به گزارش خبرنگار
راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در نشست خبری چهارمین نمایشگاه حمل و نقل با بیان اینکه آزمایشگاه مکانیک خاک راه اندازی شده و از این پس شاهد افزایش کیفیت خاک خواهیم بود، گفت: از لحاظ ذاتی در آزمایشگاهها پروژه کنترل کیفیت صورت میگیرد و دراین آزمایشگاه آمار و اطلاعات از خاک به صورت دقیق در اختیار و دسترسی گروهها قرار میگیرد.
او با اشاره به اینکه در بخش دیپلماسی حمل و نقل اقداماتی را آغاز کردهایم، گفت: کیمیسون مشترکی با ریاست وزیر راه و شهرسازی برگزار شده که برای هر یک از قطبهای این کمیسیون کتابچهای حاوی راهبرد ایران با آن کشور برنامه ریزی میشود که برای ساخت آن با همکاری ۲۷ کشور فعالیتهای خود را آغاز کردهایم تا اقدامات ویژه ما با آن رونق بگیرد.
آدم نژاد اظهار کرد: سالیان سال با برخی کشورها مشکلات زیادی وجود داشت که خوشبختانه در حال حاضر این موانع مرتفع شده است.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: دیپلماسی حمل و نقل کشور به کشور انجام میشود و بر اساس تحلیلی که همه کارشناسان بین الملل انجام دادهاند بین سالهای ۲۰ تا ۲۵ سال دیگر چین به عنوان کریدور اصلی نقش ایفا خواهد کرد و همین موضوع باعث سرمایه گذاری هزاران میلیارد تومان خواهد شد.
او اظهار کرد: کریدورهای رقیب بسیاری برای کشورهای دیگر وجود دارد که وظیفه جابجایی را در منطقه بر عهده گرفته است بخشی از جریان کار در افغانستان صورت میگیرد که در حال برنامه ریزی برای ایفا نقش در آن هستیم.
آدم نژاد یادآور شد: ایران دارای کریدورهای مهمی شمال به جنوب و شرق به غرب است که از جمله آن میتوانیم به افغانستان اشاره کنیم.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: ما در ۲۵ سال آینده جریان انتقال انرژی به سمت اروپا در قالب یک کمربند راه چین انجام خواهیم داد که سرمایه گذاری ۱ هزار میلیارد تومانی را در آن انجام خواهیم داد.
او افزود: کریدور رقیب دیگری هم وجود دارد که در جریان داده کاوی در منطقه در حال انجام است.
آدم نژاد با اشاره به اینکه جریانهایی را در منطقه به صورت کامل رصد میکنیم، گفت: ایران در تقاطع شمال جنوب و شرق به غرب باید به آن توجه کند.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به این که دو ویژگی مهم این کریدور اتصالات از شمال به جنوب و غرب به شرق است، افزود: میزان کالا از افغانستان و صادرات آن به ترکیه سعی کردهایم ویژگیهای متفاوت ایران را نشان دهیم.
او با اشاره به اینکه ما باید پتانسیل خود را در مرزهای زمینی افزایش دهیم، افزود: مدیریت واحد بندی هنوز در این بخشها ایجاد نشده و همین موضوع باعث از دست دادن یکپارچگی شده است بنابراین باید میزان تعاملات خود را در این حوزه افزایش دهیم.
آدم نژاد با اشاره به اینکه از هفته گذشته سامانه تخلیه بندر در بندر شهید رجایی راه اندازی شده است، گفت: در حوزه استارتاپها مشکلات بسیار زیادی وجود دارد.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: با توجه به اینکه تردد در بخشهای حمل و نقل برونشهری گازوئیل است و به دلیل آنکه تغییراتی در قیمت آن انجام نشده ما تغییرات محسوسی را در حوزه قیمتها ندیدهایم.
او بیان کرد: طرح جامع حمل و نقل به دولت ارسال شده است و امسال برای اولین بار بودجه سال ۹۹ را بر اساس طرح جامع حمل و نقل طرح ریزی کردهایم.
آدم نژاد اظهار کرد: پنجره واحد صدور مجوز شرکتهای لجستیک راه اندازی شد و در سبد انرژی کارهای بسیار زیادی را انجام دادهایم.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: هم اکنون مصرف ۵۰ میلیون لیتر گازوئیل در حمل و نقل برونشهری، درون شهری و ریل ارزیابی شده است که این رقم بسیار زیادی برای این حوزه به شمار میرود.
او تصریح کرد: در شرایط درست باید ۴۰ میلیون لیتر در روز مصرف کنیم بنابراین نظام توزیع کشور باید در این بخش اصلاح شود.
آدم نژاد یادآور شد: نظام توزیع باید درست شود به طوری که از ظرفیتهای کامل ناوگان در این بخش استفاده خواهد شد وناوگان ریلی به صورت کامل در این حوزه با دقت اقدمات خود را انجام خواهد داد همچنین راهبردی در این بخش در حال طراحی است تا ۱۰ میلیون لیتر مازاد روزانه اصلاح شود و ما این موضوع را در ستاد سوخت دنبال خواهیم کرد.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سعی خواهیم کرد حداقلهای حقوق مسافران را رعایت کنیم، گفت: باید حقوق مسافران اصلاح شود و تا کنون توانستهایم حقوق مسافران در بخش هوایی را اصلاح کنیم و این حقوق باید مبتنی بر حقوق واقعی مسافر باشد.
او با اشاره به اینکه همه پروژههای راهسازی و حمل و نقلی اگر تجاری سازی در پروژههای حمل و نقلی انجام نشود نمیتوان برقی کردن شبکههای آزادراهی را مد نظر قرار داد.
آدم نژاد افزود: امسال ۵.۵ درصد حوزه ترانزیت ریلی افزایش یافته که امیدواریم این رقم هر ساله افزایش بیشتری پیدا کند.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: ظرفیت جابجایی ریلی ما ۳۰ میلیون تن است، اما متاسفانه ۱۲.۵ میلیون تن بار در این بخش جابجا میشود.
او بیان کرد: کریدور شمال جنوب اساسا وظیفه ترانزیتی دارد و باید ۵.۵ درصد افزایش داشته باشد و اگر بتوانیم در سالهای آینده فعالیتهایی را در این حوزه انجام دهیم میتوانیم شاهد رشد ۴۵ درصدی باشیم.
آدم نژاد اظهار کرد: در حوزه فرودگاه بین الملل امام خمینی (ره) دو هدف دنبال میشود که در مرحله اول باید به قطب اول بار تبدیل شویم و در مرحله دوم باید به قطب مسافر برسیم به هر حال فرودگاه بین المللی امام خمینی نقش ترانزیتی دارد و فرودگاه امام این نقش را بر عهده گرفته است.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: دو بندر در حوزه
خلیج فارس وجود دارد که بندر کوارد پاکستان و بندر چابهار که هر دو بندر مزیتهای بسیار زیادی دارد و در رقابت ۱۰۰ درصدی با هم هستند بنابرانی باید مسیرهای تخلیه هر دو بندر سریع و ارزان انجام شود.
انتهای پیام/