شماری از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با بیان اینکه کمیسیون انتخابات از تقلب تیم «اشرف غنی» حمایت می کند تاکید کردند که تصمیم های کمیسیون انتخابات نزد این شورا مشروعیت ندارد.

 

تصمیم های کمیسیون انتخابات دیگر مشروعیت ندارد/ اعلام نتایج موجب بحران خواهد شدبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تاکید کرد که اگر کمیسیون انتخابات در شرایط فعلی نتایج را اعلام کند، به شدت موجب بحران خواهد شد.

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تاکید کردند که انتخابات از مسیر اصلی خود خارج شده و تصمیم های کمیسیون انتخابات نزد این شورا مشروعیت ندارد.

احمد ولی مسعود، نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و عضو شواری نامزدان ضمن بیان اینکه کمیسیون انتخابات بخشی از بحران کنونی در پروسه انتخابات است اظهار داشت: اعلام نتایج انتخابات در واقع اعلام یک بسته بحران است.

وی افزود: در شرایط فعلی گزینه ای جز تشکیل «حکومت مشارکتی انتخاب محور» برای مهار بحران انتخاباتی وجود ندارد.

شهاب حکیمی، دیگر نامزد انتخابات افغانستان و عضو شورای نامزدان بیان داشت: «بسیار واضح است که اکثر والیان و ولسوالان به نفع تیم دولت ساز (به رهبری اشرف غنی) تقلب کرده‌اند و اکنون کمیسیون به این تقلب مشروعیت می‌دهد به همین دلیلکارکرد اعضای کمیسیون انتخابات در نزد ما مشروعیت خود را از دست داده است.»

شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان همچنین در بیانیه ای اعلام کرده است که کمیسیون انتخابات نشان داده است که موضع تیم انتخاباتی «دولت ساز» که هیچ شکایتی از پروسه انتخابات ندارد را بیان می کند.

جنجال اصلی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بر سر 300 هزار رای غیر بایومتریک است. تیم انتخاباتی عبدالله و شماری دیگر از نامزدها خواستار ابطال این آرا هستند اما کمیسیون انتخابات تاکنون این اقدام را انجام نداده است.

کمیسیون انتخابات افغانستان حدود یک ماه پیش، بازشماری آرای انتخابات ریاست جمهوری را آغاز کرد اما این اقدام با واکنش منفی برخی از نامزدها مواجه شد. نامزدهای معترض تاکید داشتند که کمیسیون انتخابات باید پیش از بازشماری، آرای تقلبی را باطل اعلام کند و همین اعتراضات سبب شد تا بازشماری آرا در هفت ولایت بازشماری انجام نشود.

کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرده است که درباره اعلام نتایج انتخابات بدون بازشماری آرای این هفت ولایت تصمیم گیری خواهد کرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.