مدرس خیابانی گفت: تمام دستگاه‌ها از جمله جهاد کشاورزی، گمرک، اتاق اصناف و ... برای عرضه به موقع کالا تلاش می‌کنند.

تامین راهبردی نیازهای اساسی کشوربه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در جلسه هم اندیشی فراکسیون تولید و اشتغال مجلس با اشاره به تشکیل منظم جلسات ستاد تنظیم بازار بعد از سهمیه بندی بنزین گفت: تاکنون تامین نیاز‌های اساسی کشور به میزان راهبردی انجام گرفته است. در سیاست‌های تنطیم بازار اشاره کردیم که فراوانی عامل مهمی در کنترل بازار است. تمام دستگاه‌ها از جمله جهاد کشاورزی، گمرک، اتاق اصناف و ... برای عرضه به موقع کالا تلاش می‌کنند.

او با اشاره به حفظ تخفیف‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: شاید یکی از دلایل اصلی توجه و باور مردم، همراه شدن اصناف و ستاد‌های مردمی در این طرح بود.

مدرس خیابانی تصریح کرد: در بخش دوم تشدید بازرسی‌ها، بازرسان سازمان حمایت، اتاق اصناف، تعزیرات و همچنین بازرسان وزارت صمت در بازار حضور داشتند و این امر به ایجاد آرامش بازار کمک کرده است.

این مقام مسئول بیان کرد: حضور رسانه ها و اطلاع رسانی مناسب توانست مانع از شایعه پراکنی‌ها شود و تنش را در بازار کنترل کند.

مدرس خیابانی افزود:طبق گزارش سازمان حمایت در این مدت قیمت ۷۴ قلم کالا ثابت و کاهشی بود، همچنین ۹ قلم کالا بین ۱ تا ۵ درصد و ۱۶ قلم بالای ۵ درصد افزایش قیمت داشته اند.

او تاکید کرد: اثرات نرخ ارز باید به عنوان یک شاخص کلان مورد توجه قرار بگیرد.

تغییرات نرخ ارز تهدیدی برای واحد‌های تولیدی است

در ادامه جلسه آقاپور عضو فراکسیون تولید و اشتغال مجلس درباره مالیات بر ارزش افزوده گفت: در صورت تصویب تغییرات، این موضوع به قانون دائم تبدیل خواهد شد و تغییر آن به راحتی امکان پذیر نیست.

او ادامه داد: ماده ۴۵ یکی از موارد مورد تاکید است که تقسیماتی در آن انجام شده است اما نوسازی و بازسازی دستگاه‌های تولید در آن دیده نشده و امیدوار هستیم بخشی از این درصد‌ها را کسر کرده و درصدی را برای نوسازی و بازسازی بنگاه‌های اقتصادی در مناطق کم‌تر برخوردار در نظر بگیریم تا رونق تولید را به همراه داشته باشد.

او تصریح کرد: در سال‌های آتی، بنگاه‌های کوچک و متوسط تنها راه نجات اقتصاد کشور خواهد بود.

آقاپور درباره مالیات وارده به برق و گاز گفت: تولیدات و صنعت باید در تبصره ۵ ماده ۱۶ در نظر گرفته شود تا راهکاری برای توسعه صنایع باشد.

او بیان کرد: افزایش نرخ ارز در چند روز گذشته تمام واحد‌های تولیدی را دچار شوک کرده و نیاز به توجه ویژه دارد؛ دو شوک متوالی می تواند واحد‌های تولیدی را تحت تاثیر قرار دهد.
 

مشکلات سیاست های دستوری برای تولید

 
در ادامه جلسه قوامی بیان کرد: سیاست‌های دستوری در حوزه‌‌هایی از جمله فولاد مشکلاتی را به وجود آورده است. برای مثال شمش‌های داخلی با قیمت پایین تر از شمش صادراتی از کشور خارج می‌شود از طرفی کشور‌های مقصد به ازای هر تن واردات کالای ایرانی تعرفه در نظر گرفته اند؛ مواردی از این قبیل زنجیره را تحت تاثیر قرار داده است بنا بر این تقاضای رفع محدودیت قیمت و ممنوعیت صادرات را داریم.
 
او بیان کرد: اغلب این تولیدکنندگان در بخش‌های مختلفی تلاش می‌کنند و تعطیلی واحدها می‌تواند بسیار مشکل ساز باشد؛ باید ماهانه حدود ۳۰۰ تن آهن اسفنجی به تولید کنندگان شمش ارایه شود تا مانع از آسیب به تولید کنندگان این حوزه شود.
 
همچنین سرقینی درباره تامین آهن اسفنجی گفت: حدود دو سال قبل پیشنهاد اعمال عوارض یا ممنوعیت صادرات اسفنجی مطرح شد؛ همواره کنترل ما بر گندله و کنسانتره بود اما آهن اسفنجی نیاز به پیگیری دارد.
 

مالیات بر ارزش افزوده یکی از دغدعه‌های تولید کنندگان است

 
در ادامه قربانعلی عضو فراکسیون تولید تصریح کرد: مالیات بر ارزش افزوده یکی از دغدعه‌های تولید کنندگان است؛ دوران آزمایشی این طرح طی شد و معمولا در این دوره فشار زیادی وارد نشده و کسی جریمه نمی‌شود اما ما این کار را کردیم و تولیدکنندگان تحت فشار قرار گرفتند.
 
او تصریح کرد: درآمد دولت به شدت کاهش پیدا کرده و باید به سراغ منابع داخلی برویم اما این نباید باعث اعمال فشار بر تولید کنندگان شود.
 
در ادامه یوسفی عضو فراکسیون اشتغال مجلس گفت: طی ۱۲ سال اخیر شعار سال مبنای اقتصادی داشته و این نشان از  اهمیت مسائل اقتصادی در کشور دارد؛ بدون حفظ ثبات تولید نمی توانیم شرایط را اصلاح کنیم و صنعت مهم‌ترین رکن آن است که نباید تحت تاثیر تکانه‌های مختلف قرار بگیرد.

او اقتصاد ایران را بانک محور دانست و گفت: هیچ کشوری نمی‌تواند اقتصاد خود را به تنهایی مدیریت کند پس باید با حفظ منافع ملی به ایجاد روابط با کشور‌های خارجی به خصوص کشور‌های همسایه بپردازیم.
 
در حال تکمیل...
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار