حسینی درگفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اروپا اجرای تعهدات برجامی خود را تا انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا به تاخیر می‌اندازد

تحلیلگر سیاسی گفت: اروپا تا پیش از انتخابات ۲۰۲۰ گامی در جهت تحقق وعده‌های برجامی خود برنمی دارد.

اروپادیاکو حسینی  تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تهدید اروپا به اجرای مکانیسم ماشه اظهار کرد: اروپایی ها ایران را تهدید به فعال کردن مکانیزم ماشه می کنند چراکه از برداشته شدن گام پنجم از سوی جمهوری اسلامی ایران به شدت نگران هستند.

او ادامه داد: البته اروپا می داند اجرای مکانیسم ماشه یا برگشت تحریم ها می‌تواند برای آنها خطرناک باشد و جمهوری اسلامی ایران را تشویق به واکنش‌های جدی‌تر درجهت  پاسخ به اقدامات کشور‌های اروپایی کند، از سویی دیگر به نظر می‌رسد نامه‌ تروئیکای اروپایی به ظن آنها نوعی هشدار به ایران بوده و این پیام را می رساند که  با برداشتن گام پنجم مکانیسم ماشه  فعال خواهد شد.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه اروپا قصد دارد اراده ایران در برداشتن گام های بعدی را بسنجد، افزود:  اگر تهران در ادامه کاهش تعهدات برجامی واکنش نرم‌تری را نشان دهد، به این معناست که آستانه تحمل ایران می‌تواند در چنین شرایطی بالاتر از حال حاضر هم باشد. ایران متوجه این موضوع شده است.

حسینی ادامه داد: در مقابل این سیاست ها، پیام‌های ایران بسیار قاطع بود و مقامات کشورمان هم به صورت آشکار اعتراض ها را به طرف های اروپایی منتقل کردند. در همین راستا اروپایی‌ها متوجه این امر شدند که چنین سوء استفاده‌های غیر موجهی را در قطعنامه ۲۲۳۱ تحمل نخواهیم کرد. همچنین به آنها اعلام شد که چنین هشدارهایی نمی‌تواند مانع از برداشته شدن گام‌های بعدی ایران شود چراکه این تصمیم و واکنش طبیعی به عدم التزام اروپا به تعهدات خود در برجام  بوده است.

او با اشاره به همراهی اتحادیه اروپا با سیاست‌های خصمانه آمریکا در قبال ایران تصریح کرد: ما تقریبا برداشت روشنی از عملکرد اروپا داریم، میزان ایستادگی طرف های برجامی در برابر آمریکا درهمین سطحی است که تا کنون شاهد بوده‌ایم. اروپایی‌ها ترجیح می‌دهند که با آمریکا مواجهه سخت در برابر ایران نداشته باشند.

حسنی افزود: اروپا تلاش دارد تا حد امکان زمان خریده و چشم به نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری در ایالات متحده داشته باشد، چراکه   ترامپ را پدیده موقتی در عرصه بین الملل و سیاست خارجی کشورش می دانندبرای همین  قصد مقابله با آن را دارند. در نتیجه بحث برجام تا انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور به طول خواهد انجامید.

تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: با توجه به رفع محدودیت های هسته‌ای ایران در راستای گام چهارم، از نظر اروپا برجام کاملا بی معنی شده، همچنین آنها تصور می کنند فقط طرف ایرانی ملزم به رعایت تعهداتش  در این توافق است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار