دستکاری گزارش نهایی «سازمان منع سلاح‌های شیمیایی» درباره حمله شیمیایی به دوما

ویکی‌لیکس در افشاگری دیگری فاش کرد گزارش «سازمان منع سلاح‌های شیمیایی» در خصوص حمله شیمیایی به دومای سوریه دستکاری شده است.

دستکاری گزارش نهایی «سازمان منع سلاح‌های شیمیایی» درباره حمله شیمیایی به دومابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، وب‌سایت افشاگر «ویکی‌لیکس» اسنادی را درباره تحقیقات «سازمان منع سلاح‌های شیمیایی» (OPCW) در مورد حمله شیمیایی که هفتم آوریل ۲۰۱۸ در دومای سوریه انجام شد و آمریکا و هم‌پیمانانش از جمله انگلیس و فرانسه مدعی شدند کار دولت بشار اسد بود منتشر کرده و موضع واشنگتن و هم‌پیمانانش را در این خصوص به چالش کشیده است.

در سومین دسته اسنادی که این سایت در خصوص حمله شیمیایی به دوما منتشر کرده، آمده است گزاش نهایی تحقیقات OPCW نمایانگر نظرات واقعی افرادی که برای یافتن حقیقت مامور شده بودند نیست. این اسناد شامل یادداشت اعتراضی یکی از دانشمندان حاضر در ماموریت حقیقت‌یابی به همراه اظهارات یکی از اعضای کمیته حقیقت‌یاب اصلی مرتبط با گزارش نهایی این سازمان است.

ویکی‌لیکس می‌نویسد: این اسناد دستکاری حقایق را در گزارش منتشر شده از سوی OPCW درباره سلاح‌های شیمیایی در سوریه نشان می‌دهد. از جمله این اسناد یادداشتی است که می‌گوید ۲۰ بازرس فکر می‌کنند گزارش نهایی «دیدگاه‌های اعضای تیم مستقر در سوریه را منعکس نمی‌کند.»

این یادداشت فاش می‌کند که حدود ۲۰ دانشمند (تیم اصلی حقیقت یابی) که در ماموریت حقیقت یابی در دوما شرکت داشتند در نگارش گزارش نهایی مشارکت نداشتند و تقریبا یک تیم کاملا جدید برای تهیه گزارش نهایی گرد هم آمده‌اند. در این وب‌سایت افشاگر آمده است: «بنا بر اطلاعات موجود در یادداشت، تیم تازه از سوی افرادی که فقط در کشور X فعالیت می‌کردند، تشکیل شد. مشخص نیست که به کدام کشور اشاره می‌شود.»

همچنین برای نخستین بار ویکی‌لیکس گزارش‌های مقدماتی و موقت OPCW را به همراه نسخه‌های ویراش شده نهایی آن‌ها برای مقایسه منتشر ساخت است. به ویژه آنکه در این گزارش‌ها، اطلاعاتی درباره دو سیلندر کلر که ظاهرا برای اثبات حمله ادعایی مورد استفاده بوده و گفته می‌شد در دو منطقه مشاهده شده است وجود دارد.

ویکی‌لیکس در این خصوص می‌نویسد: به نظر می‌رسد قسمتی از اطلاعات مربوط به سیلندر‌ها عمدا در گزارش تقلیل یافته OPCW حذف شده است، از جمله آنکه اطلاعات مربوط به میزان غلظت و همچنین منشاء واقعی آن سیلند‌رها کاملا پاک شده‌اند. همچنین مشخص است که چگونه تغییرات مهم در گزارش نهایی از طریق بحث‌های کارمندان OPCW که از طریق ایمیل صورت گرفته روی داده است. در ارزیابی مهندسی همان کارمندی که از او نام برده شد، لان هندرسون، به نقص این‌گونه اطلاعات اشاره شده است که در نهایت این چنین نتیجه گیری می‌کند که سیلندر‌ها به صورت دستی در آن مکان‌ها قرار گرفته‌اند. اما هیچ‌یک از این‌ها در گزارش‌های موقت و یا پایانی OPCW نیامده است.

بازرسان گفته‌اند غلظت مواد شیمیایی پیدا شده باید در گزارش درج شود تا مردم از خواندن گزارش موقت منع شوند و نتیجه گیری شود که حمله با گاز کلر رخ داده است.

ویکی‌لیکس ادامه می‌دهد: بنا به گفته نویسنده همان یادداشتی که پیشتر گفته شد، پس از بازگشت او از تحقیقات حقیقت‌یابی در دوما، وظیفه تحلیل و ارزیابی آن دو سیلندر به او محول گشت، اما «به دلایلی که هیچ‌گاه روشن نشد» از ادامه باقی کار‌ها منع شد.

