سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: استیضاح رحمانی فضلی، حاجی‌میرزایی و زنگنه فردا در کمیسیون‌های تخصصی برگزار می‌شود.

استیضاح وزرای کشور، آموزش و نفت فردا در کمیسیون‌ها بررسی می‌شودبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اسدالله عباسی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در حاشیه صحن علنی امروز و با حضور در جمع خبرنگاران درباره جزئیات لایحه بودجه سال ۹۹ گفت: لایحه بودجه از فردا چاپ و میان نمایندگان توزیع می‌شود، وکلای ملت به مدت ۱۰ روز  فرصت دارند تا پیشنهادات خود را به کمیسیون‌های تخصصی ارائه کنند و این کمیسیون‌ها به مدت ۵ روز بعد از پایان مهلت ۱۰ روزه فرصت دارند تا پیشنهادات را بررسی و به کمیسیون تلفیق بودجه تحویل دهند.

او ادامه داد: کمیسیون تلفیق بودجه ۱۵ روز فرصت دارد تا پیشنهادات کمیسیون‌های تخصصی را بررسی کند و در صورت نیاز به تمدید، هیئت رئیسه مجلس می‌تواند اجازه آن را به تلفیق بدهد و در نهایت در چهارم اسفند لایحه بودجه به صحن علنی ارائه و مورد بررسی قرار خواهد گرفت و امیدواریم این لایحه همان بودجه‌ای باشد که مقام معظم رهبری درباره آن تأکید داشته‌اند.

عباسی تصریح کرد: مجلس سال گذشته جلساتی برای حذف تدریجی وابستگی بودجه به نفت داشت که در بودجه امسال اتفاق بیفتد و امروز رئیس جمهور گزارشی درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان و افزایش حقوق ارائه و تأکید کرد در صورتی که در زمان بررسی بودجه تورم حدود ۱۵ درصد باشد می‌توان حقوق‌ها را ۱۵ درصد افزایش دهد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: در بحث حذف ۱۰۰ ردیف هزینه‌ای را هم رئیس جمهور مطالبی مطرح کرد که در بودجه سنواتی وجود دارد، همچنین در بحث محیط زیست و طرح تحول سلامت هم مواردی قید شده است، امیدواریم نمایندگان با نگاه کارشناسانه بودجه سال ۹۹ را بررسی کنند.

او با اشاره به بررسی بودجه شرکت‌های دولتی در مجلس هم گفت: ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی در بخش سرمایه گذاری است، ۷۰ هزار میلیارد تومان هم مربوط به بودجه‌های عمرانی می‌شود که مجموعا ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مربوط به بحث توسعه، عمران و سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف می‌شود یعنی در بخش کشاورزی، ریل، طرح ملی اطلاع رسانی و مجموعا ۴۸۳ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی کشور پیش بینی شده است.

عباسی افزود: در بررسی بودجه باید مشاهده کرد آیا منابع پایداری وجود دارد یا خیر، در سال‌های گذشته گاهی بعد از تصویب بودجه شاهد بودیم که منابع پایدار نیست و تحقق پیدا نمی‌کرد، امسال هم در زمانی که درباره عدم پیشرفت یک پروژه سوال می‌کنیم اعلام می‌کنند منابع آن تخصیص نیافته است، بنابراین در بودجه سال ۹۹ می‌خواهیم ابتدا با بررسی‌های کارشناسانه مشخص کنیم که اگر جنبه عملیاتی در تخصیص منابع وجود دارد مصوب شود در غیر این صورت نباید تصویب شود.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس تأکید کرد: لایحه بودجه شرکت‌های دولتی که حدود ۲۰ روز پیش به مجلس تحویل داده شده بود، بررسی شده و با حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان امروز همراه با لایحه بودجه سال ۹۹ به مجلس تقدیم شد.

او درباره استیضاح تعدادی از وزرا در مجلس هم خاطرنشان کرد: اکنون استیضاح وزرای نفت، آموزش و پرورش و کشور در کمیسیون‌های مربوطه در حال بررسی است که امیدواری با توضیحات ارائه شده، موضوع در همان کمیسیون‌ها حل و فصل شود.

عباسی اظهار کرد: استیضاح این سه وزیر در جلسات کمیسیون‌های تخصصی فردا بررسی می‌شود و منتظر دفاع وزرای هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار