مشاور وزیر راه و شهرسازی توضیح داد:عدد مطلوبی که در بخش حوادث جادهای باید به آن دست یابیم صفر است، اما متاسفانه به دلیل نا مناسب بودن وضعیت جادهها و رانندگی نا ایمن هر ساله شاهد افزایش کشتههای جادهها هستیم.
میر شفیع یادآور شد: تعداد کشتهها در جادهها ۲۸ هزار نفر بود که با استفاده از اقدامات لازم از جمله فرهنگ سازی در رانندگی و افزایش ایمنی جادهها تعداد آن را به ۱۷ هزار کشته کاهش دادیم.
او تاکید کرد: البته این رقم غیر قابل پذیرش است و حدود ۶۰ درصد از تولید نا خالص کشور صرف این بخش میشود.
مشاور وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: میزان مشارکتهای مردم در رفع نقاط پرحادثه در طول سالهای گذشته افزایش یافته به طوری که ۱۵۰۰ نقطه پر حادثه در کشور شناسایی شده و حدود ۲۶۰ نقطه را سازمان راهداریو حمل ونقل جادهای برطرف کرده است.
میر شفیع تاکید کرد: در انجمن خیرین باید از ظرفیتهای لازم استفاده کنیم به طوری که مشارکتدر بهسازی راهها ایجاد استراحتگاههای بین روستایی نقش موثری در این حوزه دارد.
او بیان کرد: یکی از عوامل اصلی در افزایش تلفات جادهای خواب آلودگی رانندگان است که میتوانیم با افزایش استراحتگاههای بین راهی این موضوع را حل کنیم همچنین مشارکت در تکمیل امدادهای بین جادهای و همچنین آشکارسازی نقاط پر حادثه نقش موثری در این حوزه دارد.
مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با استفاده از کمیسیون ایمنی راهها پایگاههای ایمنی راهها را راهاندازی کرده ایم گفت: بخش حقوقی در این انجمن ایجاده شده که میتوانیم با استفاده از ظرفیت وکلا و حقوقدانها کمیتهای را ویژه فرهنگ سازی تشکیل دهیم البته طبق تفاهمنامهای که با وزارت آموزش و پرورش هم داشته ایم بخش فرهنگ سازی در حوزه آموزش دانش آموزان را هم ایجاد کردهایم.
میر شفیع افزود: در ۷ ماهه ابتدای امسال ۱۱ هزار کشته و ۲۳۸ هزار مجروح در جادههای کشور داشتهایم.
او افزود: آمارها نشان میدهد که در مهر ماه امسال ۱۵ درصد ترافیک جادهای نسبت به مهر ماه سال گذشته افزایش یافته است.
مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از سال ۸۴ تا کنون شاهد کاهش ۱۰ درصدی سوانح جادهای بودهایم گفت: آمارها نشان میدهد که ۱۳ درصد از تلفات جادهای مربوط به حوادث برون شهری کشور بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان آن کاهش یافته است.
میر شفیع با اشاره به اینکه طول راههای آسفالت در بخش راههای روستایی افزایش یافته است، گفت: درطول سالهای ۸۷ تا ۹۶ میزان آسفالت راهها از ۷۰ هزار کیلومتر به ۱۱۰ هزار کیلومتر رسیده که همین موضوع افزایش ترددهای جادهای شده است.
او تاکید کرد: به دلیل آنکه سطح رفاهی در روستاهای کشور افزایش یافته و ما شاهد افزایش اشتغال و بوم گردی و همین موضوع زمینه ساز افزایش حضور افراد غریبه در روستاها شده و این موضوع زمینه ساز افزایش تردد در جادههای روستایی شده است.
مشاور وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: امکانات بسیار زیادی در روستاهای کشور ایجاد شده و ما شاهد افزایش عبور حیوانات اهلی، وحشی، تراکتور و موتور سیکلت هستیم و از سوی دیگر به دلیل آنکه دید مناسبی در جادههای روستایی وجود ندارد میزان تصادفات هم در این بخش افزایش یافته است.
میر شفیع با اشاره به اینکه وضعیت راههای استان کرمان بسیار نامطلوب است، و از سوی دیگر ۷۷ تا ۸۶ درصد از کشتههای کشور مربوط به وضعیت جادههای برون شهری است.
او توضیح داد: ۲۳ درصد از کشتههای رانندگی مربوط به جادههای درون شهری و ۶۶ درصد مربوط به جادههای برون شهری است و با توجه به آنکه تعداد کشتهها از ۱۴۰ هزار نفر به ۱۷ هزار نفر کاهش یافته میتوانیم با اقدامات پیشگیرانه این میزان کشتهها را کاهش دهیم.
مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره اینکه سازمان راهداری درباره وضعیت رانندگان کامیون و حمل و نقل عمومی اقدامات زیادی انجام داده است، گفت: بیمه کردن رانندگان و همچنین اجرای طرح تن کیلومتر نقش موثری در افزایش ایمنی جادهها داشته، ولی باید نوسازی خودروها و کامیونهای فرسوده را در اولویت برنامههای خود قرار دهد.
میر شفیع تاکید کرد: بسیاری از رانندگان کامیون به ادارههای کل راهداری و حمل و نقل جادهای مراجعه کردند و ما امیدواریم هر چه سریعتر با پیگیریهای رانندگان بحث نوسازی ناوگان را در دستور کار خود قرار دهند.
او در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران درباره افزایش قیمت قیر و تاثیر گذاری آن در روند نوسازی جادههای کشور گفت: متاسفانه در زمان تخصیص قیر مشکلات بسیار زیادی ایجاد شد که در زمان مناسب و نیاز اقتصادی قیر تخصیص نیافت و ما در آن دوره با کمبود شدید قیر مواجه شدیم.
مشاور وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: هم اکنون قیر زمانی به ما اختصاص یافته که نیاز چندانی به آن وجود نداشته است، در صورتی که در دوره نیاز باید ۶ هزار میلیارد تومان معادل ۴ میلیون تن قیر به دستگاهها پرداخت میشد.
میر شفیع افزود: افزایش قیمت قیر تاثیر چندانی در کاهش آسفالت ندارد، اما این در صورتی است که در زمان واقعی و موعد مقرر توزیع شود.
او در پاسخ به سوال دیگری درباره تاثیر گذاری افزایش قیمت بنزین بر کاهش تلفات جادهای هم گفت: در صورتی که منابع مالی ناشی از افزایش قیمت بنزین به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی تزریق شود شاهد کاهش تصادفات جادهای خواهیم بود، اما ارائه آمار دقیقتر نیازمند گذشته زمان بیشتری است، اما در صورتی که ناوگان حمل و نقل جادهای گسترش یابد میزان تصادفات هم کاهش خواهد یافت.
انتهای پیام /