این دانشمند گفت این کار را با این منطق که او بهترین عضو تیم است پذیرفته است. او استدال کرد که به مناطقی در دوما رفته بود و دارای تجربه در متالوژی، مهندسی شیمی (از جمله طراحی مخازن تحت فشار)، تهجیزات توپخانه‌ای و توسعه دفاعی بود. نویسنده یادداشت در ادامه گفت: «در پایان، باید تاکید کنم که من هیچ گونه عقیده، علاقه یا دیدگاه جدی نسبت به دیدگاه فنی این مسئله ندارم و همچنین هیچ گونه علاقه‌ای به نتایج سیاسی ندارم. علاقه من به تکنولوژی آن است؛ علم، مهندسی و حقایق خودشان صحبت خواهند کرد.»

این دانشمند علاوه بر اینکه از کار کنار گذاشته شد، از به روزرسانی گزارش نیز محروم شد و حتی اجازه پیدا نکرد گزارش نهایی را بررسی کند. او گفت ارزیابی فعلی‌اش آن است که گزارش کمیته حقیقت‌یاب ناقص است.

مطالب ویکی‌لیکس حاکی از آن است که گزارش نهایی OPCW به دلیل حذف آگاهانه و انتخاب برخی از بخش‌ها از سوی مسئولان این سازمان دستکاری شده و به درستی نمایانگر حقیقت نیست. این وب‌سایت افشاگر در ۲۴ نوامبر با انتشار یکی از ایمیل‌هایی که درز پیدا کرده بود اظهار کرد گزارش OPCW حاوی شواهدی نیست که بتواند اثبات کند دمشق از یک ماده کلر در این حمله استفاده کرده است، زیرا مواد شیمیایی باقیمانده می‌تواند بخشی از ماده سفید کننده کلر خانگی باشد. علائم در معرض قرار گرفتن که در یک فیلم جنجالی از سوی کلاه سفید‌ها نشان داده شد با شهادت شهود مطابقت ندارد. ویکی‌لیکس در این خصوص نوشت «حقایق مهم با آنچه در ابتدا ترسیم شده بود کاملا متفاوت است: تحریفات OPCW.»

در ۲۳ اکتبر نیز ویکی‌لیکس شواهد ارائه شده از سوی یک افشاگر OPCW را منتشر ساخت که در مصاحبه‌ای گفته بود در مورد صحت گزارش نهایی این سازمان در خصوص وقوع یک حمله شیمیایی در دومای سوریه شک و تردید‌های بسیاری وجود دارد.

در ماه مارس سال جاری میلادی، OPCW به این نتیجه رسید که به احتمال زیاد در حمله مشکوک آوریل ۲۰۱۸ در شهر دوما واقع در شمال شرق سوریه گاز کلر استفاده شده است. به نقل از رسانه‌های غربی و به گفته شبه نظامیان محلی بویژه تروریست‌های جبهه النصره، گاز سمی از سیلندر‌هایی منتشر شده است که از هواپیما بر زمین انداخته شد. آن‌ها ادعا کردند نیرو‌های دولت سوریه که برتری هوایی کامل را در آن زمان داشتند، مسئول این حمله ادعایی بوده است.

تحقیقات در این خصوص با انتشار ویدئویی جعلی از سوی سازمان کلاه سفید‌ها آغاز شد و OPCW با استناد به همین فیلم بازرسی‌ها و گزارش خود را پایه‌گذاری کرد. در این فیلم نشان داده می‌شود که کلاه سفید‌ها با استفاده از دارو و ریختن آب بر روی چند نفر از جمله کودکان که گفته می‌شود تحت تاثیر مواد شیمیایی حاصل از این حمله قرار گرفته‌اند در یک بیمارستان محلی به درمان آن‌ها می‌پردازند. این فیلم از سوی آمریکا، انگلیس و فرانسه برای توجیه حملات گسترده موشکی علیه اهداف نظامی در سوریه مورد استفاده قرار گرفت و با آنکه هنوز گزارش اولیه OPCW اعلام نشده بود، دولت سوریه را در این حمله ادعایی را متهم کردند.

سازمان کلاه سفید‌ها که ادعا می‌شود یک سازمان غیردولتی و NGO است، در بسیاری از مواقع در حال همکاری با جبهه النصره و فعالیت در مناطقی که گروه‌های مسلح و گروه‌های تروریستی آشکارا در آنجا فعالیت داشتند دیده شده است.

پس از آزادسازی شهر دومای سوریه، مقامات روسی فاش کردند که تجهیزات مورد استفاده در ساخت مواد منفجره و سلاح‌های شیمیایی پیشرفته در آزمایشگاه‌های این شهر در اروپا و آمریکای شمالی ساخته شده است. بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، نیز قدرت‌های غربی را به سوءاستفاده از «داستان‌هایی» که در مورد استفاده ارتش سوریه از سلاح‌های شیمیایی ساخته می‌شود به منظور ایجاد «بهانه برای مداخله نظامی مستقیم» علیه این کشور متهم کرد.

وزارت امور خارجه روسیه نیز تأکید کرد OPCW شواهد ارائه شده از سوی روسیه و سوریه را در این خصوص نادیده گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار