مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت : برای موفقیت در حوزه‌های مختلف باید نگاهمان را عوض کنیم و به سمت پژوهش‌محوری برویم.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،مجید یزدان‌پناه مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در آیین نواختن زنگ پژوهش گفت : اگر آموزش و پرورش در مسیر پژوهش‌محوری حرکت کند و دانشگاه و صنعت نیز آموزش و پرورش را در این مسیر یاری کنند، می‌توانیم در تحقق شعار سال انتخاب شده از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان "رونق تولید" گام‌های مثبتی برداریم.

او گفت : دانشگاه بدون صنعت و صنعت بدون دانشگاه به دردی نمی‌خورد و نمی‌توانند مسیر جامعه را به سمت تولید سمت و سو دهند، لذا برای برون رفت از مشکلات حوزه تولید باید نگاهمان را عوض کرده و به سمت پژوهش‌محوری برویم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه هم اکنون شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان کرمانشاه یکی از قویترین شورا‌های پژوهشی کشور است، گفت: امروز معلمان پژوهنده استان کرمانشاه در کشور حرف برای گفتن دارند و صاحب رتبه‌های برتر هستند.

یزدان‌پناه با اشاره به حضور ۶۶۸ نفر از معلمان استان در برنامه معلم‌پژوهی گفت: ۳۰ نفر از این معلم‌ها به مرحله استانی و یک نفر به مرحله کشوری راه پیدا کرد که نشان از موفقیت‌های معلمان استان در حوزه پژوهش دارد.

او با اشاره به ورود موفق دانش‌آموزان استان به حوزه پژوهش‌محوری، گفت: باید دستاورد‌های این دانش آموزان را در قالب نمایشگاه‌هایی به جامعه عرضه کنیم و در عین حال برای توانمندتر کردن این دانش‌آموزان نیز برنامه ریزی داشته باشیم.

یزدان‌پناه اشاره‌ای هم به رویکرد مدارس استان به سوی پژوهش محوری داشت و گفت: امسال ۴۰۰ مدرسه مقطع ابتدایی در استان کرمانشاه وارد عرصه پژوهش محوری شده که ۳۰۰ مدرسه آن در مناطق روستایی و ۱۰۰ مدرسه دیگر در مناطق شهری هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با انتقاد از گرایش زیاد دانش آموزان به تحصیل در رشته علوم تجربی، افزود: دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها بدانند که گرایش صرف به تحصیل در رشته علوم تجربی نه تنها آن‌ها را به موفقیت در زندگی نزدیک نمی‌کند، بلکه حتی احتمال سرخوردگی آن‌ها به دلیل ناتوانی در تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی و... نیز دور از انتظار نخواهد بود.

یزدان‌پناه با بیان احتمال قبولی دانش آموزان در رشته‌های پزشکی به دلیل گرایش زیاد دانش‌آموزان به تحصیل در این رشته‌ها زیاد نیست، گفت: بر اساس آمار‌ها هم اکنون سالانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر در رشته تجربی در آزمون سراسری شرکت می‌کنند، اما احتمال پذیرش تنها سه تا چهار هزار نفر در رشته‌های گروه علوم پزشکی در دانشگاه‌ها وجود دارد.

یزدان‌پناه گفت: در حال حاضر در رشته‌های ریاضی و علوم انسانی به ترتیب ۱۰۱ و ۹۹ هزار صندلی خالی در دانشگاه‌ها وجود دارد.

او با اشاره به برنامه ریزی آموزش و پرورش استان کرمانشاه برای سوق دادن دانش آموزان از تحصیل در رشته علوم تجربی به دیگر رشته‌ها، گفت: از دو سال پیش تاکنون درصد گرایش دانش آموزان به رشته تجربی از نزدیک ۶۰ درصد به ۴۲ درصد رسیده و استان کرمانشاه هم اکنون جزو معدود استان‌هایی است که این آمار در آن به زیر ۵۰ درصد دانش آموزان رسیده است.

یزدان‌پناه گفت: گرایش دانش‌آموزان استان کرمانشاه به تحصیل در رشته ریاضی تا دو سال پیش سه درصد بود که هم اکنون به نزدیک ۱۰ درصد رسیده است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با توصیه به دانش‌آموزان برای تحصیل در رشته‌های فنی، گفت: جامعه و بازار کار به شدت به تحصیلکردگان رشته‌های فنی نیاز دارد.

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.