مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس بر اجرای پروژه توسعه خوشه انجیر استهبان با مشارکت فعالان بخش خصوصی و ذینفعان انجیر در شهرستان استهبان خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، احد فتوحی در جلسه شورای کشاورزی شهرستان استهبان که با محوریت تشکیل خوشه انجیر استهبان برگزار شد، گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در شهرستان استهبان و مطرح بودن به‌عنوان بزرگترین تولید کننده انجیر دیم کشور، شرکت شهرک‌های صنعتی فارس از تمامی ظرفییت‌ها برای ایجاد و شکل گیری این خوشه این خوشه استفاده و حمایت‌های خود را انجام خواهد داد.

او با تاکید بر نقش فعال و اثر گذار ذینعان بخش انجیر در شکل گیری خوشه، هدف از ایجاد خوشه انجیر استهبان را بسترسازی برای هم‌افزایی و کارگروهی برای ارتقای توان واحد‌های تولیدی و صنعتی و حضور در بازار‌های داخلی و خارجی، ارتقای کیفی و کمی تولیدات، ایجاد برند مشترک و ارزش‌افزوده بیشتر بیان کرد و گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی فارس حمایت‌هایی در قالب اختصاص یارانه از برنامه‌های توسعه صادرات، توسعه بازار، ارتقای فناوری و تور‌های نمایشگی داخلی و خارجی به اعضای خوشه ارائه خواهد داد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای اجرای طرح توسعه شهرک صنعتی استهبان، از برنامه‌ریزی برای تبدیل شهرک صنعتی استهبان به شهرک صنعتی تخصصی انجیر خبر داد و گفت: با اجرای این طرح و الحاق اراضی مجاور به شهرک صنعتی استهبان زون‌های تخصصی مرتبط با بسته بندی و فراوری انجیر در فاز توسعه این شهرک صنعتی طراحی می‌شود.

او با بیان اینکه راه‌اندازی صنایع فرآوری انجیر با هدف ایجاد ارزش‌ افزوده بیشتر ضروری است، گفت: این مهم با توسعه زیرساخت‌ها در طرح توسعه شهرک صنعتی استهبان امکان‌پذیر است. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس در ادامه با بیان اینکه تاکنون ۳۴ قرارداد سرمایه‌گذاری با متقاضیان بسته شده و ۸ قرارداد جدید نیز تا یک ماه آینده با سرمایه گذاران بسته خواهد شد، گفت: سرمایه گذاری در شهرک صنعتی استهبان از ابتدای امسال تاکنون درمقایسه با سال گذشته از رشد ۶ برابری برخوردار است و تاپایان امسال نیز این رشد تداوم خواهد داشت.

فتوحی افزود: هم‌اکنون بیش از ۷۰ درصد از واحد‌های تولیدی مستقر در شهرک صنعتی استهبان مرتبط با بسته‌بندی، فرآوری و سایر صنایع جانبی انجیر، به فعالیت می‌پردازند که این موضوع، بستر‌های لازم را برای تبدیل این شهرک صنعتی به عنوان شهرک تخصصی انجیر فراهم کرده است.

او با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای ایجاد ناحیه جدید صنعتی در منطقه ایج استهبان گفت: با توجه به ارزیابی اولیه که سال گذشته از برخی اراضی پیشنهادی انجام شد اراضی مربوط به یکی از نهاد‌ها برای ایجاد این ناحیه صنعتی مناسب ارزیابی شد که در پیگیری‌های بعدی مسولان آن نهاد مخالفت خود برای فروش اراضی و یامشارکت در ایجاد این ناحیه صنعتی را اعلام کردند.

فتوحی اضافه کرد: برای ایجاد این ناحیه نیازمند معرفی اراضی جدید واجد الشرایط هستیم که به محض معرفی اراضی از سوی فرمانداری، اقدامات بعدی انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس تاکید کرد: با توجه به توانمندی‌های موجود در منطقه ایج در زمینه تولید محصولات زراعی و باغی به‌ویژه انار و درخواست سرمایه‌گذاران برای راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، ايجاد ناحيه صنعتي در اين منطقه توجيه اقتصادي دارد و ما حمايت خواهيم كرد.

او تصریح کرد: در صورت وجود زمین مناسب و نیز تامین آب، ایجاد این ناحیه صنعتی نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

در این جلسه فرماندار شهرستان استهبان نیز راه اندازی خوشه انجیر را بعنوان یکی از مصوبات سند پیشران توسعه استان و شهرستان، خواستارشد و گفت: با توجه به تولید سالانه افزون بر ۱۶ هزارتن انجیر در این شهرستان و عنوان نخست استهبان در تولید این محصول و نیز وجود بزرگترین انجیرستان دیم جهان در استهبان ایجاد و راه اندازی این خوشه ضروری است.

او گفت: محصول انجیر استهبان در سبد صادرات غیر نفتی استان و کشور جایگاه بالایی دارد و تقویت و توانمندسازی بخش صادرات از مهمترین اولویت‌ها است.

احمدرضا کمالی‌سروستانی با اشاره به تلاش‌ها در ماه‌های اخیردر سطوح ملی و استانی برای رفع مشکلات صادرکنندگان و تسهیل در صادرات انجیر گفت: از راه‌اندازی خوشه انجیر حمایت می‌کنیم و در این زمینه همکاری‌های لازم در سطح شهرستان انجام خواهد شد.

فرماندار استهبان بر همکاری دستگاه‌های اجرایی شهرستان به منظور اجرای طرح توسعه شهرک صنعتی استهبان و نیز ایجاد ناحیه صنعتی ایج تاکید کرد و گفت: ایجاد زیرساخت‌های صنعتی برای جذب سرمایه‌گذار ضرورتی مهم و گامی اساسی در مسیر توسعه صنعتی و رونق تولید به شمار می‌رود و در این باره اهتمام ویژه‌ای در شهرستان وجود دارد.

بر اساس این گزارش، مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس همچنین در بازدید از شهرک صنعتی استهبان از ۴ واحد صنعتی مستقر در این شهک صنعتی بازدید و به بررسی مشکلات این واحد‌های تولیدی پرداخت.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار