رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور از ایجاد و راه‌اندازی ۲ واحد جدید تحقیقاتی و پژوهشی در این موسسه خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،گلکاری رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور از ایجاد و راه‌اندازی ۲ واحد جدید تحقیقاتی و پژوهشی در این موسسه خبرداد.

 گلکاری افزود: در راستای توسعه پژوهشی، واحد به‌نژادی سریع و واحد پایش و ارزیابی بیماری‌های حبوبات در این موسسه راه اندازی شده است.

او گفت:: واحد پایش و ارزیابی بیماری‌های حبوبات با هدف پایش و رصد عوامل بیماری زا در حبوبات و نیز ارزیابی ارقام و لاین‌های زراعی از نظر مقاومت به بیماری‌ها راه اندازی شده است.

او افزود: این واحد برای اولین بار در بخش حبوبات در سطح کشور با تجهیز و بهینه سازی زیرساخت‌های موجود و با صرف حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه ایجاد شده است.

او همچنین از ایجاد واحد به‌نژادی سریع در این موسسه خبرداد و گفت: این واحد برای اولین بار در کشور در این موسسه راه اندازی شده است.

گلکاری افزود: در این واحد، فرآیند اصلاح و معرفی ارقام جدید با بهره گیری از روش‌های نوین به میزان ۲ تا ۳ سال کوتاهتر می‌شود که تحولی مهم در زمینه تسریع در معرفی ارقام جدید به شمار می‌رود.

موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور فعالیت‌های تحقیقاتی خود را از سال ۱۳۷۱ شروع کرده و هرساله نزدیک به ۲۰۰ طرح تحقیقاتی را در پنج ایستگاه اصلی و ۹ ایستگاه فرعی در مناطق مختلف کشور اجرا می‌کند.

افزایش عملکرد محصولات زراعی دیم شامل غلات (گندم نان، گندم دوروم، جو و تریتیکاله)، حبوبات (نخود و عدس)، دانه‌های روغنی (کلزا، آفتابگردان و گلرنگ) و علوفه از مهمترین اهداف این موسسه است.

ایستگاه اصلی مناطق سردسیر این موسسه در مراغه، ایستگاه اصلی مناطق معتدل در سرارود کرمانشاه، ایستگاه اصلی مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر در گچساران، ایستگاه اصلی مناطق سرد و کم باران شمال شرق در شیروان خراسان شمالی و ایستگاه اصلی مناطق سرد و کوهستانی غرب در قاملو کردستان واقع است.


انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.