نهاوندیان گفت: جامعه همواره در مبارز به فساد منتظر نمود نتایج آن و برپایی عدالت اقتصادی است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد نهاوندیان دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و معاون اقتصادی رئیس جمهور در پنجمین همایش مبارزه با فساد اقتصادی اظهار کرد: توجه به فساد نه تنها در کشور ما بلکه در همه کشورهای جهان بیشتر شده است‌ که علت این امر را می توان دسترسی آسان به اطلاعات و فضای مجازی دانست.


بیشتر بخوانید: حجم روابط تجاری ایران و عمان به یک میلیارد دلار رسیده است


این مقام مسئول ادامه داد: این همایش توسط بخش خصوصی برنامه ریزی و ساماندهی شده و می توان آن را به فال نیک گرفت.

نهاوندیان بیان کرد: برای مقابله با فساد اقتصادی، باید تمام جنبه ها را ببینیم و امروز توجه به موضوع فساد، در همه جهان به دلیل دسترسی سریع به اطلاعات اهمیت بسیاری پیدا کرده و فساد، یک مساله سیاسی و جدی است و به بسیاری از آشوب های خیابانی در کشورهای مختلف دامن زده است.

فساد اقتصادی به رشد لطمه می‌زند

دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: مساله مبارزه با فساد اقتصادی، یک بخش، یک دستگاه، یک فرد و یک بنگاه نیست باید تلاش کنیم که در مقابله با فساد سیستمی باید هماهنگ عمل کنیم.

وی افزود: البته بین واقعیت فساد و احساس فساد گاهی می‌تواند فاصله باشد؛ واقعیت فساد به دلیل بزرگ نمایی و اخبار جعلی و اتهام‌های ثابت نشده می‌تواند کمتر از احساس آن باشد. فاصله بین احساس فساد و مشاهده فساد  زیاد است. 

نهاوندیان گفت: فساد  به رشد اقتصادی لطمه می‌زند و کارآمدی را پایین می‌آورد و هماهنگی حلقه‌های مختلف فرآیند اقتصاد را دچار اختلال می‌کند. زمانی که مردم احساس فساد کنند به سرمایه اجتماعی لطمه می‌زند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: اگر اعتماد عمومی بین بخش‌های مختلف  ملت، دولت و بین نهاد‌های مدنی از بین برود، همه آحاد جامعه لطمه می‌بیند بنابراین مبارزه با فساد در انسجام اجتماعی و قابلیت مقاومت یک جامعه نقش مهم دارد.

وی اظهار کرد: توجه به مفاسد اقتصادی اگر چه اخیرا زیاد شده، اما جدید نیست و از اول انقلاب یکی از بحث‌های جدی مبارزه با فساد بوده است.

نهاوندیان با اشاره به سخنرانی رهبر انقلاب در سال ۷۹ در رابطه با مبارزه فساد، گفت: در سال ۸۰ فرمان ۸ ماده‌ای مبارزه با فساد صادر شد،سپس ستاد مبارزه با فساد تشکیل شد. بطور کلی در ۴۰ سال گذشته به این موضوع توجه شده، اما آیا الان جامعه رضایت دارد از مبارزه با فساد که باید گفت توقع خیلی بالاتر است.

وی افزود: در مبارزه با فساد  اگر رضایت نیست باید ریشه آن را جستجو و اصلاح کرد، زیرا معتقدم نتیجه این آسیب شناسی به یک نکته اساسی ما را رهنمون می‌کند که مساله مبارزه با فساد اقتصادی مساله یک بخش و یک بنگاه نیست بلکه در مقابله با فساد باید سیستمی نگاه شود. 

نهاوندیان گفت: گاهی نهادها در بحث مبارزه با فساد مساله را گردن دستگاهی دیگر می‌اندازد و گاهی دستگاهی بر علیه سازمان دیگر نقدهای تند می‌کند، اما مردم این را  نمی‌پسندند و همواره در مبارز به فساد منتظر نمود نتایج آن و برپایی عدالت اقتصادی است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: اگر همه وحدت نظر پیدا کنیم که همه در یک قایق نشسته‌ایم آن وقت به راه‌حل‌های سیستمی و بلند مدت می‌رسیم.

وی بیان کرد: باید کاستی‌ها را بدست آورد و باید در مبارزه با فساد ریشه‌ای برخورد شود.

نهاویدیان بیان کرد: سیستم بانکی برای مقابله با فساد به دلیل کانونی بودن آن اهمیت بسیار دارد از این رو عدم نظارت بر سیستم بانک‌ها امروز برای ما امروز دردسر شده و نرخ سود بانکی معضل اصلی تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی ما است که نتوانستیم متاسفانه با آن برخورد کنیم و بی انضباطی مالی در سیستم بانکی وجود دارد.

این مقام مسئول گفت: ویژگی‌هایی، چون ملی بودن، قاطعیت، روند قانونی و مثمرثمر بودن از موارد مهمی است که باید به آن در مسیر مبارزه با فساد توجه شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار