به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، اردیبهشت ۱۳۸۰ بود که اولین اسکله اضطراری با حضور مرحوم دادمان وزیر وقت راه در بندر امیرآباد بهشهر بهره برداری شد در آن سالها حوضچه این بندر تنها میتوانست در روز فقط پذیرای یک کشتی با تناژ زیر ۳ تن باشد روزهایی که فقط چوب و گندم از روسیه وارد میشد، اما حالا از گچ و سیمان و مصالح ساختمانی گرفته تا نمک برای مزه دار کردن سفره همسایگانمان از این بندر به روسیه صادر میشود.
بندر امیرآباد در شرق استان مازندران و فاصله ۵۱ کیلومتری با مرکز استان قرار دارد، این بندر با دارا بودن بیش از دو هزار هکتار اراضی پشتیبانی، برخورداری از زیر ساختهای مدرن حمل و نقل ریلی، اسکله رو – رو راه آهن و کامیون برای ترانزیت و حمل کالا و دسترسی به بازار ۳۰۰ میلیون نفری کشورهای CIS نقش مهمی را در ابعاد ملی و منطقهای توانسته است ایفا کند و در سالهای اخبر مورد توجه ویژه قرار بگیرد.
از سویی دیگر بندر امیرآباد به عنوان تنها بندر شمال ایران به شبکه ریلی کشور متصل است و با برخورداری از اراضی پشتیبانی وسیع، در سالهای اخیر زیرساختهای مناسب و مطلوبی برای سرمایه گذاری مطمئن و موفق ایجاد کرده است که نتیجه آن ایجاد فرصتهای سرمایه گذاری و ساخت مخازن ترانزیت فرآوردههای نفتی، روغن خوراکی و صنایع تبدیلی مرتبط با فولاد، چوب و کاغذ است.
کارخانههای تولید کاغذ، گچ، میلگرد، کلاف فلزی، سورتینگ، سردخانه، بسته بندی و ۶ سیلوی غلات به ظرفیت۲۳۰ هزار تن، مخازن روغن خوراکی، مخازن نگهدری مواد نفتی، ۶ باب انبار، احداث نیروگاه به ظرفیت ۵۸ مگاوات و احداث سایت ضد عفونی کامیونها از جمله طرحهایی است که تاکنون با سرمایه گذاری ۶ هزار و ۹۰۸ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی به بهره برداری رسیده است تا تحقق صادرات کالاهای متنوع از این بندر محقق شود.
حسینی که ۳ سال است کارخانه نمک راه اندازی کرده است میگوید: از زمانی که این کارخانه راه اندازی شده است روسها نیز به مشتریهای پروپاقرص نمکهای ایرانی تبدیل شدند و از ابتدای امسال تاکنون۲۵۰۰ تن نمک از بندر امیر اباد به روسیه صادر کردیم.
از دیگر محصولاتی که از بزرگترین بندر شمال کشور به کشورهای حوزه دریای خزر صادر میشود میتوان به مصالح ساختمانی و بخصوص سیمان اشاره کرد.
عرب زاده صادر کننده سیمان نیز میگوید: کشورهای حاشیه دریای خزر به دلیل کیفیت خوب و قیمت مناسب سیمانهای تولید کشورمان ترجیح میدهند بخشی از نیازهای خود را از اینجا تامین کنند و از شروع سال تاکنون ۱۷۴ هزار تن سیمان به کشورهای روسیه، ترکمنستان و قزاقستان صادر شده است.
عملیات احداث این مجتمع بندری بزرگ و مدرن از سال ۱۳۷۵ آغاز شد و استعدادهای بالقوه و امکانات متعدد آن سبب شد در سال ۱۳۷۶ از سوی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد به عنوان منطقه ویژه اقتصادی به تصویب برسد.
