شب تئاتر به پدیده تهیه کنندگی در تئاتر و بیکاری بسیاری از آنها به دلیل حضور سلبریتی ها پرداخت.

به گزارش حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، شب تئاتر در بیستمین برنامه از سری جدید خود، شنبه ۱۶ آذر  با اجرای منوچهر اکبرلو و موضوع «جایگاه تهیه کننده در تئاتر ایران» میزبان مسعود موسوی، نویسنده، کارگردان و مدرس دانشگاه و امیر حسین شفیعی، کارگردان، بازیگر و تهیه کننده تئاتر بود.

موسوی در ابتدا توضیحی در رابطه با دلیل بوجود آمدن تهیه کننده در تئاتر گفت: بالا رفتن هزینه تولید اثر هنری از هر لحاظ مانند دستمزد بازیگر، کرایه سالن، ساختن دکور و غیره، بحث تهیه کنندگی تئاتر را مشخص کرد.

هیچ ضابطه و قانونی برای پدیده تهیه کنندگی در تئاتر وجود ندارد

شفیعی علت مخالفت عده‌ای با پدیده تهیه کننده در تئاتر را اینطور بیان کرد: معمولا در کشور ما اول پدیده‌ها به وجود می‌آیند و بعد ما در موردشان تصمیم می‌گیریم و راهکار برایشان درست می‌کنیم. امروزه پدیده تهیه کنندگی در تئاتر کشور ما بوجود آمده و رو به رشد است، اما برایش هیچ ضابطه و قانونی نداریم. اگر قرار بود ما با هر پدیده نوظهوری در هنر مخالفت کنیم، شاید امروز تئاتر نوین ایران در این جایگاه نایستاده بود. تئاتر خصوصی امروز نشان داده با وجود تمام ضعف هایش، یک اتفاق خوب برای تئاتر ایران بوده است. بحث تهیه کنندگی نیز همین گونه است. ممکن است ما با چالش‌هایی روبرو باشیم، اما نباید فراموش کنیم که ما امروز تهیه کنندگانی در تئاتر داریم که به تئاتر هم در بخش آورده‌های مالی و هم در فرآیند ارزان‌تر تمام شدن یک اثر کمک می‌کنند.

وی ادامه داد:پذیرفته نشدن تهیه کنندگی در تئاتر دیدگاه مناسبی نیست بلکه ما باید ببینیم با پدیده تهیه کنندگی در تئاتر چگونه باید برخورد کنیم که در مجموع به نفع تئاتر باشد.

موسوی در مورد نگرانی هنرمندان از سرمایه سالاری در تئاتر گفت: عناوینی مانند تهیه کنندگی تئاتر یا تئاتر خصوصی چه دستاورد‌هایی دارند و برایشان چه بهایی پرداخت شده هرگز آسیب شناسی نشده است. از نظر من تئاتر یک کار صد در صد فرهنگی است و اگر کسی بیاید و بگوید من در این کار فرهنگی صرفا نگاه مالی دارم، چون سرمایه برای من است، این از نگاه فرهنگ سازی نمی‌تواند درست باشد.

تهیه کنندگی برای سامان دهی تئاتر کشور است

وی در ادامه با انتقاد از وضع موجود گفت: متاسفانه تعدد سالن‌ها به افت کیفیت آثار منجر شده است و استفاده از سلبریتی‌ها باعث شده به بسیاری از بازیگران کار نرسد. آقای ایکس که ۱۰ کار تهیه کنندگی کرده، می‌بینیم که ۸ کار آن در خارج از مرز‌ها بوده است، برای چه و به چه حسابی؟ در حالی که بحث تهیه کنندگی برای سامان دهی تئاتر کشور است. به نظر من مرکز هنر‌های نمایشی به عنوان متولی تئاتر کشور، حرکتی را ایجاد می‌کند، اما از مسئولیتی که در قبال آن حرکت دارد شانه خالی می‌کند و هیچ ارزیابی روی پدیده هایش ندارد و این می‌شود که الان من و شما مانده ایم که آیا تهیه کنندگی در حال شکل گیری است یا خیر!

هیچ ضابطه و قانونی برای پدیده تهیه کنندگی در تئاتر وجود ندارد/ بیکاری تئاتری ها به دلیل حضور سلبریتی ها در نمایش

تهیه کنندگان تئاتر از بدنه تئاتر هستند

شفیعی در دفاع از پدیده تهیه کنندگی گفت: تهیه کنندگان تئاتر از بدنه تئاتر هستند. اینکه ما فکر کنیم تهیه کننده وارد تئاتر شده که فقط کار تجاری کند مسلما این فکر اشتباهی است. اینکه ما تمام تقصیر‌ها را گردن تهیه کننده بیاندازیم کار درستی نیست. ما قرار است در کنار هم کار کنیم. تئاتر تجاری و تئاتر اندیشمند، تئاتر تجربی و ... همه می‌توانند وجود داشته باشند. باید این حق را به تهیه کننده‌ای که با سرمایه خصوصی اش وارد تئاتر می‌شود، بدهیم که باید بتواند صندلی هایش را بفروشد تا بتواند جوابگوی اعضای گروهش باشد؛ بنابراین ما وقتی می‌خواهیم نیاز‌های اقتصادی یک گروه را برآورده کنیم ممکن است از یک بازیگر چهره سینمایی استفاده کنیم.  چه اشکالی دارد من برای جذب مخاطب بیشتر تلاش کنم. البته تهیه کننده باید حضور جدی داشته باشد و تمام و کمال بتواند یک اثر را اجرا کند.

وی در ادامه توجه نکردن به گروه‌های نمایشی، تعطیلی شورای ساخت در اداره کل هنر‌های نمایشی و بوجود آمدن تئاتر خصوصی را از دلایل به وجود آمدن تهیه کننده در تئاتر عنوان کرد.

موسوی در مورد نوع سرمایه گذاری تهیه کننده گفت: یک نگاه ممکن است این باشد که آرم (نشان) کالای مورد نظر در بروشور حک شود .من با این مشکلی ندارم بلکه نگاه صرف صد در صد تجاری است که مرا اذیت می‌کند. مثلا یکی از تهیه کننده‌های مطرح و پیشکسوت، شب پنجم اجرا اعلام انصراف می‌کند و پولش را پس می‌گیرد و می‌گوید کار دارد شکست می‌خورد! تهیه کننده باید شاخصه‌های مالی را در کنار شاخصه‌های فرهنگی با هم داشته باشد.

موسوی درباره قانونمند کردن تهیه کنندگی گفت: به نظر من هر چقدر مرکز هنر‌های نمایشی وظایف خودش را به خانه تئاتر که صنوف مختلفی دارد واگذار کند هم راحت‌تر می‌شود و هم کنترل بهتری می‌ تواند داشته باشد تا راه‌های فرار برای خالی کردن پشت کارگردان را ببندد.

هر دو مهمان برنامه در پایان بر ضرورت داشتن ضابطه و چهارچوب در این راستا تاکید کردند.

«شب تئاتر» از مجموعه «شب‌های هنر» محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که شنبه‌ها ساعت ۲۳ به صورت زنده روی آنتن می‌رود. تهیه کنندگی این برنامه را امین اشرفی بر عهده دارد و سردبیری و اجرای آن را منوچهر اکبرلو عهده دار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار