فناوران ایرانی توانستند از نانو هیدروکسی آپاتیت شده در خمیر دندان‌ها تا ۷۵ درصد از پوسیدگی دندان را کاهش دهند.

خمیر دندانبه گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، فناوران ایرانی توانستند از نانو هیدروکسی آپاتیت تولید شده که شباهت ساختاری با ترکیبات استخوان دارد را در محصولات متعددی استفاده کنند.

در حال حاضر با استفاده از این نانومواد، خمیردندانی تولید شده است. به دلیل استفاده از این گرانول هیدروکسی آپاتیت کربناته نانوساختار، هیدروکسی آپاتیت روی سطح دندان را می‌پوشاند، در نتیجه حساسیت دندان نسبت به مواد غذایی سرد و گرم کاهش می‌یابد و به نوعی می‌توان گفت که این خمیردندان با استفاده از هیدروکسی آپاتیت  تبدیل به خمیردندان ضدحساسیت شده است.


بیشتر بخوانید: مهار سکته مغزی به کمک نانوذرات


شرکت تولیدکننده این محصول از این هیدروکسی آپاتیت کربناته نانوساختار برای تولید خمیر بندآورنده خونریزی استفاده کرده که خونریزی را در کمتر از یک دقیقه متوقف می‌کند. مواد اصلی تشکیل‌دهنده این محصول هیدروکسی آپاتیت و بیوگلس هستند که جزو مواد معدنی اصلی استخوان طبیعی سالم بوده و علاوه بر عملکرد هموستاتیک، ترمیم و بازسازی بافت استخوانی را بدون هیچ‌گونه سمیت یا پاسخ التهابی تسریع می‌کنند.

البته محققان با استفاده  از  هیدروکسی آپاتیت کربناته نانوساختار  فلوراید سدیم ۵ درصد  تولید کردند که در تماس با سطح دندان به تدریج فلوراید آزاد می‌کند و پوسیدگی دندان‌ها را از ۲۵ تا ۷۵ درصد کاهش می‌دهد. به زودی این محصول  به کشور‌های همسایه صادر می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار