پس از ده ماه اعتراضات بی‌سابقه و گسترده مردمی در الجزایر، قرار است امروز در این کشور انتخابات برگزار شود، انتخاباتی که به عقیده کارشناسان نوعی نمایش ساختگی است.

برگزاری انتخابات در الجزایر در سایه اعتراضات مردمیبه گزارش گروه بین‎‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره انتخابات الجزایر نوشت: الجزایری‌ها، عملا پس از ۱۰ ماه اعتراضات مردمی گسترده و بی‌سابقه، امروز (پنجشنبه) برای انتخاب جانشین عبدالعزیر بوتفلیقه در انتخاباتی که مانوری برای بقای نظام تلقی می‌شود، پای صندوق‌های رأی فراخوانده شدند.

«حراک» جنبش ضد نظام که ۲۲ فوریه شکل گرفت، هیچ نشانه‌ای دال بر از نفس افتادن نشان نداده است و به شدت مخالف انتخاباتی است که حکومت که در دست ارتش است، با وجود تنش‌ها، می‌خواهد به هر قیمتی برگزار کند. پنج نفری که برای ریاست جمهوری نامزد شده‌اند، همگی از سوی معترضان به عنوان فرزندان «سیستم» تلقی می‌شوند.

این جنبش اعتراضی انتخابات را «نمایشی مضحک» توصیف کرده است و بیش از هر زمان دیگری پایان نظامی را که از زمان استقلال الجزایر در سال ۱۹۶۲ روی کار است و کنار رفتن همه آن‌هایی که از بیستمین سال ریاست جمهوری بوتفلیقه حمایت کردند یا در آن شرکت کردند، خواستار شده است. بوتفلیقه ماه آوریل مجبور به استعفا شد.

جمعه پیش، جمعیتی عظیم در آخرین تظاهرات هفتگی پیش از انتخابات شرکت کردند که گستردگی طرد نظام حاکم را نشان می‌داد. چهارشنبه، کمتر از ۲۴ ساعت قبل از انتخابات، هزاران تظاهرکننده در الجزیره، پایتخت، قاطعیت خود را برای شرکت نکردن در انتخابات نشان دادند. پلیس مجبور شد نیروی گسترده‌ای را برای پراکندن آن‌ها بسیج کند.

شعب رأی‌گیری قرار است ساعت هشت به وقت محلی باز و ساعت ۱۹ به وقت محلی بسته شوند. هیچ رقمی در مورد میزان مشارکت یا شمارش آرا احتمالا در پایان انتخابات اعلام نخواهد شد. در انتخابات‌های قبلی، میزان مشارکت اواخر غروب مخابره و نتایج فردای آن اعلام می‌شد. بر اساس نتایج انتخابات، دور دوم ممکن است در هفته‌های آینده برگزار شود.

از آنجا که در الجزایر نظرسنجی وجود ندارد، پیش بینی اینکه چه درصدی از ۲۴ میلیون رأی دهنده پای صندوق‌های رأی حاضر خواهند شد، در کشوری که مشارکت از قبل به طور سنتی ضعیف بوده است، دشوار خواهد بود، اما بیشتر ناظران عدم مشارکت گسترده را پیش بینی کرده‌اند.

شعب رأی گیری در کنسولگری‌های الجزایر در خارج که انتخابات در آن‌ها شنبه آغاز شد، گواهی بر این امر است. شعب رأی گیری تقریبا خالی بودند و مقابل آنها، تظاهرکنندگان معدود شهروندانی را که آمده بودند رأی دهند هو می‌کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار