به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر ابراهیم خدایی در گفتگو افزود: لایحه ساماندهی سهمیههای ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی و اصلاح قوانین مرتبط همانطور که از عنوانش مشخص است «لایحه توزیع عادلانه فرصتها و امکانات تحصیلی در آموزش عالی» است، قصد دارد قید و بندها را از سر راه افراد با نمرات برتر کنکور بردارد.
وی افزود: در این لایحه سهمیههای کنکوری و آزمونهای کشور از ۱۹ مورد به ۳ مورد کاهش یافته است و سهمیههای مهمی، چون بومی گزینی، بومی منطقه ای، بومی قطب و بومی ناحیهای به دلیل مشکلات متعددی که برای دانشگاههای کشور ایجاد کرده بود، در این لایحه حذف شده است.
رئیس سازمان سنجش یادآور شد: امتیاز تسهیلات فرزندان هیئت علمی، سهمیههای قهرمانان، حافظان قرآن، بهیاری و کشاورزی نیز در این لایحه حذف شده اند. همچنین سهمیه مناطق محروم هم دستخوش تغییرات جدی شده است و تنها بر اساس نیاز منطقهای و مصوبه شورای گسترش دانشگاهها اعمال میشود.
وی اضافه کرد: در سهمیه مناطق، سهمیه مناطق ۱، ۲ و ۳ به دلایلی از جمله توزیع آموزشی این مناطق و زیرساختهای آموزشی باقی مانده است، اما آن نیز به صورت ۵۰ درصد به نسبت شرکت کنندگان اعمال میشود.
خدایی خاطرنشان کرد: سهمیه حوادث غیرمترقبه به دلیل زمان دار بودن و محدودیت مکانی بر قوت خود باقی است و در مورد المپیادیهای جهانی سهمیه همچون گذشته است، اما در مورد المپیادهای دانشآموزی داخل کشور دارندگان مدال طلا، نقره یا برنز، حداکثر به میزان ۵ درصد ظرفیت و به صورت مازاد، صرفاً در رشتههای مرتبط که تعیین میشود مورد استفاده است.
وی تغییر مهم دیگر در سهمیهها را تغییر در سهمیه ایثارگری برشمرد و گفت: بر اساس آمار ۱.۸ درصد داوطلبان کنکور سراسری را ایثارگران تشکیل میدهند. بر اساس لایحه ساماندهی سهمیههای ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی سهمیه ایثارگری به صورت ۵ درصد مازاد از ۳۰ درصد قبلی تغییر پیدا کرده است چرا که معتقدیم هر امتیازی باید به صورت مازاد داده شود تا ظرفیت اصلی دستخوش تغییر نشود.
رئیس سازمان سنجش اضافه کرد: ضمن اینکه حدنصاب ایثارگران در آزمونها از ۷۰ درصد نمره آخرین نفر به ۸۵ درصد نمره آخرین نفر تغییر کرده است.
وی اظهار داشت: معتقدیم این لایحه در صورت تصویب نهایی آموزش عالی کشور را متحول میکند و کل دانشگاهها در حوزه وزارت علوم و وزارت بهداشت و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاهها از این موضوع منتفع میشوند. ضمن اینکه بسیاری از افراد در آزمونها احساس میکردند که با توجه به نمره خود به حق واقعی شان نمیرسند و احساس ظلم میکردند.
خدایی تاکید: هدف اصلی این لایحه این است که هر آنچه ظرفیت یک آزمون است، پذیرش به صورت عادلانه و تنها ملاک آن یعنی نمره صورت گیرد و اگر قرار است امتیازی داده شود تنها به صورت مازاد بر ظرفیت باشد تا حق افرادی که با وضعیت علمی مناسب در آزمونها شرکت میکنند ضایع نشود.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/