رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه میزان فرسایش خاک در استان را سالانه ۱۲ تن در هکتار اعلام کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،نوربخش حاتمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه آیندگان عملکرد ما را در حوزه‌های مختلف ارزیابی خواهند کرد، گفت : این موضوع می‌طلبد تا بیشتر برای حفاظت از منابع موجود و از جمله آب و خاک بکوشیم.

او با اشاره به تصویب و ابلاغ قانون حفاظت از خاک، گفت : این قانون تکالیف و وظایف دستگاه‌ها را برای حفاظت از خاک به صورت شفاف و روشن به ویژه برای دو دستگاه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست که دستگاه‌های اصلی مرتبط با خاک هستند، مشخص کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: با اجرای درست قانون حفاظت از خاک شاهد جلوگیری از فرسایش بیشتر خاک باشیم.

او اشاره‌ای هم به آمار‌های مرتبط با فرسایش خاک در کشور داشت و افزود: فرسایش خاک در کشور سالانه حدود ۱۶.۵ تن در هکتار است که عدد تامل برانگیزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه میزان فرسایش خاک را در استان کرمانشاه سالانه ۱۲ تن در هکتار عنوان کرد و افزود: این میزان فرسایش ۱۲ برابر اتحادیه اروپا و سه برابر آسیا است.

حاتمی با بیان اینکه استان کرمانشاه حدود ۹۴۰ هزار هکتار اراضی زراعی دارد که ۸۰ درصد آن اراضی دیم است، گفت: هم اکنون ۸۰ درصد اراضی دیم استان کرمانشاه در معرض فرسایش خاک هستند و همه این‌ها در حالیست که اگر خاک را از دست بدهیم، همه چیز را از دست خواهیم داد.

او با بیان اینکه به منظور کنترل فرسایش خاک با تحویل حدود ۱۵۰ دستگاه ماشین‌آلات کشت مستقیم به بهره برداران به سمت کشاورزی حفاظتی رفته‌ایم، گفت: استان کرمانشاه در حوزه کشاورزی حفاظتی در کشور پیشرو است.

او اشاره‌ای هم به پایین بودن میزان تولید در واحد سطح در محصولات مختلف کشاورزی به عنوان یکی از چالش‌های بخش کشاورزی داشت و افزود: آمار‌ها نشان می‌دهد میزان تولید در واحد سطح از نصف رکورد‌های تولید همان محصولات هم کمتر است که این موضوع هدر رفت منابع آب و خاک را در پی خواهد داشت.

او افزود: در حالیکه میزان عملکرد محصولی مثل گندم آبی در استان کرمانشاه تا حدود ۱۴ تن هم می‌رسد، اما در حال حاضر متوسط عملکرد گندم آبی در کشور زیر پنج تن در هکتار است.

علی بهشتی آل آقا رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه نیز در این همایش با بیان اینکه همه باید قدر خاک را بدانیم، افزود: حفاظت از خاک کار یک گروه و یک نهاد و ارگان نیست، بلکه برای حفاظت از خاک همه مردم باید پای کار بیایند.

بهشتی آل آقا گفت: آمار‌ها می‌گوید فرسایش خاک در کشور ما از میانگین آسیا و جهانی بیشتر است که اگرچه بخشی از این موضوع به شرایط اقلیمی و اقلیم خشک کشور بر می‌گردد، اما بخش زیادی از آن هم به نوع عملکرد ما در بخش کشاورزی بر می‌گردد.

او افزود: چرای بی رویه دام، قطع درختان به منظور تامین سوخت و جنگل تراشی به منظور توسعه کشاورزی از دیگر عواملی هستند که فرسایش خاک را در کشور ما تشدید می‌کند.

بهشتی آل آقا با بیان اینکه شخم زدن زیاد اراضی کشاورزی، خاک را در معرض فرسایش و نابودی قرار می‌دهد، افزود: باران‌های سیل آسای ابتدای سال بیشتر از اینکه آبشان مخرب باشد، گل و لای آن‌ها خسارت وارد کرد که این گل و لای خاک‌های زراعی مزارع بالا دست بودند که شخم زدن‌های زیاد اراضی یکی از دلایل اصلی سرازیر شدن خاک این اراضی در سیلاب‌ها به نقاط پایین دست بود .

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.