به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، جواد نجفی معاون اجتماعی بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: بخشی از تماسهای برقرار شده با خط ۱۲۳ بهزیستی، استان مربوط آزار و اذیت است که شامل همسرآزاری، سالمند آزاری، کودکآزاری، معلول آزاری میشود که از سوی مردم، بستگان و یا خود فرد اطلاعرسانی میشود.
او افزود: از سال گذشته تاکنون، ۱۰ درصد تماسهای برقرار شده با خط ۱۲۳ (اورژانس اجتماعی) استان در زمینه همسرآزاری بوده است.
نجفی ضافه کرد: کارشناسان ۶ مرکز اورژانس اجتماعی بهزیستی استان پس از مطلع شدن، از هر نوع آزار علیه فرد به خصوص همسرآزاری و یا خشونت علیه زنان مشاوره تلفنی کمتر از ۲۰ دقیقه به فرد ارائه میدهند.
او ادامه داد: فرد آسیب دیده به ۶ مرکز مداخله در بحران و آسیبهای اجتماعی استان ارجاع داده میشود که پس از دریافت خدمات مشاوره و روانشناسایی، خدمات تخصصی پزشکی و درمانی را نیز دریافت میکنند.
نجفی اظهار داشت: به منظور ارزیابی و بررسی دلیل خشونت علیه زنان و دختران و همچنین هرگونه خشونت و آزار برای همه اقشار به منزل فرد مراجعه و در صورت امکان با همسر فرد یا کسی که وی را مورد آزار و خشونت قرار داده نیز مشاوره وصحبت انجام میشود.
او خاطرنشان کرد: علاوه بر خشونت فیزیکی خشونتهای دیگری از جمله دروغ گفتن، بی توجهی به خواستههای زنان، نفقه ندادن، چشمچرانی، تعدد زوجها، انتقاد کردن به طور مداوم، جدا کردن زن از کودکانش، دوستان و فامیل، پرخاش کردن، وادار کردن زن به ترک خانه، تهمت زدن جز خشونت علیه زنان و دختران بشمار میرود.
معاون امور اجتماعی بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: در استان یک خانه سلامت (خانه امن) و یک مرکز بازپروری و مداخله در آسیب برای حمایت از زنان و دختران آسیب دیده و در معرض آسیب فعال است.
نجفی افزود: در استان دو خط تلفن ۱۲۳ و ۱۴۸۰ به منظور ارائه خدمات مشاوره به زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی و بی سرپناه و همچنین آسیب دیدگان دیگر از جمله اعتیاد و کودک آزاری و آسیبهای اجتماعی دیگر در استان فعال می باشد.
به گفته او؛ سالانه به طور میانگین بیش از دو هزار تماس با خط ۱۲۳ بهزیستی استان چهارمحال و بختیاری برقرار میشود.
انتهای پیام/خ