه جدید هم فضایی کمدی اجتماعی داشته و فکر میکنم یکی از بهترین تجربیات من در عرصه تئاتر خواهد شد، زیرا ایده و سوژه انتخابی بسیار جذاب است.
وی درباره مضمون نمایش جدید خود اذعان کرد: قصه و داستان نمایش جدیدم همانطور که گفتم کمدی است، اما در آن نسبت به یکی از مشکلات جامعه با رویکردی کمدی طرح مسئله میکنم.
بازیگر نمایش «دیکتاتور عاشق» با نقد وضعیت فعلی تئاتر ادامه داد: اوضاع تئاتر امروز افتضاح است، من اصلاً آدم بدبینی نیستم و همیشه نیمه پر لیوان را دیدهام، اما اگر واقع بینانه به مقوله تئاتر نگاه کنیم باید از همین جا بگویم که وقت آن رسیده که تئاتر خصوصی اعلام ورشکستگی کند.
وی در همین راستا افزود: در همین شهر تهران تعداد فراوانی تماشاخانه خصوصی وجود دارد که هر کدام چندین سانس در روز اجرا میروند، اما شاید به اندازه انگشتهای یک دست آثاری وجود داشته باشد که فروش خوبی داشته باشند.
بازیگر سریال «بزنگاه» اقتصاد تئاتر را شکست خورده دانست و تاکید کرد: وضعیت اقتصاد تئاتر هر روز بدتر از دیروز میشود، گروههای اجرایی تئاتر به زحمت اگر موفق باشند، تنها میتوانند هزینه کرایه تماشاخانه و تبلیغات را بدهند، اما واقعیت این است که هیچ درآمدی به عوامل نرسیده و علناً آن اثر ورشکسته میشود. دلیل این ورشکستگی هم آن است که گروه سرمایهای را میگذارد، اما نمیتواند همان سرمایه را برگرداند.
وی درباره حضور مرکز هنرهای نمایشی در بخش خصوصی اضافه کرد: واقعیت امر مرکز هنرهای نمایشی و بخش دولتی دیگر هیچ کاری از دستشان برنمیآید.
پرور در همین رابطه تصریح کرد: متاسفانه سطح آثاری که در تماشاخانههای خصوصی روی صحنه میروند به شدت پایین آمده است، دلیل این است که تماشاخانههای خصوصی هیچگونه اهمیتی به کیفیت اثر نمیدهند، از طرفی بازبینان مرکز هنرهای نمایشی هم به جز تذکر اهمیتی در قبال کیفیت اثر قائل نیستند، به همین منوال در تماشاخانه خصوصی هر اثری توان اجرا رفتن پیدا میکند.
وی درباره عدم اطمینان تماشاگران به نمایشهای تماشاخانههای خصوصی اذعان کرد: متاسفانه کیفیت تئاترهای تماشاخانههای خصوصی تا حدی پایین آمده که تماشاگران دیگر نسبت به این آثار بی اعتماد شدهاند و حتی اگر فردی بخواهد اثری خوب را هم در تماشاخانهای خصوصی روی صحنه ببرد، تماشاگر نسبت به آن بدبین بوده و برای ایجاد اطمینان در وی حداقل دو هفته از اجرای نمایش میگذرد.
این بازیگر تئاتر و تلویزیون راه حل خروج از وضعیت فعلی تئاتر را اینگونه تشریح کرد: باید تغییراتی را در عرصه تئاتر خصوصی و تماشاخانههای خصوصی انجام دهیم، این سالنها به یکباره تعطیل نمیشوند و تعطیلی آنها هم به نفع تئاتر نیست، پس باید فکری به حال تئاتر خصوصی کرد و این عرصه نیازمند یک تغییر و اتفاق بزرگ است.
وی ادامه داد: مطمئناً مشکل تئاتر خصوصی تنها با تزریق پول حل نخواهد شد، ما نیازمند قوانینی هستیم که به کیفیت تئاتر خصوصی کمک کند، متاسفانه تئاتر خصوصی به سمتی رفته که هرکسی میتواند هر اثری را روی صحنه ببرد، شما کافی است صد میلیون تومان به فردی بدهید تا تئاتر خود را حتی بدون مخاطب روی صحنه ببرد، اما آیا رسالت تئاتر خصوصی همین است؟.
بازیگر سریال «سه در چهار» ورود سرمایه بدون برنامه ریزی به تئاتر را مهلک خواند و اضافه کرد: تئاتر خصوصی امروز کاملاً به محلی برای کاسبی تبدیل شده است، فردی را دیدهام که میخواهد اثری را روی صحنه ببرد، اما حتی اسم نمایشنامه خود را نمیداند، متاسفانه در این بین بسیاری از بازیگران مجبورند به خاطر معیشت حتی در کار همین آدمها بازی کنند.
وی در همین رابطه تصریح کرد: امروزه با آثاری در تئاتر روبرو هستیم که با دو هفته تمرین روی صحنه میروند، چرا، چون تهیه کننده مبلغ محدودی را برای پیش تولید و تمرینات در نظر گرفته و عوامل مجبورند در آن زمان کم کار را روی صحنه ببرند و تازه در روزهای اول اجرا آزمون و خطا کنند.
بازیگر فیلم «رد کارپت» حمایتهای دولتی در تئاتر را بسیار ناچیز خواند و افزود: در عرصه تئاتر دولتی هم وضع ناگوار است، در بهترین شرایط گروه نمایشی پنجاه میلیون تومان تنخواه دریافت میکند، اما واقعاً با این پول چه کاری باید انجام دهد؟، امروزه حداقل برای تبلیغات باید بیست میلیون تومان کنار گذاشت، هزینههای سرسام آور دکور هم هر روز بیشتر میشود پس میبینم که علناً آن پنجاه میلیون تومان مبلغ ناچیزی است.
سوسن پرور با اشاره به هزینه بالای تولید تئاتر تاکید کرد: امروزه اکثر آثار نمایشی پوستر و بروشور نمیزنند، زیرا قیمت کاغذ بالا رفته و هزینه چاپ بسیار بالا میشود، از طرفی هزینه مواد اولیه برای دکور هم سرسام آور است، به همین خاطر به سمت تئاتر بیچیز رفته ایم. پیشتر هم در دوران دانشجویی تئاترهای بی چیز و با بودجه کم تولید میشد، اما کیفیت خوبی داشت، اما امروز از هر جهت تئاتر افت کرده است.
بازیگر مجموعه تلویزیونی «خنده بازار» خاطرنشان کرد: من میخواستم بار دیگر نمایش «هایلایت» را روی صحنه ببرم، اما واقعاً ترسیدم که این کار را انجام دهم و ترجیح دادم که فعلاً هیچ کاری نکنم.
منبع: میزان
انتهای پیام/