بهزاد خداداد گفت: عسگری از آرمین خواست مراقب ضربات چرخشی حریف باشد، اما تکواندوکار روس ۳ ضربه چرخشی زد و امتیازات از دست رفته را جبران کرد.

بهزاد خداداد پیشکسوت تکواندو کشورمان درباره  عملکرد تیم ملی کشورمان در فینال رقابت های گرندپری با خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،  به گفت و گو پرداخت.

حساسیت مسابقات باعث شد بازیکنان ما برتری شان را از دست بدهند

بازیکنان ما با آمادگی خوبی در این مسابقات شرکت کردند. به هر حال فینال گرندپری میدان حساسی بود و حساسیت مسابقات باعث شد تا بازیکنان تیم ملی در اواخر راند سوم برتری شان را از دست بدهند و امتیازات زیادی به حریفان بدهند. خوشبختانه در وزن ۸۰+ کیلوگرم مردانی توانست به فینال برسد. با شناختی که از سجاد مردانی  داشتم انتظار داشتم او  طلا بگیرد، اما حریف کره‌ای او تکواندوکار خوبی بود که رنک ۲ المپیک را داشت و توانست از موقعیت‌ها به خوبی استفاده کند و به قهرمانی برسد. برای سجاد مردانی هم این امید وجود دارد که او  بتواند در مسابقات گرنداسلم کسب سهمیه کند.


بیشتر بخوانید: جدیدترین رنکینگ فدراسیون جهانی تکواندو/ سقوط مردانی و حسینی/ هادی پور همچنان در رده چهارم


بازیکنان از رعایت نکردن نکات مدنظر سرمربی ضربه خوردند

پیشکسوت تکواندو کشورمان درباره عملکرد ضعیف ملی پوشان ایران در راند سوم گفت: نمی‌توان گفت دلیل باخت تکواندوکاران ما در راند سوم بی تجربگی بود، زیرا تمام نفرات ما طی سال‌های گذشته در مسابقات مختلف و حساسی شرکت کردند. به اعتقاد من دقیقا از رعایت نکردن همان نکاتی که عسگری به بازیکنان گوشزد می‌کرد، ضربه خوردیم. این موضوع در بازی‌های آرمین هادی پور و میرهاشم حسینی بیشتر به چشم آمد. عسگری از آرمین خواست مراقب ضربات چرخشی حریف باشد، اما دیدیم که تکواندوکار روس ۳ ضربه چرخشی زد و اختلاف امتیازی زیادی که وجود داشت به حداقل رسید و بازیکن روس در آخرین ثانیه‌ها بازی را به نفع خودش تمام کرد.  

بازی دفاعی میرهاشم باعث از بین رفتن برتری او شد

میرهاشم حسینی برابر دای هون لی خیلی مقتدرانه و با برنامه بازی را شروع کرد، اما او در راند سوم بازی برابر دای هون لی و ژائو شوای تمایل به بازی رو به عقب داشت و برنامه‌ای که از ابتدای بازی در دستور کارش بود را کنار گذاشت و با شیوه دفاعی که در پیش گرفت، حریفان کره‌ای و چینی توانستند فشار بیشتری به او بیاورند و با امتیاز گرفتن از او بازی را به نفع خودشان تمام کنند. میرهاشم شایستگی این را داشت که مدال طلای این وزن را کسب کند، اما دستش از مدال کوتاه ماند. به اعتقاد من او یکی از بازیکنان وزن ۶۸_ کیلوگرم است که حتی شایستگی کسب مدال طلای المپیک ۲۰۲۲ را هم دارد.


بیشتر بخوانید: حسینی نتیجه را به تکواندوکار چینی واگذار کرد/ دست میرهاشم از مدال کوتاه ماند


تنها کره ای‌ها می‌توانند اینگونه ما را تحت فشار بگذارند

خداداد در خصوص  باخت های پیاپی تکواندوکاران ایرانی برابر حریفان کره ای گفت: آرمین هادی پور و میرهاشم مقابل تکواندوکاران رنک یک المپیک و سجاد مردانی برابر تکواندوکاری که رنک ۲ المپیک را در اختیار داشت باختند. این ۳ بازیکن  امید‌های اصلی کره جنوبی برای کسب مدال در المپیک به شمار می‌روند.   تنها بازیکنان کره‌ای می‌توانند تا این حد تکواندوکاران ما را تحت فشار بگذارند و در گرندپری‌های قبلی و فینال گرندپری دیدیم که بازیکنان ما به کره ای‌ها باختند؛ بنابراین باید برنامه ریزی بهتری داشته باشیم و عملکرد بازیکنان کره‌ای را بیشتر آنالیز کنیم تا در مسابقات پیش رو بتوانیم آن‌ها را شکست دهیم.

در تقابل ۲ تکواندوکار بزرگ که از یکدیگر شناخت کافی دارند، آنالیز و مسائل روانی تعیین کننده است

وقتی ۲ تکواندوکار بزرگ که از یکدیگر شناخت کافی  دارند در میادین مهمی مانند فینال گرندپری برابر یکدیگر قرار می‌گیرند، شاید از نظر فنی در یک سطح باشند و بقیه مسائل به آنالیز کادرفنی و مسائل روانی برمی گردد. در میادین مهمی مانند المپیک و فینال گرندپری، بازیکنان زبده از نظر فنی تفاوت زیادی با هم ندارند، اما بحث روانی و آنالیز خیلی حائز اهمیت است و امیدوارم کادرفنی برای مسابقات آینده تدبیری اتخاذ کند که تکواندوکاران ما با یک برنامه مناسب و آنالیز خوب برابر رقبا حاضر شوند و بتوانند مدال کسب کنند.


بیشتر بخوانید: فینال گرندپری و تکرار اتفاق تلخ برای تکواندو ایران


بازیکنان ما از تکنیک‌های ریسکی کمتر استفاده می‌کنند

 بازیکنان ما از تکنیک‌های ریسکی کمتر استفاده می‌کنند. ما در این مسابقات از ضربه‌های چرخشی لطمه  خوردیم که ۴، ۵ امتیاز به حریفان ما می‌داد. در بازی مردانی با کیو دون این، تکواندوکار کره‌ای ۲ بار از فن ۵ امتیازی استفاده کرد. میرهاشم حسینی ۲ و آرمین هادی پور ۳ ضربه تی چگی خوردند. این مسائل به سیستم تمرینی بازیکنان برمی گردد، زیرا بازیکن  در شرایط سخت می‌تواند از برنامه‌هایی که در تمرینات روی آن کار کرده، استفاده کند و در بازی‌های مانند بازی‌های آخر تکواندوکاران ما که رقابت خیلی نزدیک بود، تنها چیزی که ورق را برگرداند و باعث شد حریفان از ما جلو بیفتند همین ضربات ریسکی چرخشی بود و مشخص بود که آن‌ها به خوبی روی این ضربات کار کردند.  

 

استفاده از تکنیک‌های ریسکی به اعتماد به نفس بالایی نیاز دارد

دارنده مدال طلای مسابقات جهانی کره گفت: بازیکنان ما هوش و استعداد بالایی دارند و از توانایی خوبی برای اجرای تکنیک‌های ریسکی برخوردارند، اما استفاده از چنین تکنیک‌هایی آن هم در حین مسابقه به اعتماد به نفس خیلی بالایی نیاز دارد که کادرفنی باید در تمرینات آن را در میان بازیکنان جا بیندازد تا تکواندوکاران ما در مسابقات مختلف بتوانند مانند حریفانی که اکنون می‌بینیم بیشتر از همیشه به سمت استفاده از تکنیک‌های ریسکی با امتیازات بالا رفتند، چنین تکنیک‌هایی را اجرا کنند و امتیازات لازم را کسب کنند.  

 

مردانی سهمیه می‌گیرد

با شناختی که از بازیکنان وزن ۸۰+ کیلوگرم دارم، می‌توانم بگویم که سهمیه مردانی مسجل شده، زیرا ۳ بازیکن شانس کسب طلای گرند اسلم را دارند و هر بازیکنی طلای این مسابقات را  بگیرد مستقیما به جمع ۵ تکواندوکار برتر رنکینگ می‌رسد و یکی از ۵ نفر اول سقوط می‌کند و سجاد که در رنکینگ ششم قرار دارد، خود به خود به جمع ۵ نفر برتر می‌رسد و سهمیه می‌گیرد.


بیشتر بخوانید: قطعی شدن ۲ سهمیه المپیک برای ملی پوشان تکواندو ایران


لباس‌های جدید ظاهر خوبی نداشت

لباس‌های جدید از نظر ظاهری خوب نبود و استایل بازیکنان را کاملا به هم ریخته بود، اما برعکس شلوار‌های قبلی که آزادتر بودند و شاید در مواقعی جلوی حسگر‌ها را می‌گرفتند و باعث می‌شدند نمره نیفتد، این شلوار‌ها به خاطر جنسی که دارد این مشکل را از بین می‌برد، اما فکر می‌کنم که بازیکنان به خاطر بد بودن شکل ظاهری آن، تمایلی به استفاده از این لباس‌ها در المپیک ندارند.  

امیدوارم بازیکنان به خوبی برای المپیک آماده شوند 

او افزود: امیدوارم بازیکنان ما با یک برنامه ریزی خیلی خوب، تمرینات مناسب  و آنالیز دقیق رقبا برای المپیک آماده شوند و برای کشورمان افتخار آفرینی کنند.

انتهای پیام/ 

اظهارات بهزاد خداداد درباره مسابقات فینال گرندپری ۲۰۱۹

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار