به منظور بهبود وضعیت تغذیه مزارع زعفران و دریافت عناصر مورد نیاز جهت رشد و افزایش عملکرد آن به محلول پاشی مزارع با انواع کودهای کامل ریزمغذی توزیع توصیه می گردد.

محلول پاشی طلای سرخ /آبیاری به موقع مهمترین عامل در رشد زعفران/منتشرنشودبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محلول پاشی پس از پایان یخبندان زمستان و استفاده از کود‌ها به جهت تقویت پیاز دختری و افزایش گلدهی و تامین عناصر مورد، نیاز گیاه انجام می‌گیرد، زعفران کاران با انجام آنالیز برگ و خاک در خصوص تغذیه مزارع زعفران به صورت محلول پاشی و کود آبیاری جهت توسعه سطوح برگ و تقویت بنه‌های دختری تشکیل شده اقدام نمایند.

 

 

کودهای مناسب در محلول پاشی زمستانی

 
رامین اسمی کارشناس مسئول جهادکشاورزی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، با اشاره به اینکه کودهای مناسب در محلول پاشی زمستانی در مزارع زعفران به کشاورزان توصیه می شود، می گوید: در زاچ آب از اوره، اوره فسفات و به خصوص از سولوپتاس غافل نشوید.
 
او ادامه می دهد:کودهای مناسب جهت استفاده در هر یک هکتار به شرح زیر است:
 
کود اوره (کود سفید) اولین کودی که کشاورزان باید استفاده کنند.
شرایط  استفاده ۱۰۰ کیلو همراه با آبیاری
 
کود سولوپتاس از مقاومت گیاه را در برابر یخ زدگی افزایش می‌دهد و در مزارع که سن آن‌ها بیشتراز ۲ یا ۳ سال باشد باشد تاثیر آن بیشتر خواهد بود.
شرایط استفاده   ۲۵ تا ۳۰ کیلوگرم همراه با آبیاری 
 
 کود اسید هیومیک در تغذیه مناسب و رشد سطح پیاز زعفران، افزایش برداشت در سال آینده ، همچنین سبب کاهش pH خاک می‌شود و با کاهش pH خاک سبب جذب بهتر فسفر و دیگر عناصر غذایی می‌شود که در نتیجه پیاز دختری درشت‌تر خواهد شد.
 
کارشناس مسئول جهادکشاورزی می گوید: توصیه می شود کشاورزان  از گوگرد مایع به مقدار  ۸ تا ۱۰ لیتر در محلول پاشی مزارع زعفران استفاده کنند.
 
عوامل کلیدی در پرورش طلای سرخ / آبیاری به موقع مهمترین عامل در رشد زعفران
 

استفاده از روش های مکانیکی و دستی جایگزین تغذیه لوکس

 
اسمی با اشاره به اینکه استفاده از بعضی کود‌ها زمینه ساز برخی آفات و بیماری‌ها می‌شوند، می افزاید: کاربرد سموم در قالب علف کش‌ها خسارات زیادی را به محیط زیست وارد می‌کنند و خطراتی را برای سلامت محصول و انسان به همراه دارد.
 
او تصریح می کند: توصیه می‌شود کشاورزان از تغذیه لوکس و بیش از نیاز زعفران استفاده نکنند و همچنین استفاده از روش‌های مکانیکی برای از بین بردن علف‌های هرز جایگزین مناسبی برای مقابله شیمیایی است.
 
محلول پاشی طلای سرخ /آبیاری به موقع مهمترین عامل در رشد زعفران/منتشرنشود
 

زمان مناسب محلول پاشی زمین های زعفران

 
کارشناس مسئول جهادکشاورزی می گوید: مهمترین مرحله کوددهی و بهترین زمان محلول پاشی زعفران، اوایل بهمن تا نیمه اسفند به صورت محلول پاشی و کود آب است ،  نقش محلول پاشی در باردهی افزایش عملکرد زعفران انکار ناپذیر است و نتایج بسیار خوبی  به همراه داشته است.
 

۱-محلول پاشي مزارع زعفران در اواخر بهمن ماه و اوايل اسفند ماه كه ريشه هاي زعفران شروع به تحليل و از بين رفتن مي كند بسيار مي تواند براي درشت شدن پياز ها و افزايش محصول سال بعد مناسب باشد و بر اساس تحقيقات انجام شده باعث افزايش ٣٠ درصدي محصول مي شود.


٢- استفاده از كودهايي كه نسبت NPK آن ٤-٨-١٢ به همراه ميزان كمي از عناصر ريز مغذي مي باشد به نسبت ٥ تا ٧ در هزار بر روي برگ هاي زعفران مناسب مي باشد.


٣-محلول پاشي بايد در زماني صورت گيرد كه دماي هوا مناسب و مطمئن باشيم كه بعد از انجام محلول پاشي تا ٤٨ ساعت بارندگی نباشد.

 
 
محلول پاشی طلای سرخ /آبیاری به موقع مهمترین عامل در رشد زعفران/منتشرنشود
 

بر اساس آب و هوای مناطق مختلف اولین مرحله محلول پاشی زعفران در اواخر بهمن و دومین مرحله در نیمه اسفند ماه صورت می­ گیرد، تامین عناصر ضروری زعفران در بهمن و اسفند باعث افزایش قدرت پیاز دختری و درشت شدن آن و تبعا افزایش گل می ­شود. محلول پاشی مزرعه در این دوره کوتاه با کودهای کامل با فرمول مناسب و تحقیق شده موجب درشت شدن پیازها و گل ­آوری آنان در سال بعد و نهایتا افزایش تولید زعفران می ­شود. در این زمان ریزمغذی ­ها را از طریق اسپری کردن کود مایع به برگ­ ها، به گیاه می­رسانیم. اینکار در زمانی انجام می­شود که مادر مرده است. برگ از طریق روزنه­ ها کود را جذب می­ کند و تغذیه صورت می ­گیرد. مرحله بعدی محلول پاشی اوایل فروردین است این کار به ذخیره نیروی پیاز و در نتیجه گلدهی و بازدهی بالاتر پیاز زعفران کمک می­کند.

انتهای پیام//
 
گزارشگر: زهراقره ای
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.