رئیس قوه قضاییه گفت:کمبود نیروی انسانی و کثرت پرونده امری اجتناب ناپذیر است، ولی در شرایطی باید کرامت ارباب رجوع رعایت و با روی گشاده با مردم برخورد شود.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس قوه قضائیه در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان اصفهان گفت: حفظ کرامت انسانی هم درباره کارمندان قضایی و هم ارباب رجوع باید به شایستگی رعایت شود.

او ادامه داد: ما موظفیم کرامت قضات را حفظ کنیم باید استقلال، شرایط معیشتی، عزت نفس را حفظ کنیم و دستور العمل کرامت را ابلاغ کردیم که  تمام بند‌های ان  اجرایی و عملی شود و دستگاه قضایی هم نسبت به خود و هم دیگران این امر را رعایت کند.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: کمبود نیروی انسانی و کثرت پرونده امری اجتناب ناپذیر است، ولی در  شرایطی باید کرامت ارباب رجوع رعایت و با روی گشاده با مردم برخورد شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود:من از همکاران درخواست میکنم توجه کنیم برخی برخورد‌های ناشایست با ارباب رجوع درست نیست و هرچند با کمبود مواجهیم، اما یادمان نرود که اقتدار در کنار مهربانی میتواند موثر باشد، دستگاه قضایی ملجا مردم است و اقتضای ان مهربانی است، مهربانی به معنای کوتاه امدن نیست.

او ادامه داد: در کمبود قاضی و کارمند باید حرکت جهشی داشته باشیم و با این روند مشکل حل نمیشود، در این عرصه باید حرکت جهادی صورت گیرد ان شاالله تا اخر سال جذب شش هزار نفر در دستگاه قضا انجام خواهد شد.

رییس دستگاه قضا بار دیگر تاکید کرد: در برخی پرونده‌ها مانند پرونده‌های اقتصادی استفاده از نظر کارشناسی بسیار ضروری است و گرفتن نظر متخصصین در همه عرصه‌ها به کشف حقیقت کمک می‌کند.

رئیسی ادامه داد: حوزه معاونت راهبردی در شهر اصفهان و ۲۳ هیئت هم در شهرستان‌ها شرایط و امکانات را بررسی کرده اند و امشب گزارش این هیات‌ها شنیده خواهد شد و در اسرع وقت نسبت به رفع مشکلات اقدام می شود.

رئیس دستگاه قضا گفت: شورای حل اختلاف بستر مناسبی است که قرار است در اینده نزدیک کارکنان این شورا‌ها شرایط مناسبی پیدا کنند .

او گفت: شان قضاوت و نظارت که در دستگاه قضا صورت میگیرد باعث شده که نگاه مردم به این قوه متفاوت باشد، نظم و ترتیب و فضایل باید در دستگاه قضا و مجموعه این سازمان در استان‌های مختلف از همه سازمان‌ها بیشتر باشد.

حجت الاسلام رئیسی ادامه داد:در آداب قضا باید این نکته رعایت شود که مبادا حقی ولو بسیار کوچک از کسی ضایع گردد.

رئیسی گفت: مهریه در هر شرایطی باید پرداخت شود و دینی است بر ذمه زوج و اگر مرد، شرایط مالی خوبی ندارد باید حتما تقسیط و پرداخت شود , اما نکته مهم اینجاست که اگر فردی تمکن مالی دارد و نمیدهد باید رسیدگی شود، ولی فردی که واقعا تمکن مالی ندارد باید شرایطی این نکته در نظر گرفته شود که زندانی کردن افراد به تنهایی موضوعی را حل نمی کند.

 از جمعیت کیفری زندان‌ها باید کاسته شود

 رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه حتما از جمعیت کیفری زندان‌ها باید کاسته شود افزود: افرادی هستند که برای یک قرار وثیقه حتی برای یک ساعت یا یک روز به زندان می روند و این امر به هیچ عنوان پسندیده نیست و سیاست حبس زدایی باید حتما اعمال شود.

رئیسی تصریح کرد :اگر پیچیدگی در برخی پرونده‌ها دیده می‌شود و تصمیم گیری درباره آن‌ها ساده نیست باید حتما مشورت گرفته شود و پرونده را از بن بست خارج کرد ولو اینکه جلسه‌ای برای تعیین تکلیف پرونده‌ای در خارج استان و حتی در تهران برگزار شود.

او گفت :  افرادی که مخل امنیت جامعه هستند، مانند اغتشاشگران و یا اخلال گران در امور اقتصادی و کسانی که سلامت افراد را به خاطر پول پرستی به خطر می‌اندازند باید حتما با ان‌ها برخورد جدی شود ، اما افرادی که به درستی اعتراض می‌کنند و امکان دارد لحن تندی هم داشته باشند از اغتشاشگران جدا هستند، کسی که اعتراض میکند با کسی که قداره میکشد و اتش میزند فرق دارد و نباید با ان‌ها یکسان برخورد کرد.

انتهای پیام/م

برچسب ها: قوه قضاییه ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.