پس از ۴ سال تلاشهای بی وقفه در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۰ فاز اضطراری بندر بدست مرحوم دادمان، وزیر فقید وقت راه و ترابری افتتاح شد تا اولین نشانههای بندر با ورود نخستین کشتی حامل گندم پدیدار شود از آن سالها ۱۸ سال گذشته است و بندر امیرآباد اکنون با ۱۵ پست اسکله بعنوان یکی از نمادهای توجه ایران به مقوله ترانزیت کالا و کسب درآمد ارزی، ایجاد اشتغال، جذب سرمایه گذاری خارجی و بخش خصوصی تبدیل شده است.
رضوانی مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد میگوید: در دهه هشتاد و اوایل دهه ۹۰ فولاد جزء محصولاتی بود که از روسیه وارد بندر امیرآباد میشد، اما با راه اندازی کارخانههای فولاد در این بندر حالا میلگرد به کشورهای حاشیه دریای خزر صادر میکنیم.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد گفت: صادرکنندگان کشور با استفاده از ظرفیتهای این بندر علاوه بر میلگرد حدود ۶۸۵ هزار تن کالا مانند سیمان، کاشی، نمک، لوله و مصالح ساختمانی به کشورهای حاشیه دریای خزر صادر کردند.
رضوانی میگوید: استقبال سرمایه گذاران بخش خصوصی برای استفاده از ظرفیتهای بندر سال به سال در حال افزایش است به گونهای که سرمایه گذاری بخش خصوصی در این بندر با انعقاد قراردادهای جدید، از ۱۳ هزار و ۶۱۲ میلیارد ریال کنونی تا پایان سال جاری به ۱۷ هزار و ۸۴۲ میلیارد ریال خواهد رسید.
رکورد شکنیهای بندر امیرآباد تنها در حجم ورود کالا یا میزان صادرات و تنوع محصولات صادراتی نیست در سالهای نه چندان دور بیشترین حجم مبادلات ایران با بندر آستارا خان روسیه بود، اما اکنون این بندر شمالی با بندر کراس نواسک ترکمنستان، بنادر آستارا خان و ماخاچ قلعه روسیه، بندر باکو جمهوری آذربایجان، بندر اکتائو قزاقستان و بندر آلاجا ترکمنستان ارتباط تنگاتنگی دارد.
رضوانی مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد با بیان اینکه این بندر به جهت زیر ساخت و اراضی که وجود دارد سومین بندر بزرگ کشور است، گفت: در هشت ماه گذشته۶۱۴ فروند کشتی در این بندر پهلو گرفته است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۲ درصد افزایش دارد.
حسابی کاپیتان کشتی ایرانی میگوید: مجموعه سفرهایی که شناورهای دریای خزر بصورت منظم در این پهنه آبی انجام میدهند سالیانه ۴۰ تا ۵۰ سفر رفت و برگشت است.
او میگوید: بیشترین میزان تردد شناورها در بندر امیرآباد ثبت و غلات، سیمان، آهن آلات و محصولات کشاورزی از این بندر مهم به سایر کشورها صادر میشود.
از سویی دیگر این بندر اگرچه تنها بندر شمال کشور است که به خطوط ریلی متصل شده و میتواند کالاها را از طرزیق ریلی تا بنادر جنوب نیز ترانزیت کند، اما وجود پایانههای حمل و نقل کالا نیز رونق خاصی به این منطقه داده است کالاهایی که در بندر امیرآباد تخلیه میشوند به سرعت به هر نقطهای از کشور حمل میگردند.
رستمی نائب رییس کانون حمل و نقل شرکتهای کشور با اشاره به سهولت حمل و نقل بار از بندر امیرآباد به سراسر کشور گفت: در بندر امیرآباد روزانه ۵۴۲ دستگاه کامیون روزانه ۱۳ هزار تا ۱۴ هزار تن کالا را بارگیری و به هر نقطهای از کشور حمل میکنند.
او با بیان اینکه تمام کالاهایی که از بندر ترخیص میشود در کمترین زمان ممکن به سراسر کشور ارسال میگردد، افزود: کامیونها و شرکتهای حمل و نقل و باربری سالیانه بین ۶ تا ۷ میلیون تن کالا از بندر امیرآباد به سایر نقاط کشور حمل میکنند.
گزارش از سارا فرهمندراد
انتهای پیام/ م